#INSTABAR
Kategoria: Karta - napoje

Bar w dzisiejszych czasach istnieje już nie tylko pod realnym adresem, ale również wirtualnie. Prawie nie sposób prowadzić odnoszącej sukcesy działalności gastronomicznej bez pomocy social mediów.

Foto: archiwum prywatne Woda Ognista
Foto: archiwum prywatne Woda Ognista
Jedną z najpopularniejszych na świecie platform pokazujących jedzenie i napoje jest Instagram – aplikacja wciąż niedoceniana przez część barów w naszym kraju. W artykule skupimy się na tym, dlaczego warto się nią zainteresować oraz jak umiejętnie wykorzystać Instagram do podniesienia zainteresowania naszym barem i zwiększenia jego przychodów.

#ZakładamyKontoFirmowe
Od czego zacząć? Przede wszystkim od stworzenia konta oraz wyboru prostej nazwy (najlepiej lokalu). Koniecznie pamiętajmy o przełączeniu profilu na firmowy i powiązaniu konta na Instagramie ze stroną lokalu na Facebooku. Dzięki temu zyskamy dostęp do statystyk, które pomogą w tworzeniu i targetowaniu naszych postów i reklam. Z łatwością możemy sprawdzić takie dane jak: wiek, płeć, miasto odbiorców naszego profilu oraz czy dany post został otwarty ze strony głównej, z hashtaga czy z innego miejsca.

#UmieszczamyTreści
Zdjęcia, które umieszczamy na Instagramie, mogą być powtórzeniem naszej komunikacji z Facebooka lub osobnym rodzajem nowej formy dotarcia do gości. Ważne, aby profil miał swój temat przewodni lub konkretną formę narracji. Może to być np. historia opowiedziana przez bohatera lokalu – prawdziwego lub fikcyjnego (brand hero) albo ogólna forma dzielenia się pozycjami z menu czy codziennego życia lokalu. Ważne, aby zdjęcia były jak najlepszej jakości. Jeśli lokalu nie stać na fotografa, można śmiało wykonać zdjęcia telefonem z dobrym aparatem. Aplikacja ma mnóstwo funkcji retuszu zdjęć, dzięki czemu w łatwy sposób możemy stworzyć wysokiej jakości post samodzielnie. Jeśli chcemy skorzystać z dostępnych w Instagramie filtrów – warto trzymać się jednego lub dwóch, aby zdjęcia były w podobnym tonie, chyba że celowo chcemy, aby np. zdjęcia z zimowego menu różniły się znacznie od wiosennego. Warto pamiętać, że Instagram to nie tylko pojedyncze zdjęcie, aplikacja pozwala m.in. na tworzenie pokazu slajdów czy relacji na żywo – wykorzystajmy te opcje!
Coraz większą popularnością cieszą się InstaStories, których cała idea polega na ulotności zamieszczonych materiałów. Po upływie 24 godzin od publikacji, jeśli ich nie zapiszemy, po prostu znikną. Po zrobieniu zdjęcia lub nagraniu filmu możemy jeszcze edytować nasze InstaStory, nakładając dodatkowo filtry, dodając napisy, emotikony lub grafiki.
Umieszczając treści dla nas ważne, skorzystajmy co jakiś czas z postów sponsorowanych.

#PLvsENG
Wielu użytkowników zastanawia się, w jakim języku pisać posty na Instagramie. Zależy to oczywiście od tego, kim jest nasza grupa docelowa. Niewątpliwie jednak to angielski jest językiem Insta. Na szczęście istnieje też system autotłumaczenia postów, więc jeśli piszemy je w języku polskim, istnieje duża szansa, że autotłumaczenie odda w zrozumiały sposób sens naszych wypowiedzi. Wiele lokali pisze posty mieszane: raz w swoim języku, a raz po angielsku – w zależności od tego, do kogo kierowane jest dane zdjęcie czy relacja. Pewne jest jedno – hashtagów powinniśmy używać zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

#Hashtag
Pamiętajmy o dobraniu odpowiednich hashtagów. Pomogą one wypromować nasz post oraz dotrzeć do jego odbiorców. Przede wszystkim zawsze używajmy: nazwy lokalu, firmowego hasła, lokalizacji, słów kluczy opisujących zdjęcie, np. jeśli przedstawia koktajl, użyjmy słowa „cocktail” oraz jego popularnych synonimów i form, np. #cocktails #drink #instadrink #instacocktail #koktajl #classiccocktail #signaturecocktail. Kolejnym hashtagiem, którego nie może zabraknąć, jest lokalizacja – miasto, kraj, najlepiej zarówno w języku polskim, jak i po angielsku. Warto pamiętać o oznaczeniu naszego baru w opcji lokalizacji w poście. Dzięki temu po kliknięciu w nią użytkownik automatycznie zobaczy, gdzie na mapie znajduje się nasz lokal, oraz ujrzy wszystkie zdjęcia (z ustawieniami publicznymi), które zawierały wspomniany znacznik lokalizacji.
Oznaczaj produkty i gości specjalnych. Jeśli udostępniamy zdjęcie, na którym widać np. butelkę whisky marki X, to poszukajmy na Instagramie ich polskiego i globalnego profilu, aby oznaczyć je na zdjęciu. To pozwoli na zwiększenie zasięgu zdjęcia oraz stworzy szansę, że dana marka udostępni nasze zdjęcie na swoim profilu – uzyskamy dzięki temu dodatkową reklamę. Warto również przyjrzeć się popularnym kontom dotyczącym np. alkoholi, koktajli i jedzenia oraz zbadać, jakich hashtagów używają. Jeśli nasze zdjęcia również będą je zawierały, zyskamy szansę na udostępnienie zdjęcia lokalu z oznaczeniem profilu na ich stronie.

#Like4Like
Pamiętajmy, aby codziennie z naszego firmowego profilu lubić zdjęcia kont, które są dla nas ważne wizerunkowo – marki produktów, których używamy, blogerów, celebrytów i influencerów. Pomaga to w nawiązaniu lub utrzymaniu „kontaktu” oraz na wzajemne wymienianie się lajkami. Komentowanie również jest mile widziane. Często wystarczą proste dwa słowa. Niektóre działania PR-owe są trudno mierzalne, jednak nasze ruchy w sieci da się w prosty sposób zweryfikować pod kątem ich skuteczności. Pomoże to dobrać narzędzia i temat naszych reklam.


Podsumowując:
– Pamiętaj o zaktualizowaniu informacji na profilu oraz ustawieniu profilu firmowego.
– Określ cel swoich działań.
– Dziel się życiem baru.
– Spraw, aby twój gość poczuł się spragniony lub zgłodniał – zdjęcia muszą wyglądać zachęcająco! – Wykorzystaj kolejne pojawiające się opcje aplikacji (relacje na żywo, boomerangi, pokazy slajdów, Instagram Stories itp.).
– Pamiętaj o postach sponsorowanych – reklamuj się regularnie.

 

Autor: Patryk Kowalski

Autor tekstu: ( red. )
inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
Food Service Summit 2017 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 2
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 3
więcej