x

MUZYKA W RESTAURACJI

Kategoria: Twój biznes - wiedza    30.10.2017

Goście restauracji kupują nie tylko posiłki, ale w dużym stopniu płacą za wspomnienia i wrażenia sensoryczne, jakie wynoszą ze sobą do domu. Okazuje się, że odpowiednio dobrana muzyka to jeden z najważniejszych aspektów sensorycznych restauracji, który w dużym stopniu oddziałuje na jej obroty.

Foto: bank zdjęć Photogenica
Foto: bank zdjęć Photogenica
Muzyka w przestrzeni usługowej jest świadomie wykorzystywana niemal we wszystkich branżach od wielu lat. Miała i ma na celu działanie zarówno na klientów, jak i pracowników. Z perspektywy psychologii muzyka ma wpływ na wszystko – humor, podejście do produktu i ludzi. Nie bez przyczyny mówi się, że „muzyka łagodzi obyczaje”. Audiomarketing wykorzystuje podświadomy wpływ na zachowanie konsumenta i ma zastosowanie przy okazji wszystkich narzędzi stosowanych w tradycyjnym marketingu. Wpływa na postrzeganie ceny, miejsca, ludzi i produktów. Ma za zadanie regulować procesy i zachowania zachodzące w miejscach sprzedaży. W restauracji tłumi odgłosy dochodzące z kuchni, przesuwanych krzeseł, nowych gości czy rozmów prowadzonych przy stolikach. W obecnej teorii marketingu powyższe funkcje nie są jednak jej głównymi celami.

Wielowymiarowość muzyki
Muzyka powinna być dostosowana do grupy docelowej i charakteru restauracji. Jeśli chodzi o grupę docelową, zazwyczaj nie będzie to podział ze względu na płeć, a raczej status społeczny, wiek, zamożność klienta i jego preferencje. Dopasowanie repertuaru możemy opierać na takich kryteriach, jak: głośności, tempo, styl oraz udział muzyki instrumentalnej czy wokalu.

Głośność muzyki jest zmienną indywidualną, a jej próg zmienia się w zależności od wieku, płci i upodobań odbiorcy. To, co dla młodego konsumenta będzie jeszcze normą, dla starszej osoby może już przekraczać jej próg komfortu przebywania w danym miejscu. W przypadku restauracji czas w niej spędzony jest kluczową i powiązaną z wielkością wydatków zmienną. Jeśli muzyka jest zbyt głośna, przebywanie w restauracji traci swój podstawowy cel, jakim jest przebywanie z innymi ludźmi i rozmowa z nimi.

W muzyce to jej tempo ma znaczny wpływ na pobudzenie lub wygaszenie nastroju odbiorcy. O ile głośność, znajomość utworów i ich „lubienie” jest sprawą indywidualną, o tyle w przypadku tempa nie ma takich wątpliwości. Jako tempo muzyki należy rozumieć szybkość, z jaką muzyka się zmienia. Liczone jest zazwyczaj w bitach na minutę. Poniżej wartości 72 bpm to muzyka wolna, a powyżej 94 bpm – szybka. Wolniejszy rytm sprzyja dłuższemu wybieraniu posiłków, wpływa bardziej relaksująco na gości, a to z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży. W restauracjach szybkiej obsługi, gdzie istotny jest duży przepływ konsumentów, którzy szybko opuszczają restaurację i zwalniają stoliki, zastosowanie znajduje szybka muzyka. Tempo powoduje nie tylko, że konsumenci dostosowują swój sposób poruszania się do jej rytmu, sprawia także, że zmienia się ich percepcja czasu.

Percepcja czasowa
Podczas wieloletnich badań wykazano, że tempo muzyki ma wpływ na postrzeganie upływu czasu. Percepcja czasu przez klientów ma duże znaczenie, szczególnie w miejscach usługowych, jak restauracje, gdzie czas regulowany jest przez obsługę. Konsument czeka na stolik, przyjęcie zamówienia, obsługę, dostarczenie posiłków i na koniec – rachunek. Wszystkie te czynności zależą od wielu osób w restauracji, jak kelner, kasjer, kucharz i sam konsument. Nikt nie lubi czekać, dlatego regulowanie podejścia klienta i jego humoru może mieć decydujące znaczenie w kształtowaniu odbioru takiego miejsca. Ogólna zasada mówi o tym, że im więcej bodźców dostarczanych do organizmu, tym więcej informacji do przetworzenia. Z kolei większa ilość informacji oznacza, że postrzegany czas się skraca. Muzyka, która dostarcza zatem wielu bodźców, będzie powodowała, że czas wydaje się krótszy niż w przypadku muzyki, która dostarcza ich mniej. Jedno jest pewne – muzyka, która ma reprezentować markę, musi być umiejscowiona w taki sposób, by nie tworzyła dodatkowego chaosu informacyjnego, a jedynie wspierała istniejące w otoczeniu bodźce. Muzyka swoim tempem wpływa zarówno na samych konsumentów, jak i na personel. Dlatego układając repertuar muzyczny, warto brać pod uwagę obie grupy docelowe.

Regulacja zachowań poprzez muzykę
Muzyka ze względu na styl powinna zostać dostosowana do typu klienta, do którego jest skierowana. Młodzi konsumenci zazwyczaj preferują bardziej dynamiczną muzykę niż osoby starsze. Dodatkowo znaczenie ma, czy muzyka jest pierwszoplanowa, głośna i stanowiąca główny dźwięk, czy też tworzy tylko tło i atmosferę. Młodsze osoby lepiej reagują na muzykę pierwszoplanową, która stanowi główny temat i wypełnia miejsce usługowe. Bardziej dojrzali konsumenci wolą, żeby głośna muzyka nie rozpraszała ich podczas pobytu w restauracji, ale tworzyła tło i dodawała atmosfery. Badania dotyczące wpływu rodzaju muzyki na odbiór restauracji wykazały, że muzyka klasyczna powodowała, że konsumenci postrzegali restaurację jako bardziej wykwintną i droższą. Popularna, słuchana na co dzień, wyzwalała pozytywne skojarzenia i emocje. Brak muzyki powodował, że konsumenci oceniali ją co najwyżej jako przyjemną. Jazz pobudzał i sprawiał, że restauracja postrzegana była jako głośna, ale przez to atmosfera była ożywiona.

Muzyka może skłaniać do większych wydatków. Okazuje się jednak, że chęci wydania więcej nie wywoływała muzyka klasyczna, ale jazzowa. Szczególnie zaobserwowano to przy sprzedaży alkoholu, która rosła, kiedy muzyka była młodzieżowa, radosna i zabawna, a spadała w przypadku braku muzyki lub przy muzyce klasycznej. Goście są skłonni wydawać najmniej, gdy bodziec audio nie występuje wcale. Ze wszystkich badań wynika, że przy doborze stylu muzyki należy określić cel jej zastosowania: jaka atmosfera ma być odbierana przez konsumentów, jak mają postrzegać lokal i jego ceny, czy celem jest, by przebywali dłużej w restauracji, czuli się pobudzeni, czy ukojeni i zrelaksowani. Jeżeli głównym produktem podwyższającym zysk jest alkohol, to nie powinni słuchać muzyki klasycznej, chyba że do spożycia mają wyrafinowane potrawy i alkohole, których nie pije się w dużych ilościach.

Dopasowanie wspierające postrzeganie
Przy doborze stylu najważniejsze jest, podobnie jak w przypadku zapachu, dopasowanie muzyki do stylu restauracji. Oznacza to, że muzyka powinna pasować do otoczenia restauracyjnego. Błędy związane z nieodpowiednim dopasowaniem mają znacznie większe skutki niż całkowity brak muzyki. Ponadto źle dopasowana muzyka rozprasza, a nie pomaga przy dokonywaniu wyborów. W większości badań nad muzyką sprawdzana jest również jej „odpowiedniość”. Tak jak muzyka francuska podnosiła sprzedaż francuskiego wina, a niemiecka – wina niemieckiego, tak również dopasowanie narodowej muzyki do narodowości restauracji będzie wpływać na satysfakcję z danego posiłku. To dopasowanie odgrywa ogromną rolę we właściwym postrzeganiu restauracji. Badani spędzali więcej czasu i przez to wydawali więcej pieniędzy w tych miejscach, gdzie muzyka była przez nich oceniana jako „odpowiednia”.

Rosnąca konkurencja i oczekiwania klientów wymagają od restauratorów dodatkowego zaangażowania w przygotowanie swoich miejsc usługowych, tak by dostarczały one dodatkowych bodźców i wrażeń. Stosowanie audiomarketingu wpływa na pamięć i odbiór restauracji. Strategie klasycznego marketingu powinny zostać wzbogacone o narzędzia oddziałujące w sposób podświadomy na wszystkie zmysły konsumenta.

Autor: Aleksandra Potrykus-Wincza

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jak usprawnić komunikację w zespole?

"Bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą" śpiewała w latach 90. Kayah. Komunikacja, czyli to, co i jak mówimy, ma ogromną rolę w pozytywnym kształtowaniu kultury organizacji albo... skutecznym jej niszczeniu.

Ekskluzywne spotkanie dla branży HoReCa

200 uczestników na 22 wydarzeniach w 11 miastach - tak można podsumować sykl "Szef dla szefów". Makro Polska nieustannie rozwija program i organizuje kolejne spotkania branżowe.

Targi INTERNORGA za nami

Tegoroczna edycja miała miejsce w terminie od 9 do 13 marca 2018 i zgromadziła około 1.300 wystawców (w tym 13 firm z Polski) oraz 93.000 zwiedzających z Niemiec i zagranicy.

Jak uruchomić i rozwijać dostawy? Bezpłatny poradnik dla restauracji

Czy bardziej opłaca się dostawa własna, czy zlecona na zewnątrz? Czym menu w dowozie powinno różnić się od oferty w lokalu? Jakich restauracji szukają klienci i gdzie? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poradniku stworzonym przez ekspertów Pyszne.pl i specjalistów branży.

MOCNA JAK KOBIETA

"Kobieta jest jak torebka herbaty - nigdy nie wiesz, jaka jest jej moc, dopóki nie włożysz jej do wrzątku" - Eleanor Roosevelt.

NIE DAJ SIĘ STRESOWI

Problem stresu dotyczy właściwie każdego człowieka. Gastronomia to branża, w której jego natężenie jest szczególnie wysokie. W marcowym odcinku "Sztuki obsługi" przyjrzymy się, w jaki sposób spróbować zmienić własne reakcje, by jego działanie było dla nas jak najmniej dotkliwe.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej