x

KINLEY TONIC OD MEDYKAMENTU DO WYRAFINOWANEGO DRINKA

Kategoria: Karta - napoje

Ten wyjątkowy gorzko-słodki smak zna chyba każdy. Tonik, bo o nim mowa, zamówić czy kupić można niemal w każdym zakątku świata. Niewielu jednak wie, skąd pochodzi ten popularny napój i komu zawdzięczamy jego istnienie.

Foto: shutterstock.com
Foto: shutterstock.com
Warto się z tymi faktami zapoznać, bo historia toniku jest równie intrygująca i zaskakująca jak jego smak i możliwości zastosowania.

Tonic & Gin od zawsze razem
Kinley Tonic to bezalkoholowy napój gazowany, w skład którego wchodzi woda sodowa, chinina, ekstrakty owocowe oraz cukier. To właśnie chinina dodana w minimalnych ilościach wyróżnia tonik i nadaje mu subtelną nutkę goryczki.

Historia klasycznego smaku tego napoju związana jest z brytyjską obecnością w Indiach i sięga połowy XIX w. Oficerowie brytyjscy stacjonujący wtedy w koloniach zażywali chininę dla ochrony przed malarią. Lekarstwo było tak gorzkie, że zaczęto je mieszać z wodą sodową i cukrem, co znacząco poprawiało walory smakowe medykamentu i ułatwiało jego spożycie. W ten sposób powstała pierwsza bazowa wersja popularnego dziś toniku.

Jednak smak mikstury, ze względu na duże dawki stosowanej wówczas chininy, musiał być dla brytyjskich żołnierzy wciąż problematyczny, bo postanowili pójść o krok dalej i złagodzić go przydziałowym żołnierskim słodkim ginem. To z pewnością był początek słynnego dziś na całym świecie duetu koktajlowego – ginu z tonikiem. Od razu stał się ulubionym napojem dżentelmenów i do tej pory kojarzony jest nie tylko z orzeźwieniem, ale też z wysoką jakością i wyrafinowanym smakiem.

Kinley – wyrafinowana gorycz w nowych odsłonach
Kinley Tonic może być spożywany jako schłodzony napój orzeźwiający, z dodatkiem cytryny lub jako składnik prostych drinków i bardziej wysublimowanych koktajli. To z pewnością napój dla osób o wyrafinowanym podniebieniu, które potrafią docenić wyjątkowy smak – niezbyt słodki, wyraźny, z delikatną goryczką. Kinley na polskim rynku zagościł w 1993 r. i nieprzerwanie cieszy się tu największą popularnością wśród toników.

Obecnie obok klasycznego wariantu Kinley Tonic klienci mogą wybierać wśród trzech nowych smaków: Kinley Virgin Mojito, Kinley Bitter Lemon oraz Kinley Ginger Ale. Pierwszy z nich – Kinley Virgin Mojito o smaku limon-kowo-miętowym – to gwarancja słodko-kwaśnego orzeźwienia. Świeża limonka i cukier trzcinowy wzbogacają jego smak. Natomiast aromatyczna mięta dodaje rześkości i zapewnia świeży zapach.

Kinley Bitter Lemon to z kolei harmonijne połączenie słodkości lemoniady z goryczką toniku. Świeżo wyciśnięte cytryny, gorzka chinina i nutka słodkości dają różnorodny i niepowtarzalny smak.

Natomiast Kinley Ginger Ale to wersja toniku o smaku imbiru, który dodaje mu orientalnej nuty, pobudzającej kubki smakowe. To doskonała propozycja dla osób lubiących wyraziste i egzotyczne akcenty.

Nowe smaki Kinleya a trendy konsumenckie na rynku alkoholi
Jak donoszą badania (Raport KPMG w Polsce „Rynek napojów alkoholowych w Polsce”, 2014, część I), konsumenci coraz częściej poszukują produktów wyższej jakości oraz marek noszących cechy segmentu premium, co nie wyklucza jednoczesnego stosowania kryterium jak najlepszego stosunku jakości do ceny. Widoczna jest również tendencja do ograniczania spożycia alkoholu i sięgania po trunki o jego mniejszej zawartości, w tym drinki i koktajle, a także wybierania produktów z mniejszą zawartością cukru. Klienci coraz częściej poszukują również nowych lub mało znanych, oryginalnych produktów. Wręcz zauważalne jest wyrażanie siebie poprzez wybór napoju alkoholowego, egzotycznych smaków, nietypowych odmian.

Bardzo ważnym trendem jest samodzielne sporządzanie lub zamawianie drinków, pogłębianie wiedzy o nich. Polacy coraz chętniej odwiedzają koktajlbary, a kultura koktajlowa wkracza także do gospodarstw domowych – zarówno w jednym, jak i drugim przypadku wykorzystywane są wysokiej klasy alkohole i składniki. Można śmiało stwierdzić, że moda ta stopniowo zmienia strukturę sprzedaży napojów spirytusowych, wspierając także wzrost sprzedaży whisky oraz kategorii do tej pory uznawanych za bardziej niszowe, ale często wykorzystywane do przyrządzania drinków, jak np. gin, wina musujące, rum.

W tym aspekcie prognozy dotyczące rynku alkoholi przedstawiają się bardzo korzystnie. W zeszłym roku zanotował on spory wzrost i jest już wart blisko 33 mld zł. Według raportu firmy Nielsen najmocniej wzrosła sprzedaż whisky (wzrost o 14,1 proc., do 1,95 mld zł), ginu (wzrost o 12,6 proc.), wina musującego (wzrost o 9,4 proc.), rumu (wzrost o 7,0 proc.). Z kolei wódka, nieodłączny składnik drinków, mimo że zanotowała jedynie 2-proc. wzrost, to jednak niezmiennie zajmuje drugie miejsce po piwie wśród najczęściej spożywanych alkoholi przez Polaków.

Kinley dla konsumentów i dla biznesu
Nowe warianty Kinleya wpisują się w potrzeby i preferencje klientów, którzy coraz częściej poszukują niestandardowych smaków, są otwarci na nowości i chętnie testują nowe produkty, zwłaszcza w sytuacjach poza domem podczas imprez czy spotkań towarzyskich. Są także szansą na poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty o produkty zgodne z oczekiwaniami konsumentów przez różnego rodzaju lokale z branży HoReCa. Toniki Kinley z powodzeniem można bowiem spożyć „solo” jako napój orzeźwiający lub dodatek do posiłku w kawiarniach czy restauracjach, ale także wykorzystać jako składnik drinków i koktajli sprzedawanych w barach i nocnych klubach.  

Schłodzony czy zmieszany?
Wszystkie toniki Kinley smakują wyśmienicie dobrze schłodzone, w pojedynkę, ale sprawdzają się również jako składnik drinków i koktajli. Stanowią świetną bazę do tworzenia niebanalnych trunków wieloskładnikowych, ale wystarczy dodać do nich tylko jeden rodzaj alkoholu, np. rum do Kinley Virgin Mojito, whisky do Kinley Ginger Ale lub wódkę do Kinley Bitter Lemon, by otrzymać szybki w przygotowaniu, wysokiej jakości drink. Takie rozwiązanie sprawdzi się zwłaszcza w lokalach o dużym trafficu, takich jak kluby nocne czy sezonowe miejsca imprezowe w plenerze, gdy barman ma ograniczone możliwości tworzenia skomplikowanych koktajli. Zawartość chininy sprawia, że tonik świeci pod wpływem światła ultrafioletowego, więc powinien znaleźć się w każdym nocnym barze również z uwagi na efekty wizualne.

Gin z tonikiem to koktajlowy pewniak, który zawsze będzie cieszył się powodzeniem, zwłaszcza wśród wielbicieli klasyki. Podobnie będzie zarówno z klasycznym Kinley Tonic, jak i nowościami o smaku mojito, imbiru i limonki w zestawieniu z whisky, wódką, rumem, wermutami, winem musującym. Ich wyraziste smaki dodadzą charakteru każdemu koktajlowi. Jakie połączenia warto zastosować, żeby trafić w gusta preferujących bardziej wyszukane rozwiązania? Oto kilka propozycji.

Toniki to także doskonała baza do orzeźwiających bezalkoholowych mocktaili. Idealnym połączeniem dla toników będą soki owocowe, zwłaszcza te, które podobnie jak toniki posiadają goryczkę w tle – grejpfrutowy, z granatu, żurawinowy czy pomarańczowy. Doskonale sprawdzą się także wariacje bardziej warzywne – np. z ogórkiem w plastrach lub sokiem z ogórka z dodatkiem cytryny i mięty. Pozytywnie zaskoczeni będą również ci, którzy zdecydują się na połączenie z selerem czy pomidorem z odrobiną limonki lub cytryny.

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
BLUEBERRY TONIC
(NA BAZIE KINLEY TONIC WATER)

  • 40 ml ginu
  • 12 borówek
  • 10 ml syropu blueberry
  • 10 ml soku z cytryny

Uzupełnić: Kinley Tonic Water
Szkło: Tonic Collins
Przybranie: Stiki przezroczyste i borówki

Zblendować borówki z syropem, dodać gin i wyszejkować. Wlać do szkła wypełnionego lodem i uzupełnić Kinley Tonic Water

 

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
ALE ROSSO WHISKY
(NA BAZIE KINLEY GINGER ALE)

  • 40 ml szkockiej whisky
  • 40 ml wermut na bazie czerwonego słodkiego wina
  • 10 ml likier z gorzkich pomarańczy
  • 20 ml soku z cytryny
  • 2 dash Orange Angostur

Uzupełnić: Kinley Ginger Ale
Szkło: high ball (kryształ)
Przybranie: mięta, truskawka, cząstki pomarańczy

 

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
MOJITO TONIC
(NA BAZIE KINLEY VIRGIN MOJITO)

  • 40 ml ginu lub wódki
  • 4 cząstki limonki
  • 4 listki mięty
  • 2 dash Orange Bitter

Uzupełnić: Kinley Virgin Mojito
Szkło: Libbey Wine tonic
Przybranie: limonka i mięta

 

Autor: Wojciech Dubasiewicz

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej