Smak domu za oceanem
Kategoria: Wydarzenia - branżowe

Wydarzenie performatywne "Polish Table: Mine, Yours, Ours", koprodukcja nowojorskiego MOFAD - Museum of Food and Drink i Instytutu Adama Mickiewicza odbyło się 6 i 7 listopada 2018.

- Spotkaliśmy się, aby rozmawiać o polskich tradycjach kulinarnych, ale także by zobaczyć, jak podróżuje kuchnia i jak transportuje się smak domu. Zastanawialiśmy się też nad tym, jak dzisiaj wygląda polska kuchnia w Nowym Jorku. Co przetrwało, co umarło, co się zmieniło. Które produkty adaptowały się do amerykańskiej kultury, które dania wrosły w kulinarną panoramę Wielkiego Jabłka, mówi autorka koncepcji i kuratorka wydarzenia, Monika Kucia.

Inspiracją do stworzenia menu była książka „Kucharka polska i amerykańska” wydana w 1917 roku w Ohio, dostępna na platformie Polona. Autorką menu była Joanna Jakubiuk, szefowa kuchni z Podlasia, znawczyni dań z pierogów i ziemniaków, promotorka regionalnej kuchni, która serwowała dania nawiązujące do przepisów, które zostały zebrane w tym tomie. Przy projekcie współpracowali: Pierogi Boys, Krzysztof Poluchowicz i Andrzej Kinczyk, którzy prowadzą na Brooklynie i Manhattanie polskie bary pierogowe.

W części wystawienniczej można było zobaczyć (i usłyszeć) przygotowaną przez Monikę Kucię i Beniamina Głuszka instalację dźwiękowa złożoną z "dźwięków polskich", jak stukot kieliszków, tłuczenie kotletów i odkręcanie słoika. Częścią ekspozycji była wystawa prac Olgi Budzan, która przygotowała m.in. serwety „poplamione” polskimi owocami i wyhaftowała słoiki na starych obrusach. Motywem przewodnim jest bowiem słoik, i choć w Polsce to słowo ma raczej pejoratywne konotacje, to jednak jest bardzo dobrą metaforą, kojarzy się z przyjezdnymi, którzy do wielkiego miasta zabierają jedzenie z rodzinnych stron, kawałek historii zamknięty pod wieczkiem.

Scenografię inspirowaną pracami Leona Tarasewicza oraz ludowym wzorem kurpiowskich "leluj" przygotował Karol Murlak, projektant i wykładowca akademicki, profesor w Pratt Institute w Nowym Jorku. Perfumerka Anna Bojara stworzyła dla wydarzenia całą gamę unikatowych zapachów, np. świeżego ogórka, nadbałtyckiego bursztynu, ale też piwnicy z ziemniakami.

Poza częścią eksperymentalno - doświadczalną odbyły się także mini wykłady - prof. Fabio Parasecoli opowiadał o swojej przygodzie z kuchnią polską i badaniach prowadzonych we współpracy z Polską Akademią Nauk, dr Annie Hauck - współautorka „Gastropolis. Food and New York City” i badaczka zwyczajów kulinarnych polskiej społeczności w Ameryce - przedstawiła ich wyniki.

Autor tekstu: ( red. )
Zobacz także
Ruszyły zgłoszenia do Bocuse d’Or Poland 2019

24 czerwca 2019 roku w w Akademii Kurta Schellera w Jawczycach odbędą się preeliminacje do Bocuse d’Or Poland 2019. Zgłoszenia można nadsyłać do 3 czerwca.

World Class Poland ogłosił 12 finalistów konkursu

Do piątego finału konkursu zakwalifikowało się 12 barmanów z Gdańska, Sopotu, Warszawy, Łodzi, Krakowa i Wrocławia. World Class Poland to zarazem rywalizacja barów i emocjonująca bitwa miast.

Znamy pierwszych jurorów Kulinarnego Pucharu Polski 2019

Organizatorzy Kulinarnego Pucharu Polski już od kilku miesięcy pracują na składem sędziowskim, mimo że tegoroczna edycja konkursu odbędzie się dopiero na początku października.

Polscy jurorzy w konkursie S.Pellegrino Young Chef

W gronie jurorów prestiżowego konkursu S.Pellegrino Young Chef znaleźli się Iwona Niemczewska i Marcin Popielarz. Do udziału w międzynarodowej rywalizacji młodych kucharzy można się zgłaszać do 30 kwietnia.

Czwarta edycja targów Mazury HoReCa - za nami

Prestiżowe konkursy kulinarne, pokazy znanych szefów kuchni, specjalistyczne szkolenia, klienci z całej Polski i najlepsi dostawcy - tak można scharakteryzować IV edycję targów Mazury HoReCa, które odbyły się 9 i 10 kwietnia w Ostródzie.

Zarabiaj na kawie z Segafredo Zanetti Poland

Kawa to obowiązkowa pozycja w menu właściwie każdego lokalu gastronomicznego. Nie jest też tajemnicą, że na kawie można dobrze zarabiać. Trzeba jedynie wiedzieć jak.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej