DOBRA ENERGIA
Kategoria: Twój biznes - oferta

Prowadzenie własnego lokalu gastronomicznego wiąże się z różnego rodzaju kosztami, z których niektóre wydają się stałe, jak czynsz najmu, raty kredytów i leasingów, a inne są zdecydowanie zmienne i wobec tego mogą być zredukowane, jak chociażby koszty energii elektrycznej i paliwa gazowego.

Wśród największych wydatków związanych z energią w restauracji są te na pokrycie kosztów energii elektrycznej i paliwa gazowego. Dobra efektywność energetyczna to także dodatkowe korzyści dla właścicieli i pracowników, a także dla gości. Poniesione wysiłki na rzecz oszczędzania energii przynoszą korzyść zarówno w postaci niższych kosztów energii, ale także większej sprawności operacyjnej i, co chyba najważniejsze, możliwości marketingowych, jakimi jest oferta skierowana do gości dbających o środowisko. Co więcej, zmiany prowadzą do lepszej rentowności restauracji. Istnieje wiele strategii i możliwości obniżenia wydatków na energię, wiele restauracji już to zrobiło.

Odpowiednie kroki przy planowaniu restauracji
Mając do czynienia z nowym, dopiero wyposażanym lokalem, kroki związane ze zmniejszeniem zużycia energii można podjąć już na etapie remontu i wyposażania. Inwestycja w dobre dwu- lub trzyszybowe okna, z gazowym wypełnieniem, ze szczelną ramą i dobrymi uszczelkami zwróci się w postaci niższych rachunków za ogrzewanie i klimatyzację. Dodatkowo oklejenie szyb folią UV odbijającą część promieni słonecznych pozwoli na mniejsze rachunki za schładzanie powietrza latem. Na tym etapie warto zadbać o wydajną wentylację, która będzie energooszczędna.

Inwestycja w urządzenia energooszczędne
Gotowanie i podgrzewanie wody to najbardziej energożerne elementy w restauracyjnej układance, dlatego zmniejszenie zużycia energii w tych dwóch obszarach ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia ogólnego zużycia energii. Dodatkowo stary sprzęt, a więc taki, który ma 10 i więcej lat, często wysłużony, z nie do końca sprawnymi agregatami i zbutwiałymi uszczelkami, znacznie przyczynia się do zwiększonego zużycia energii. Inwestowanie w komercyjne urządzenia o klasie energetycznej A++ i ich regularny serwis powoduje oszczędność energii nawet do 30 proc. Dodatkowo nowoczesne palniki pozwalają nie marnować energii na nagrzewanie, ponieważ płomień ma ciągłą regulację i po wyłączeniu wytwarza mniej ciepła. Naukowcy twierdzą, że komercyjne kuchnie restauracyjne zużywają nawet 2,5 razy więcej energii na metr kwadratowy powierzchni niż typowe firmy. Dlatego kluczowe jest wybranie odpowiednich urządzeń, których efektywność energetyczna będzie największa. Dotyczy to zarówno sprzętu kuchennego, jak i wybranego sposobu ogrzewania i klimatyzacji.

Jednakże zakup nawet najlepszego i najbardziej wydajnego sprzętu nie przyczyni się do sukcesu w zakresie niemarnowania energii. Kluczowe są jeszcze dwie kwestie  – czystość i serwis. Brudna lodówka, a w szczególności brudna zamrażarka i brudny piec zużywają o kilka procent więcej energii. W przypadku zamrażarki już 5-mm  warstwa szronu prowadzi do zwiększenia zużycia energii nawet o 30 proc., jak wynika z danych firmy Elektrolux. W połączeniu z przepełnioną chłodziarką,  która z tego powodu przestaje schładzać do pożądanej temperatury, mogą narazić właściciela na spore straty. Dodatkowo sprzęt, który nie jest poddawany regularnemu serwisowi, może potrzebować więcej energii do funkcjonowania niż ten sprawdzany zgodnie z harmonogramem przeglądów. Dobry serwisant jest szczególnie ważny w przypadku pieców i palników gazowych, gdyż usuwa nagromadzony nagar, który nie pozwala na odpowiednie dogrzanie urządzenia, a przez to zmniejsza efektywność jego pracy.

Wybór odpowiednich dostawców
Deregulacja branży energetycznej jest faktem. Co to oznacza dla właściciela restauracji? Konkurencja wśród dostawców energii elektrycznej i gazowej jest zacięta, gdyż walczą oni o każdego klienta. Sprawia to, że końcowy odbiorca może liczyć na szereg korzyści, w tym na możliwość kupowania prądu i gazu po najlepszych stawkach, zniżki w opłatach przesyłowych, dostęp do innowacyjnych produktów, w tym taryfy zmiennej, lepszej obsługi, a także w wielu przypadkach możliwość uczestniczenia w programie odnawialnych źródeł energii. Innogy w ofercie dla biznesu z jednej strony proponuje cennik uzależniony od zużycia i pory dnia, wybór taryfy zależny jest od odbiorcy, z drugiej, w miejscach, w których to możliwe, zachęca do zakładania ogniw fotowoltaicznych i wyboru takiego sposobu oszczędności. Dodatkowym plusem instalacji ogniw fotowoltaicznych jest budowanie proekologicznego wizerunku firmy.

Podobnie jak w innych branżach, tak i w tej deregulacja może przynosić wiele korzyści, jednak kluczowym jest sprawdzenie różnych planów taryfowych i wybór tego najodpowiedniejszego. Obecne możliwości pozwalają na szacowanie comiesięcznego zużycia i planowanie budżetu na ten cel, by właściciela nie spotykała przykra niespodzianka w postaci wielokrotnie wyższego rachunku za energię. Dla przykładu PGNiG w ofercie dla biznesu proponuje połączenie dostaw prądu i gazu w jednym rozliczeniu pozwalającym na ponoszenie kosztów jedynie faktycznego zużycia, w wybranym przez siebie terminie, bez standardowych zaliczek na poczet rachunku.

Poza samodzielnym porównaniem cenników i ofert można skorzystać z wyspecjalizowanych stron takich jak OptimalEnergy, które pozawalają na sprawdzenie i porównanie ze sobą rzeczywistych kosztów energii od różnych dostawców.

Szkolenie pracowników
Wiedza jest najcenniejszą walutą, w tym wypadku walutą oszczędzania energii. Stworzenie odpowiedniego planu działania, a następnie wdrożenie go to jeden z kluczy do sukcesu. Odpowiednie przeszkolenie pracowników w zakresie używania i korzystania ze sprzętu, tak by był jak najbardziej wydajny energetycznie, a jednocześnie nie konsumował zbyt dużej ilości energii elektrycznej, to jeden z wydatków, który należy ponieść, by w ostatecznym rozrachunku zaoszczędzić. Niektórzy dostawcy energii organizują takie szkolenia dla swoich odbiorców. W 2017 r. duży program szkoleń (skierowanych wprawdzie do odbiorców detalicznych) oferowała firma Enspirion należąca do grupy Energa. Jak wspomniano wcześniej, czysty sprzęt, czy to lodówka, czy piekarnik, działa  lepiej i zużywa mniej energii, w związku z tym konieczne jest także nauczenie pracowników kuchennych dbania o czystość urządzeń.

 

RADEK KLOUDA,
CEO Po Prostu Energia
Właściciele lokali gastronomicznych zaczynają odczuwać skutki podwyżek energii. Wiele firm, w tym także z branży HoReCa, otrzymało informację o wzroście opłat za prąd w swoim lokalu lub wypowiedzenia umowy sprzedaży energii. Jednak nie wszyscy niezależni sprzedawcy poddali się panice związanej ze wzrostem cen na Towarowej Giełdzie Energii. W ciągu roku wzrost cen za energię elektryczną zauważalny jest o blisko 60 proc. Wielu sprzedawców przyznaje, że szanse na spadki cen są niewielkie. W praktyce potwierdziło się zatem to, co zapowiadali eksperci już kilka miesięcy temu. Umowy wypowiadają wielkie koncerny i mniejsi sprzedawcy. Czy grozi nam energetyczny kataklizm cenowy?

Nie każdy sprzedawca podnosi ceny
Wzrost cen jest rzeczywiście odczuwalny dla nas jako niezależnego sprzedawcy, jednakże ważniejsze jest dla nas słowo dane naszym klientom. Każdy klient biznesowy oraz indywidualny otrzymuje od nas potwierdzenie w zawieranej umowie, że gwarancja i niezmienność ceny obowiązują przez cały okres jej trwania. Zmiana ceny za prąd lub wypowiedzenie umowy sprzedaży to nie lada problem dla właścicieli obiektów hotelowo-gastronomicznych. W przypadku zerwania umowy przez sprzedawcę firma trafia na tzw. sprzedaż rezerwową, gdzie z reguły ceny nie są korzystne dla przedsiębiorcy. Zatem zarówno w jednym, jaki i drugim przypadku przedsiębiorca skazany jest na większe opłaty za prąd. Zabudżetowanie dodatkowych wydatków eksploatacyjnych najczęściej kończy się dla właściciela firmy zaniżeniem dochodów.

Wiarygodny sprzedawca energii elektrycznej
To ewidentny problem dla przedsiębiorców, takie niespodziewane, dodatkowe koszty nie służą rozwojowi i utrzymaniu stabilizacji firmy. Oferowane przez nas ceny dla klientów biznesowych są naprawdę konkurencyjne. Po Prostu Energia posiada ogromne zabezpieczenie kapitałowe, a także fakt, iż należymy do szwajcarskiej grupy ALPIQ, pozwala nam zagwarantować klientom bezpieczne kontrakty i stabilizację kosztów. Przedsiębiorcy, którzy zużywają rocznie do 100 MWh, mogą skorzystać z naszej standardowej oferty dla grupy taryfowej C. Większe firmy lub posiadający taryfę B otrzymują indywidualne oferty, przygotowane zgodnie z ich profilem energetycznym i branżą.

Oszczędność dobrze skalkulowana
Do sprawdzenia opłacalności zmiany sprzedawcy polecamy skorzystanie z kalkulatora dostępnego na wielu stronach internetowych. To narzędzie pozwala na wyliczenie oszczędności, jakie uzyskuje przedsiębiorąca po zmianie sprzedawcy. Dodatkowo dostępność dokumentów podpisywanych w momencie zawierania umowy pozwala klientom na wcześniejszą, spokojną weryfikację postanowień zawartych w umowach. Wzór umowy, a także regulamin sprzedaży pozwala na zapoznanie się ze wszystkim warunkami, jakie oferuje Po Prostu Energia.

 

SEBASTIAN ZIENTARA,
menedżer zespołu ds. efektywności energetycznej w firmie Innogy
Dla osób prowadzących restauracje bądź kawiarnie dostępnych jest wiele rozwiązań w obszarze optymalizacji zużycia energii, które mogą przynieść im wymierne korzyści finansowe. Oszczędności w tym obszarze rozpocząć można od wyboru odpowiedniej taryfy, która zagwarantuje niższe ceny energii w porach dnia, gdy jej zużycie w lokalu jest największe. Dobrym i zarazem prostym rozwiązaniem jest również wymiana tradycyjnych lamp na oświetlenie LED. W ofercie Innogy takie oświetlenie dostępne jest w formie najmu, dzięki czemu przedsiębiorstwo ponosi niskie koszty rozłożone na raty, a jednocześnie otrzymuje gwarancję na produkt przez cały okres trwania umowy. Korzystny z punktu widzenia przedsiębiorcy posiadającego własny budynek lub działkę jest także montaż systemu fotowoltaicznego, zasilającego lokal gastronomiczny w energię elektryczną. Oprócz niższych rachunków restauracja buduje swój wizerunek jako firma proekologiczna, przy okazji zyskując większą niezależność energetyczną.

Autor: Laura Osęka

Autor tekstu: ( red. )
inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
Food Service Summit 2017 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 2
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 3
więcej