x

ADAM CHRZĄSTOWSKI: CZYŻBY KRYZYS W KULINARNYCH SOCIAL MEDIACH?

Kategoria: Lifestyle - blog    29.01.2018

Od kilku znajomków działających na pograniczu kulinariów i IT dochodzą mnie wieści, że dzieje się coś dziwnego. Posty recenzentów i blogerów mają ostatnio mniej odsłon, like’ów i subskrypcji. Zmniejsza się ich zasięg.

Foto: archiwum prywatne
Foto: archiwum prywatne
Uwaga, nie mam możliwości zweryfikowania, na ile te informacje są miarodajnie. Nie wiem też, czy to sytuacja chwilowa, czy trend. Postanowiłem się jednak pochylić nad tematem.

Obserwuję światek wirtualny od dłuższego czasu. Nie zawsze się z nim zgadzam, lecz traktuję jako poważną siłę, bo przecież wszystko teraz dzieje się w sieci. Dużo prawdy jest w powiedzeniu, że jeśli nie ma cię na Facebooku, to jakby cię w ogóle nie było. Nie dałbym temu uniesionego do góry kciuka, lecz taka jest rzeczywistość. Jeśli chcemy poinformować świat o tym, co robimy, internet jest do tego najlepszym miejscem. Lecz jak wszystko na świecie, ten fenomen też się zmienia.

Pamiętam czasy, gdy recenzenci kulinarni pisali w najważniejszych gazetach i magazynach. Ich dobra opinia sprawiała, że pod restauracją ustawiały się kolejki, a zła wieszczyła klapę. Później czytelnictwo słowa drukowanego na papierze spadło i ciężar przeniósł się do sieci. A w sieci jak to w sieci, wolnoamerykanka. Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej. W pewnym momencie nastąpił wysyp recenzentów, powstawały blogi, portale, fora. W każdym takim tworze można się było bezpośrednio lub pośrednio wypowiedzieć, zaopiniować i ocenić. Już po krótkiej chwili osoby, które były na tym polu najaktywniejsze, zyskały miano ekspertów kulinarnych. A mnie cały czas dręczyło jedno pytanie: jakim prawem ci ludzie (najczęściej anonimowo) mnie oceniają? Kto ich weryfikuje? Wiem, że naiwnością byłoby wierzyć w grono wyedukowanych ekspertów, którzy stwierdzą, że ten i ten bloger kulinarny jest OK, a inny jest be. Tutaj działa niewidzialna i bezlitosna ręka rynku. Rządzi masa.

Istnieją oczywiście szanowane przewodniki i rankingi, ale one podkreślają, że ich inspektorzy są wyselekcjonowanymi specjalistami z najwyższej półki – są zweryfikowani. Zdarza się, że szef kuchni rezygnuje z bycia reprezentowanym w znanym przewodniku. U nas jednak niewielu może sobie na to pozwolić, z różnych względów. Śmiem twierdzić, że w Polsce dopiero szlifuje się grupa recenzentów o wysokiej i niepodważalnej wiedzy kulinarnej. Tutaj pewnie chcielibyście, drodzy czytelnicy, abym odniósł się do ostatnich dyskusji po gali „Żółtego Przewodnika”. Jednak zostawię to na czas, gdy emocje opadną.

Kulinarna dżungla rządzi się trochę innymi prawami. Wiedza merytoryczna schodzi na dalszy plan, liczy się, kto jest bardziej zauważalny i dotrze do większej liczby odbiorców. Ja na swój prywatny użytek porównuję to do targu kapusty. Wszyscy mają taką samą kapustę, lecz najwięcej sprzedaje ten, który stanął na skrzynce i drze się najgłośniej, deprecjonując innych sprzedawców i ich produkt. Stąd u recenzentów restauracji wręcz konieczność, aby komuś od czasu do czasu solidnie przywalić, używać ostrego języka, bo gawiedź lubi, jak leje się krew i łzy. No i wulgarny język przynajmniej rozumie.

Co tak naprawdę się dzieje? Zacznę tak. Każdy chce żyć. Do blogerów jako trendsetterów przychodzą firmy z propozycjami, kuszą, płacą, sponsorują produkty, imprezy i wyjazdy. Wszystko po to, aby o nich dobrze pisać. Prowadzenie porządnego bloga to nie lekka praca, więc mało kogo stać na odrzucanie takich propozycji współpracy. Czytelnicy to po pewnym czasie widzą i „ekspert” traci wiarygodność.

Portale z kolei mają ogromny problem z weryfikacją zamieszczanych opinii. Mnóstwo tam autoreklamy i czarnego PR. Ja na przykład po kilku próbach kierowania się podróżniczymi rankingami straciłem do nich zaufanie. W Madrycie, Neapolu, Paryżu czy Barcelonie, gdy wybierałem restaurację ze szczytu listy, zawsze byłem rozczarowany. Może mają źle ustawione algorytmy albo moje oczekiwania odbiegają od statystycznej średniej. Raczej to drugie. Jeśli obserwujemy wzrost świadomości konsumentów restauracji, to możemy się spodziewać, że niedługo wymagania grupy środka też będą rosły.

Jest jeszcze jedno. Przestajemy czytać. Komunikacja przyspiesza i ewoluuje w kierunku obrazu. Stąd popularność fotek jedzenia na Instagramie. Żeby jeszcze udało się tą drogą przekazać smak, byłoby super.

Autor tekstu: Adam Chrząstowski
O AUTORZE
Adam Chrząstowski
Prezydent Bocuse d’Or Academy Poland, wiceprezes Stowarzyszenia Polska Inicjatywa Kulinarna, wyróżniony przez Akademię Gastronomiczną nagrodą Mistrz Mistrzów.
Prowadzi działalność doradczą i szkoleniową w branży HoReCa (Adam Chrząstowski Consulting), pisze felietony dla magazynu „Food Service”, prowadzi programy kulinarne w Kuchni +.
Był szefem kuchni restauracji Ed Red w Krakowie i w Warszawie, wyróżnionych przez Slow Food Polska oraz przewodniki Michelin i „Gault & Millau”. Współtworzył krakowską restaurację Ancora. Doświadczenie zdobywał na wszystkich szczeblach zawodu kucharza w najlepszych restauracjach w kraju i za granicą.
Absolwent filozofii, specjalność – etyka.

Zobacz także

Jarosław Dumanowski: New Ancient Cuisine

Nowa kuchnia dawna nie polega na nawiązywaniu do utrzymującej się tradycji, ale na jej aktywnym wyszukiwaniu. Odczytane przez historyków receptury sprzed setek lat trafiają do laboratoriów szefów kuchni.

ANNA OLEKSAK: WEŹMY KAWĘ NA WARSZTAT

Odkrywanie kart sukcesu - taki był temat przewodni tegorocznego Food Service Summit. Cieszę się, że w ramach towarzyszących konferencji warsztatów mogłam podzielić się doświadczeniami Nespresso ze współpracy z restauracjami, które ten sukces budują z nami, serwując wyjątkowe doświadczenia kawowe.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: POŻEGNANIA I POWITANIA OKOŁOPOZNAŃSKIE

Felieton niniejszy zaczynam pisać w pociągu spieszącym do Poznania, a skończę pewnie już po powrocie z Festiwalu Dobrego Smaku. Byłem tam ostatnio 5 lat temu. Piękna impreza, jednak złośliwy los w kolejnych latach zawsze rzucał mnie w inną stronę Polski.

Rumowe wakacje

Od zawsze idealnym letnim kompanem alkoholowym był dla mnie rum. Nie wiem, czy to zasługa karaibskich skojarzeń tegoż trunku, czy może fakt, że jego charakter wybitnie sprzyja mieszaniu go z cytrusami, co owocuje w kompozycje idealne do rozkoszowania się nimi w promieniach słońca.

Jerzy Pasikowski: Wiedza, czas i organizacja pracy w służbie smaku

Podczas moich wizyt w restauracjach szczególnie lubię moment, kiedy na stół trafia amuse bouche (w tłumaczeniu z języka francuskiego - "uciecha ust") lub od razu przekąska, gdyż jest to zapowiedź tego, co nas czeka w dalszej części kulinarnej podróży, jaką przygotował dla nas szef kuchni.

Jarosław Dumanowski: Co się trafi, czyli znowu o rybach

Zimny weekend majowy spędziłem na Mierzei Wiślanej, na samym jej końcu - w Piaskach.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej