x

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: MAGDALENA GUMIELA

Kategoria: Wino

"Najwięcej satysfakcji daje mi zadowolenie gości. Energetyczna atmosfera panująca w restauracji również jest pozytywną częścią mojej pracy. Lubię, jak dużo się dzieje. To ładuje moje baterie na dalsze wyzwania. A tych w restauracji nie brakuje!"

Foto: archiwum prywatne
Foto: archiwum prywatne
Dlaczego wino?
Przypadek sprawił, że znalazłam się w tej branży. Na szczęście praca spodobała mi się na tyle, że stała się moim hobby. Do tego wino jest najzdrowszą używką, jaką wymyślił człowiek, więc to sama przyjemność pracować z tym tematem.

Od jak dawna pracujesz w środowisku winiarskim i jaka była twoja pierwsza praca?
Zajmuję się winem od 16 lat. Pierwszym miejscem, w którym pracowałam, był sklep Fine Wine & Spirits. Był to salon firmowy Piwnicy Wybornych Win i Carey Agri. Tam złapałam bakcyla.

Kogo w świecie wina podziwiasz i dlaczego?
Jest wielu wspaniałych winiarzy i sommelierów, których niezwykle cenię. Natomiast bezpośredni wpływ na rozwój mojej pasji miał Wojciech Gogoliński. Wiele mnie nauczył w Collegium Vini i wpoił szacunek do wina. Wojciech Bońkowski również jest moim mentorem. Od lat jego artykuły są kopalnią wiedzy winiarskiej, z której chętnie korzystam.

Co robisz, żeby się rozwijać jako sommelier?
Codzienna praca w restauracji pomaga utrwalić zdobytą wiedzę. Po nowinki sięgam do internetu oraz czytam prasę branżową. Chodzę na degustacje, spotykam się z importerami i winiarzami. A na urlop najchętniej wybieram kierunki na świecie, gdzie mogę zwiedzić ciekawe winnice.

Gdybyś mogła spróbować dowolnego wina, co byś wybrała i z kim byś je wypiła?
Mam dwa takie marzenia. Pierwsze to Chateau d’ Yquem z 1983 r. Był to jeden z najlepszych roczników w Sauternes. Czytałam o wspaniałych wrażeniach z degustacji. Najchętniej delektowałabym się nim
z moją mamą. Drugie to Cabernet Sauvignon Stags’ Leap Warrena Winiarskiego z 1973 r. To wino, które zwyciężyło w słynnej Degustacji Paryskiej w 1976 r., pokonując Chateau Mouton Rothschild. Spróbowałabym go z moimi „winnymi” przyjaciółmi. Wrażenia gwarantowane.

Dobry sommelier jest...?
Pasjonatem. Lubi ludzi i chętnie dzieli się swoją wiedzą. Do tego ma świetny węch i smak.

Ulubione połączenie jedzenia i wina?
Uwielbiam hiszpańską kuchnię i bardzo cenię tamtejsze wina. Często w domu przyrządzam paellę z kurczakiem i owocami morza. Podaję do niej albarinho. Ten wyjątkowy szczep pachnie brzoskwinią i grejpfrutem. Ma przyjemną kwasowość i mineralną nutę, a do tego słonawy finisz. Wina z tego szczepu działają jak dodatkowa przyprawa, która podkreśla smak dania. Najlepsze albarinho zawsze mają miejsce w mojej karcie win i domowej piwniczce.

Ulubione aspekty twojej pracy?
Najwięcej satysfakcji daje mi zadowolenie gości. Energetyczna atmosfera panująca w restauracji również jest pozytywną częścią mojej pracy. Lubię, jak dużo się dzieje. To ładuje moje baterie na dalsze wyzwania. A tych w restauracji nie brakuje!

Jakie cele realizujesz jako sommelier?
To zawód, w którym nie można się zatrzymać. Staram się pogłębiać swoją wiedzę, próbować jak najwięcej win i szlifować serwis.

Co najmniej lubisz w swojej pracy?
Kiedyś myślałam, że beczkowe chardonnay z Nowego Świata jest dla mnie nie do przejścia. Na szczęście już je zrozumiałam.

BIO
Stanowisko:
sommelier w restauracji Genesis w Warszawie
Data i miejsce urodzenia: 08.06.1983 r., Morąg
Najważniejsze osiągnięcia: dyplom sommeliera przyznany przez Collegium Vini w Krakowie w 2007 r. Od 2015 członkini Stowarzyszenia Sommelierów Polskich

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej