x

CZYSTA HIGENICZNA

Kategoria: Twój biznes - oferta    26.03.2018

Jak utrzymać porządek i nieskazitelną czystość na zapleczu restauracji? Przedstawiamy najnowszą ofertę środków czystości, a także szereg prostych lecz nieoczywistych rozwiązań - które znacznie ułatwią życie i pomogą utrzymać podstawowe standardy.

Foto: shutterstock.com
Foto: shutterstock.com
Wydaje się, że to warunek sine qua non prawidłowego funkcjonowania każdego lokalu gastronomicznego. Kuchnia, całe zaplecze – czyli miejsce, w którym przede wszystkim przechowuje się i obrabia produkty spożywcze oraz w którym przygotowuje się potrawy – po prostu musi być czysta. Dotyczy to nie tylko naczyń, blatów roboczych, mających bezpośredni kontakt ze składnikami potraw, ale także wszystkich sprzętów, zabudowanej na stałe ceramiki i armatury. Zasady zachowania higieny wśród zespołu: kucharzy, pomocy kuchennej i obsługi, normy HACCP to oczywiście kluczowe aspekty. Jednak często zapomina się, że bez odpowiednich preparatów, bez najlepszej jakości środków czystości nie da się utrzymać standardów i zachować sterylnej czystości. Zwłaszcza kiedy kuchnia pracuje na pełnych obrotach, o porządek trzeba dbać non stop. Przeanalizowaliśmy najczęstsze i najgroźniejsze problemy, porozmawialiśmy ze specjalistami, zbadaliśmy rynek i przedstawiamy kilka rozwiązań.

Profesjonalna pomoc
To, co zazwyczaj stanowi największy problem w gastronomii, to tempo pracy i nieustanne rotacje załogi. – Edukacja personelu, który bardzo często się zmienia jest niezwykle trudna. Kolejnym problemem jest to, że właściciele często sami stosują „domowe” sposoby radzenia sobie z brudem, gdyż nie znają lepszych, kompleksowych i nierzadko o wiele tańszych rozwiązań – mówi Robert Tokarz z Procter & Gamble Professional. – Dlatego też prowadzimy szkolenia z zakresu utrzymania czystości za pomocą naszych środków – dodaje. W portfolio firmy znajdują się środki Fairy Professional, a wśród nich między innymi: płyn dezynfekująco-odtłuszczający oraz płyn mocno odtłuszczający. Produkty firmy charakteryzuje wielofunkcyjność pojedynczych środków. Można je zatem stosować do czyszczenia sprzętów takich jak okapy, piekarniki, płyty i trzony grzewcze, blaty, a także płytki ceramiczne, sanitariaty, ściany i wszelkie powierzchnie kuchenne.

– Na zapleczach gastronomicznych najlepiej spisują się produkty skuteczne pod względem tłustych zabrudzeń, przebadane dermatologicznie, dopuszczone do powierzchni mających kontakt z żywnością oraz mające zminimalizowane cechy zapachowe – podkreśla Jakub Klewaniec, dyrektor sprzedaży w firmie Dywizja HoReCa Voigt Sp. z o.o. Zaznacza, że najbardziej wydajne przy czyszczeniu dużych przestrzeni jest dozowanie koncentratu w obiegu zamkniętym w formie sprayu, co pozwala umyć nawet do 1500 mkw. z jednego opakowania roztworu 0,6 l z triggerem. – Odpowiednia procedura pomaga zmniejszyć częstotliwość czyszczenia trudno dostępnych miejsc, takich jak na przykład okapy. Najlepszym rozwiązaniem, które wiąże się z optymalizacją kosztów, jest stosowanie profesjonalnych produktów o zasadowym pH, przeznaczonych stricte dla gastronomii. W połączeniu ze ścierką z mikrowłókien daje koszt mycia 10 mkw. powierzchni okapu w wysokości około 0,09 grosza dla produktu gotowego do użycia bądź nawet 0,007 grosza w przypadku roztworu z koncentratu – dodaje Klewaniec.

Warte podkreślenia są też rozbudowane doradztwo, serwis, system szkoleń i wdrażania procedur w firmie. Do dyspozycji klientów Voigt oddaje 13 własnych serwisantów oraz 9 doradców terenowych. – Wdrażamy i pomagamy egzekwować procedury, gwarantujemy pakiet niezbędnej dokumentacji obiektowej, regularnie serwisujemy dozowniki i prowadzimy szkolenia oraz audyty – zaznacza Klewaniec. Ciekawym rozwiązaniem są także czytelne, przyjazne użytkownikom opakowania oparte na piktogramach, kolorach oraz stworzone dla firmy systemy dozowania. To gwarancja bezpiecznej żywności i higienicznego otoczenia.

Jeśli chodzi o produkty przeznaczone do czyszczenia posadzek, tutaj dużą ofertę ma firma Ecolab. Środki charakteryzują się dużą zdolnością pochłaniania brudu dzięki zastosowaniu specjalnych enzymów, które działają w sposób ciągły – zarówno w trakcie stosowania produktu, jak i po jego zastosowaniu. Dodatkowym atutem jest brak konieczności spłukiwania. Produkty firmy Ecolab pozostawiają na podłodze powłokę odporną na zabrudzenia, co znacznie ułatwia utrzymanie estetycznego wyglądu posadzek i eliminuje ryzyko poślizgnięcia.

Dla zdrowia i środowiska
Nieprzestrzeganie procedur oraz zasad może mieć bardzo poważne konsekwencje. – Nagminnym procederem jest bagatelizowanie higieny rąk i lekceważący stosunek do proponowanych rozwiązań w tym zakresie, co skutkuje dramatycznymi danymi w zakresie fali zachorowań na WZW typu A – dodaje Klewaniec. Tutaj również pomocne staje się stosowanie profesjonalnych środków czystości o zasadowym pH z oferty Voigt. Warto zwrócić uwagę na ofertę wspomnianej wyżej firmy Ecolab, która zapewnia kompleksowe linie produktów obejmujące specjalistyczne środki higieny kuchennej przeznaczone do silnie zabrudzonych przestrzeni, zabezpieczających czyszczoną powierzchnię.

W ofercie Ecolab znajduje się szeroka gama produktów antybakteryjnych, drożdżakobójczych oraz środków skutecznych przeciw norowirusom, które dodatkowo z łatwością usuwają tłuszcze, olej, białka, krew, resztki owoców i inne plamy. – Dzięki zastosowaniu wydajnych koncentratów zmniejsza się ilość potrzebnego transportu i emisji szkodliwych spalin, jak również ilość odpadów opakowaniowych – stwierdza Andrzej Piotrowski, country division manager, Institutional Poland w firmie Ecolab. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że zastosowane w produktach surowce ulegają biodegradacji, natomiast opakowania plastikowe nadają się do recyklingu. Sprzęt dozujący Ecolab zapewnia odpowiednie stężenie użytkowe i ogranicza zużycie wody, zapobiega nadmiernemu zużyciu środka, a także gwarantuje bezpieczeństwo użytkownika ze względu na brak kontaktu z koncentratem. – Niezmiennym celem firmy Ecolab jest troska o bezpieczeństwo i zadowolenie naszych klientów oraz ochrona zasobów naturalnych – dodaje Piotrowski.

O środowisko dba również Procter & Gamble. – Wszystkie nasze produkty wpisują się w szeroko rozumianą dbałość o środowisko. Chodzi tu nie tylko o to, aby środki były przyjazne dla środowiska czy bezpieczne dla użytkowników – ale także o to, aby cały proces ich produkcji oraz logistyka w jak najmniejszym stopniu zagrażała środowisku – zaznacza Robert Tokarz.

Z kolei Voigt legitymuje się certyfikatem „Firma Bliska Środowisku” i ma w ofercie produkty z oznakowaniem ekologicznym EU Ecolabel. Proponuje polskiej branży specjalistyczne preparaty bez fosforanów, oparte na bioenzymach oraz superkoncentratach minimalizujących liczbę koniecznych opakowań. Wdrożyli i stosują normę środowiskową ISO 14001:2005.

Technologie zmywarek
– Zrównoważony rozwój wymaga nowoczesnych technologii. Szczególną uwagę będziemy chcieli zwrócić na zastosowanie nowych materiałów oraz cyfryzację, której początkiem jest nasz sterownik APEXTM umożliwiający m.in. kontrolę danych eksploatacyjnych – mówi Piotrowski.

– Zapewniamy produkty niezawodne w gastronomii: usuwające osady po kawie i herbacie, zapobiegające żółknięciu naczyń, gwarantujące maksymalną efektywność, środki do ręcznego i maszynowego mycia naczyń, nadające idealny połysk środki nabłyszczające do płukania naczyń i wiele innych rozwiązań, z którymi stykają się nasi klienci – dodaje.

Ponadto innowacyjny program mycia naczyń APEXTM oparty jest nie tylko na wydajnych i skutecznych produktach myjących. W skład programu wchodzi również specjalny sterownik pozwalający na kontrolę głównych danych eksploatacyjnych, takich jak: temperatura płukania, temperatura mycia, ilość stosowanego produktu, wymia- na wody w komorze zmywania, liczba umytych koszy oraz kontrola wydajności. Otrzymujemy czytelny wydruk z informacjami eksploatacyjnymi – raporty są wygodne, alarmy czytelne – podają precyzyjną informację na temat miejsca i czasu wystąpienia zdarzenia. Wszystkie tego ty- pu dane pozwalają ograniczyć konieczność ponownego mycia i obniżyć koszty mycia naczyń. Również w ofercie firmy Procter & Gamble znajdują się płyny do naczyń, które można stosować zarówno do zmywania porcelany, naczyń, jak i dużych sprzętów.

Warto zapoznać się z ofertą powyższych firm, ich dystrybutorami, a także skorzystać z pełnej oferty konsultacji i szkoleń. W ramach współpracy długofalowej zarówno producenci, jak i dystrybutorzy oferują rozmaite promocje. Rozwiązania i sprzęty najczęściej podzielone są na sektory dla: restauracji, hoteli, barów szybkiej obsługi i sieci gastronomicznych. Dopiero kiedy przetestujemy kilka różnych środków i skorzystamy z usług kilku firm, będziemy w stanie wybrać najlepsze opcje, dostosowane do charakteru oraz skali naszego działania.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Najlepsze standardy chłodzenia

Nie istnieje restauracja ani kawiarnia, która mogłaby się obyć bez szaf chłodniczych, lodówek czy witryn chłodzących. Ich wybór jest tak duży, że może przyprawić o niechciane zawroty głowy (w przeciwieństwie do bąbelków chłodzonych we wspomnianych lodówkach). Czym się wobec tego kierować?

W szybkim tempie

W fast foodzie i street foodzie tak jak w każdym innym segmencie gastronomii wyraźnie widać zmiany i określone trendy. Zobaczcie, co jest teraz w modzie.

ZAPROGRAMUJ SPRZEDAŻ

Samoobsługa może okazać się przyszłością sieci restauracyjnych: zmniejsza koszty, ułatwia organizację zamówień oraz kontrolę sprzedaży. Z kiosków samoobsługowych coraz częściej korzystają duże sieci fastfoodowe.

UGOTUJ TO NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

Jeszcze do niedawna gotowanie na zewnątrz kojarzyło się z niewielkim grillem, składającym się z rusztu i misy. Jednak czasy się zmieniły i urządzenia do gotowania na świeżym powietrzu stały się narzędziami do gotowania wszystkiego, co dusza (i gość) zapragnie.

Fanex wprowadza nową marke produktów - Tres Amigos

Tres Amigos to linia naturalnych dodatków gastronomicznych, która stanowi nową kategorię w asortymencie Fanexu, znanego głównie z produkcji sosów. Nowe wyroby skierowane są do szeroko pojętego rynku HoReCa i dostępne są jedynie w sprzedaży hurtowej. Obecnie w skład marki wchodzi ponad 20 produktów.

Na dobry początek - śniadanie

Mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Jak przygotować urozmaiconą ofertę śniadaniową w hotelu, aby spełniała różnorodne oczekiwania gości?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej