CZYSTA WYDAJNOŚĆ
Kategoria: Twój biznes - oferta

Wygodne, wielofunkcyjne, ale przede wszystkim wydajne i oszczędne w eksploatacji - takie powinny być zmywarki na restauracyjnym zapleczu. Jak wybrać te najlepsze z bogatej oferty producentów? W zależności od potrzeb lokalu, jego wielkości i natężenia ruchu mamy wiele możliwości do wyboru.

Foto: shutterstock.com
Foto: shutterstock.com
Odpowiednia zmywarka to podstawa każdego restauracyjnego zaplecza. Inna zmywarka sprawdzi się w bistro na 30 miejsc siedzących, a zupełnie inny sprzęt konieczny będzie w hotelu.

W obliczu intensywnego rozwoju technologicznego wiodące firmy z branży prześcigają się we wprowadzaniu nowych rozwiązań. Czym się od siebie różnią? Które z nich są najbardziej innowacyjne, wydajne i po prostu opłacalne? Jakimi kryteriami kierować się, porównując zmywarki i wybierając tę idealnie dostosowaną do charakteru działalności oraz możliwości lokalu? Porównaliśmy aktualne oferty pod kątem zarówno mniejszych, jak i większych zapleczy i pokazujemy, na co należy zwrócić uwagę.

Odpowiednie kryteria
Oczywiście najlepiej jak najwięcej przewidzieć już na etapie planowania kuchni: niezbędne jest ujęcie w planie odpowiedniej wielkości miejsca potrzebnego na zmywalnię. Również w projekcie należy oszacować, co będziemy myli i jak dużo. – Jeżeli będzie to bar lub pub, to wiadomo, że zmywanie w głównej mierze będzie koncentrowało się wokół różnego rodzaju szkła – mówi Marcin Wajda, dyrektor PR i marketingu Winterhalter Polska. – W przypadku punktów bistro zmywa się głównie zastawę stołową i sztućce. Jeśli chodzi o restaurację, będzie to zarówno porcelana, jak i szkło, często bardzo delikatne, jak na przykład kieliszki do wina. – Osobom rozpoczynającym pracę w gastronomii często trudno zrozumieć, że potrzebujemy w wielu przypadkach kilku zmywarek, gdyż inaczej skonfigurowany będzie sprzęt do szkła, inaczej do porcelany, a jeszcze inaczej do mycia blach albo garnków – zaznacza Wajda.

Podobnie uważa Anna Góralska-Miksa, menedżer do spraw marketingu firmy Stalgast. – Najważniejsze jest określenie indywidualnych potrzeb danej kuchni – niewłaściwe ich określenie i niewłaściwy wybór sprzętu mogą prowadzić do niezadowolenia z zakupu, co nie tylko wywołuje frustrację, ale przede wszystkim oznacza przestój w pracy urządzenia.

Anna Góralska-Miksa zaznacza, że takie sytuacje są źródłem stresu dla personelu. Ale co najważniejsze – generują dodatkowe koszty związane z zapewnieniem ciągłości pracy. Proces, za który do tej pory odpowiadała maszyna, nagle musi wykonać pracownik. Nie można zatem oszczędzać i warto dobrze przeanalizować intensywność pracy kuchni.

Jak wyjaśnia Anna Góralska-Miksa, są dwa rodzaje parametrów, które powinno się rozważyć przed zakupem:

• Parametry użytkowe:
– typ naczyń, jakie będziemy zmywać, np. szklanki, kufle, kieliszki, naczynia ceramiczne, sztućce;
– liczba naczyń do zmywania (czyli ile trzeba umyć w ciągu godziny).

• Parametry techniczne:
– napięcie prądu do zasilania urządzenia – należy sprawdzić, czy w miejscu, w którym ma być zamontowana zmywarka, jest dostępne zasilanie 230 czy 400 V;
– wysokość przyłącza odpływu do kanalizacji – odpływ do kanalizacji musi się znajdować maksymalnie 10 cm od posadzki. Jeżeli odpływ jest wyżej, należy kupić zmywarkę z pompą spustową lub specjalną podstawę, na której umieści się zmywarkę;​
– ciśnienie robocze zimnej wody – zalecane minimalne ciśnienie robocze to 2 bary. Jeżeli jest ono niższe, konieczne będzie zastosowanie zmywarki z pompą podnoszącą ciśnienie płukania;
– twardość wody w sieci – wynik pomiaru określi, czy będzie trzeba zastosować uzdatniacz wody.

To podstawowe parametry do określenia przez potencjalnego nabywcę. Jednak zawsze warto zdecydować się na bezpośrednią konsultację z ekspertem, który pomoże dokładnie sprawdzić wszystkie techniczne kryteria, niewidoczne na pierwszy rzut oka.

– Nasi klienci na każdym etapie współpracy mogą liczyć na pełne wsparcie serwisowe z naszej strony – mówi Marcin Wajda z Winterhaltera. – Od instalacji i właściwej konfiguracji zmywarek korespondującej z bieżącą, realną potrzebą (np. konfiguracja zmywarki do szkła, które będzie idealnie czyste i nie będzie wymagało polerowania), przez codzienne zabezpieczenie klienta i jego biznesu gastronomicznego, po rozwiniętą sieć serwisową – dodaje.

Innowacyjna kontrola
– Zależy nam na tym, aby wykorzystując najnowszą technologię, każdy użytkownik miał pełną kontrolę i wgląd we wszystkie procesy, które zachodzą w trakcie zmywania. Właśnie dlatego wdrożyliśmy technologię Connected Wash, która po podłączeniu zmywarki Winterhalter do internetu pozwala za pośrednictwem komputera lub po prostu tabletu czy smartfonu mieć wgląd we wszystko, co wiąże się z procesami zmywania – mówi Marcin Wajda. –To pierwszy przypadek przemysłowego zmywania, w którym mamy pełną kontrolę nad sprzętem, bez względu na to, czy posiadamy jedną zmywarkę w jednym lokalu, czy kilka, a nawet kilkanaście w różnych lokalach w wielu rozlokowanych punktach.

Z kolei firma Stalgast wprowadziła na rynek w 2017 r. trzy nowe typy profesjonalnych zmywarko-wyparzarek gastronomicznych. – Wyróżniają się one wzornictwem, łatwością obsługi, bogatym wyposażeniem dodatkowym i znakomitymi parametrami użytkowymi. To sprzęt o najwyższej funkcjonalności i sprawności w swojej klasie. To, co cechuje nasze maszyny, to wysoka jakość mycia przy zachowaniu maksymalnej wydajności pracy: proces trwa minimalnie dwie, a maksymalnie trzy minuty – dodaje Anna Góralska-Miksa.

Warto zaznaczyć, że nowe modele zmywarek oferują możliwość mycia tac o rozmiarze GN 1/1 (specjalny kosz jako akcesorium odciąża obsługę, eliminując część mycia ręcznego), dają możliwość mycia wysokich szklanek do piwa typu weissbier oraz dużych talerzy o wielkości do 30 cm. Kolejne zalety to system filtracji, zredukowane zużycie płynów myjących i nabłyszczających, a także prosty i funkcjonalny system podwójnego zasilania zarówno napięciem 230, jak i 400 V. Stosowany do tej pory podciśnieniowy dozownik płynu nabłyszczającego zastąpiono sterowanym elektronicznie urządzeniem dozującym, o bardzo wysokiej precyzji działania.

W zależności od skali
Produkty Stalgastu przeznaczone są dla małej i średniej gastronomii. – Cechuje je dobry stosunek funkcjonalności i jakości do cen. Wpływa na to fakt, że są to całkowicie polskie konstrukcje, wyprodukowane we własnej fabryce w Radomiu w najnowocześniejszych procesach, przy maksymalnej unifikacji części i podzespołów, a także bardzo wysoki wolumen sprzedaży w kraju i na rynki zagraniczne – dodaje Anna Góralska-Miksa.

Różnica cen poszczególnych modeli zmywarek Stalgastu zależy od zastosowanego sposobu sterowania, konfiguracji i wyposażenia. – Sprzedaż realizujemy głównie przez naszych wieloletnich partnerów handlowych: wyspecjalizowane firmy dystrybutorskie. W zależności od obrotów odbiorcy mogą liczyć na różnego rodzaju zniżki. Specjalnymi ofertami cenowymi premiowane są kompleksowe zamówienia całego wyposażenia gastronomicznego – zaznacza Miksa.

Coraz więcej producentów sprzętu gastronomicznego, w tym także zmywarek, stawia na rozwiązania ułatwiające klientowi prowadzenie biznesu – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i technologicznym. Głośno mówi się także o tym, że zminimalizowanie zużywanej wody i środków chemicznych to działania proekologiczne, na rzecz ochrony środowiska. – Procesy mycia, podzespoły, stosowana chemia minimalizują zużycie prądu, wody oraz chemii przy zachowaniu jak najwyższej jakości mycia. Wysoka jakość komponentów wpływa na bardzo długi okres eksploatacji i eliminuje potrzebę częstej wymiany części – podkreśla Anna Góralska-Miksa.

Dokonując wyboru sprzętu, warto rozważyć wszystkie te czynniki. Dobrze jest też na bieżąco śledzić kolejne oferty i nowości firm gastronomicznych w zakresie zmywarek, ponieważ nieustannie rozwijają one prace nad kolejnymi projektami.

FIRMA WINTERHALTER PRZYGOTOWAŁA DLA SWOICH KLIENTÓW INNE ATRAKCYJNE MOŻLIWOŚCI
– Przedsiębiorcy, którzy nie mogą lub po prostu nie chcą inwestować w sprzęt­­­­­ w wysokich cenach, mogą skorzystać z bardzo popularnego systemu wynajmu długoterminowego. Podpisując umowę bezpośrednio z firmą Winterhalter, możemy wyposażyć naszą zmywalnię w najbardziej profesjonalny sprzęt, realizując miesięczne wpłaty przez cały okres trwania umowy – zaznacza Marcin Wajda, dyrektor PR i marketingu firmy Winterhalter Polska. Warto dodać również, że w trakcie trwania umowy po stronie Winterhalter jest także pełny serwis.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.
Zobacz także
Czysta kuchnia wizytówką restauracji

Coraz więcej restauracji stawia na gotowanie na oczach gości, w otwartej kuchni. Aby konsumenci jedli oczami ze smakiem, restauracja musi lśnić czystością! Kompleksowe podejście do higieny na pewno się opłaci.

Zarządzanie gastronomią wkracza w nowy wymiar

Zarządzanie lokalem gastronomicznym, tym mikro, jak również dużym, sieciowym biznesem, często bywa bardzo uciążliwe i realizowane jest w mało przyjazny menedżerowi sposób. Norbert Redkie z Trustu zapowiada rewolucję w tym obszarze.

Praca w gastro

Ruszyła właśnie pierwsza polska platforma rekrutacyjna skierowana wyłącznie do sektora HoReCa. Szukasz pracy? Potrzebujesz pracowników? GastroJob jest właśnie dla ciebie!

SMAKI ZJEDNOCZONE Z AMERYKI!

Branża śliwki kalifornijskiej wystartowała z piątą edycją programu marketingowego promującego ten owoc na polskim rynku. Jednocześnie California Prune Board dołączyła do inicjatywy "Ameryka od Kuchni", koordynowanej przez Dział Rolny Ambasady USA w Warszawie.

Ketchup Curry - nowy sos marki Fanex

Fanex - polski producent sosów dla branży HoReCa, wprowadził na rynek zupełnie nowy sos - Ketchup Curry. Receptura przypadnie do gustu miłośnikom orientalnych smaków z charakterem. Produkt jest już dostępny w sprzedaży hurtowej dla gastronomii oraz sieci handlowych.

NOWINKI IT

Oprogramowanie w gastronomii rządzi się swoimi prawami, a jego wybór i zróżnicowanie może przyprawić o zawrót głowy. Każdy większy lokal gastronomiczny wyposażony jest w terminal POS, bez którego normalne funkcjonowanie nie byłoby możliwe. Jakie nowinki oferuje rynek oprogramowania?

inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej