MATERIA ZŁOŻONA
Kategoria: Produkty

Są coraz lepszej jakości i dostępne w rozmaitych rodzajach. Mogą stanowić dobrą wizytówkę lokalu. Serwetki papierowe - jak wybrać te najlepsze do restauracji? Oferta producentów daje ogromną elastyczność.

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
Klasyczne białe lub bardziej oryginalne, kolorowe, z nieskończoną liczbą możliwych wzorów i faktur. Papierowe serwetki wcale nie muszą oznaczać gorszej wersji tych z tkaniny. Mogą stanowić świadomy wybór nie tylko ekonomiczny, ale również estetyczny. Papierowe serwetki, podkładki i dodatki dają również możliwość łatwej zmiany, wtedy gdy tylko tego potrzeba – pozwalają szybko, niedrogo i często odświeżać wnętrza, zmieniać klimat, za sprawą łatwej modyfikacji dodatków. Przeanalizowaliśmy aktualne oferty wiodących producentów i zastanowiliśmy się, jak dopasować ten wybór do potrzeb oraz rodzaju lokalu.

Indywidualne podejście
Charakter lokalu, jego określony styl można podkreślić kolorystyką, fakturą serwetek dopasowaną do pozostałych elementów wnętrza. Warto wykorzystać także odpowiednią identyfikacją graficzną umieszczoną w materiałach restauracji, m.in. na serwetkach. – Największą popularnością cieszą się ostatnio serwetki z indywidualnym logo. Zdarza się również, że klient potrzebuje serwetek w innym kolorze niż te ze stałej oferty, aby pasowały do wystroju danego miejsca – mówi Wojciech Nizio, brand communication manager w firmie Essity, która jest producentem m.in. marki Tork. Produkty robione specjalnie na zamówienie klienta, z lokowaniem marki nie są już rewolucją. Decydują się na to zarówno sieciowe, jak i indywidualne lokale. Gdy gość je odwiedza, widzi logotyp w wielu miejscach, oswaja się z nim, przywiązuje do marki. Oprócz logotypu może to być charakterystyczne hasło reklamowe, kolory, z którymi kojarzony jest lokal. – Produkty projektowane na zamówienie sprawdzają się nie tylko w restauracjach, ale również w restauracjach typu self service, czyli tam, gdzie gość sam odbiera swój posiłek. Dotyczy to m.in. nadruku na produktach do nakrycia stołu – dodaje. Zaznacza też, że dużym powodzeniem w tego typu miejscach cieszą się dozowniki na serwetki Xpressnap®, które dobrze się prezentują i ograniczają zużycie serwetek. Ponadto dzięki specjalnej powierzchni reklamowej AD- a-Glance dozowniki Tork Xpressnap® zapewniają nieograniczone możliwości persona- lizacji. – Projektowanie szablonów reklamowych AD-a-Glance jest proste: wystarczy wybrać spośród gotowych, zaprojektowanych szablonów lub stworzyć własny na naszej stronie internetowej. Oferujemy także doradztwo oraz możliwość stworzenia wizualizacji stołu z wybranymi produktami Tork przy użyciu specjalnej aplikacji – zaznacza Nizio. Również Zofia Czwojdrak, specjalista ds. marketingu firmy Paw, podkreśla otwartość na indywidualne zamówienia klientów. – Firma Paw oferuje szeroką gamę produktów przeznaczonych dla segmentu HoReCa. Serwetki Airlaid, bieżniki, obrusy.

Dzięki nowoczesnym maszynom drukującym o szerokiej możliwości nadruku, doświadczonej załodze i zaawansowanym systemom kontroli jakości wykonujemy bardzo różne projekty na specjalne życzenia klientów – zaznacza. Są to wzory i logotypy w kolorystyce związanej z lokalem. Dodaje, że projekty spersonalizowane przygotowują dla różnych typów lokali. – Rynek zaopatrzenia gastronomii w Polsce staje się coraz bardziej konkurencyjny. Oprócz ogromnych hoteli i sieciowych restauracji grupę tworzą również mniejsze restauracje, pensjonaty, kawiarnie i cukiernie oraz niewielkie punkty gastronomiczne i do nich także kierujemy nasze usługi, odpowiadając na ich potrzeby – dodaje.

Mniej formalnie
To, co podkreślają zgodnie producenci papierowych tekstyliów, serwetki zamawiane są przez bardzo różnorodnego typu miejsca. Nie tylko przez bary, puby, codzienne niezobowiązujące restauracje – tam jesteśmy przyzwyczajeni do nieformalnej atmosfery i nie oczekujemy białych wykrochmalonych obrusów czy serwet z tkaniny. Z drugiej strony – również coraz więcej restauracji na całym świecie z dużymi aspiracjami odchodzi od formalnej atmosfery, rezygnuje z ciężkich tkanin, materiałowych obrusów czy serwetek – atrybutów fine diningu i elegancji. Nierzadko porzuca się je na rzecz suro- wych blatów stołów oraz właśnie serwetek papierowych. Taki zabieg może dodać wnętrzu lekkości.

Warto wspomnieć o trendzie bistronomii, który od kilku lat rozwija się na świecie. Określa się w ten sposób restauracje z luźniejszą, nieformalną atmosferą, prostszą obsługą, ale często ciekawym, bardzo kreatywnym menu. Zwykło się mówić, że bistronomia to właśnie odejście od białych obrusów, czyli określonej, narzuconej formy i etykiety, która nie zawsze determinuje kulinarną jakość. Dobrymi przykładami są paryskie Le Chateubriand, David Tutain czy Septime. Każda z tych restauracji ma wyrazisty, odrębny charakter, a wnętrza są spójne z kuchnią oraz całą filozofią miejsc.

Często tam, gdzie nie ma obrusów, są liczne dekoracje kwiatowe, efektowna zastawa stołowa i jakościowe serwetki. Zazwyczaj są one białe lub utrzymane w jasnych tonacjach beżu czy szarości.

W jakości siła
– Od pewnego czasu obserwujemy rosnące zainteresowanie produktami klasy premium, np. wyższej jakości serwetkami mającymi dodatkowo subtelny dekor, a także wysokiej klasy dozownikami wykonanymi z unikatowych materiałów – zaznacza Nizio. – Kluczem jest wysoka jakość i duży wybór produktów, które z powodzeniem konkurują z dekoracjami materiałowymi. Doskonałym przykładem są serwetki LinStyle® – dodaje. Serwetki z tej kolekcji wyglądem i w dotyku przypominają tkaninę. Są zdecydowanie bardziej miękkie i grubsze niż standardowe, papierowe oraz bardzo chłonne. Warto zaznaczyć, że takie serwetki dostępne są w różnych rozmiarach – nie tylko standardowe 33 x 33, ale także 40 x 40, spotykane w przypadku eleganckich serwetek z tkaniny.

Podobną ofertę proponuje firma Paw. – Produkty linii Paw Professional wykonane są z najwyższej klasy wzmacnianego materiału Airlaid – podkreśla Zofia Czwojdrak. Firma dba również o środowisko. – Do produkcji wykorzystywane są wyłącznie najwyższej jakości ekologiczne produkty z europejskich fabryk.

Używamy jedynie wodorozcieńczalnych farb o wysokiej odporności na ścieranie, zgodnych z normą DIN 646, wolnych od PAA, o jakości potwierdzonej certyfikatem Europejskiego Instytutu ISEGA – zaznacza. Jakość materiałów podkreśla również Tork. Z jednej strony w ofercie marki Tork znajdziemy serwetki z włókniny – wytrzymałe i przyjemne w dotyku serwetki, a z drugiej strony białe, 1-warstwowe serwetki dyspenserowe Tork Xpressnap Snack® doskonale sprawdzające się w miejscach, w których ważne są wygoda i niski koszt użytkowania – zaznacza Nizio.

Zaletą serwetek, podkładek i bieżników papierowych jest cena: nie wymagają tak dużej inwestycji jak te z tkaniny. Nie trzeba ich również prać, co zawsze generuje dodatkowe koszty. Jednorazowość zapewnia łatwą możliwość utylizacji i wymiany na nowy egzemplarz, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Oprócz ofert powyższych firm warto zapoznać się z możliwościami innych dystrybutorów i producentów. W obliczu dużej konkurencyjności cały czas pojawiają się nowe oferty. Czasami niuanse w wyglądzie i składzie danego produktu powinny zdecydować o wyborze tego optymalnego.

Autor tekstu: Jakub Gutek
inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
Food Service Summit 2017 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 2
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 3
więcej