x

Smak domu za oceanem

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    30.11.2018

Wydarzenie performatywne "Polish Table: Mine, Yours, Ours", koprodukcja nowojorskiego MOFAD - Museum of Food and Drink i Instytutu Adama Mickiewicza odbyło się 6 i 7 listopada 2018.

- Spotkaliśmy się, aby rozmawiać o polskich tradycjach kulinarnych, ale także by zobaczyć, jak podróżuje kuchnia i jak transportuje się smak domu. Zastanawialiśmy się też nad tym, jak dzisiaj wygląda polska kuchnia w Nowym Jorku. Co przetrwało, co umarło, co się zmieniło. Które produkty adaptowały się do amerykańskiej kultury, które dania wrosły w kulinarną panoramę Wielkiego Jabłka, mówi autorka koncepcji i kuratorka wydarzenia, Monika Kucia.

Inspiracją do stworzenia menu była książka „Kucharka polska i amerykańska” wydana w 1917 roku w Ohio, dostępna na platformie Polona. Autorką menu była Joanna Jakubiuk, szefowa kuchni z Podlasia, znawczyni dań z pierogów i ziemniaków, promotorka regionalnej kuchni, która serwowała dania nawiązujące do przepisów, które zostały zebrane w tym tomie. Przy projekcie współpracowali: Pierogi Boys, Krzysztof Poluchowicz i Andrzej Kinczyk, którzy prowadzą na Brooklynie i Manhattanie polskie bary pierogowe.

W części wystawienniczej można było zobaczyć (i usłyszeć) przygotowaną przez Monikę Kucię i Beniamina Głuszka instalację dźwiękowa złożoną z "dźwięków polskich", jak stukot kieliszków, tłuczenie kotletów i odkręcanie słoika. Częścią ekspozycji była wystawa prac Olgi Budzan, która przygotowała m.in. serwety „poplamione” polskimi owocami i wyhaftowała słoiki na starych obrusach. Motywem przewodnim jest bowiem słoik, i choć w Polsce to słowo ma raczej pejoratywne konotacje, to jednak jest bardzo dobrą metaforą, kojarzy się z przyjezdnymi, którzy do wielkiego miasta zabierają jedzenie z rodzinnych stron, kawałek historii zamknięty pod wieczkiem.

Scenografię inspirowaną pracami Leona Tarasewicza oraz ludowym wzorem kurpiowskich "leluj" przygotował Karol Murlak, projektant i wykładowca akademicki, profesor w Pratt Institute w Nowym Jorku. Perfumerka Anna Bojara stworzyła dla wydarzenia całą gamę unikatowych zapachów, np. świeżego ogórka, nadbałtyckiego bursztynu, ale też piwnicy z ziemniakami.

Poza częścią eksperymentalno - doświadczalną odbyły się także mini wykłady - prof. Fabio Parasecoli opowiadał o swojej przygodzie z kuchnią polską i badaniach prowadzonych we współpracy z Polską Akademią Nauk, dr Annie Hauck - współautorka „Gastropolis. Food and New York City” i badaczka zwyczajów kulinarnych polskiej społeczności w Ameryce - przedstawiła ich wyniki.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej