UCZEŃ I MISTRZ
Kategoria: Twój biznes - wiedza

Mentor to osoba, która przekazuje podopiecznemu wiedzę specjalistyczną oraz rozwija jego kompetencje i umiejętności. Jaka jest rola współczesnych mentorów w gastronomii? Kto może nim zostać i w jaki sposób przekazywać wiedzę, by kształtować przyszłe pokolenia profesjonalistów?

Mentoring ma długą historię w takich branżach jak prawo, medycyna czy rzemiosło. To nic innego jak partnerska relacja między mistrzem a uczniem, która jest zorientowana na rozwijanie jego potencjału. W branży gastronomicznej mentoring jest naturalną drogą rozwoju. Nikt tuż po technikum nie zostaje szefem kuchni, podobnie jak po weekendowym kursie barmańskim szefem baru w pięciogwiazdkowym hotelu. Wdrażanie idei mentoringu może działać dwutorowo – bazując na zasobach wewnętrznych firmy albo zewnętrznych (konsultant, mistrz w danej dziedzinie, stowarzyszenia branżowe). Wystarczy spojrzeć choćby na branżę winiarską, a konkretnie sommelierską. Od prawie dwóch dekad działa Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. Jak przeczytamy na stronie internetowej SSP, celem instytucji „jest integracja środowiska sommelierskiego, poszerzanie wiedzy na temat wina, podnoszenie standardów usług oraz kwalifikacji pracowników w polskiej gastronomii.

Swoje cele Stowarzyszenie realizuje poprzez organizowanie profesjonalnych szkoleń zawodowych i Mistrzostw Polski Sommelierów” (źródło: sommelierzy.pl). Wielu finalistów mistrzostw, które rokrocznie organizowane są przez tę instytucję, dziś szkoli rzesze młodych adeptów tego zawodu. Jednym z nich jest Tomasz Kolecki, zwycięzca mistrzostw w latach 2007, 2008 i 2009, dziś wiceprezydent SSP. – Z mojej perspektywy mentoring to przede wszystkim wskazywanie dróg, celów i skutków działań przed ich podjęciem, a także pomoc i wsparcie w chwilach zwątpień i niepowodzeń.

Mentorem może zostać każdy, kto ma odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie i chęć podjęcia się tej roli w danym kierunku. Ważną rolę odgrywa nie tylko charakter mentora i podopiecznego, lecz przede wszystkim ich zgodność. Poza tym cierpliwość i wyrozumiałość wydają się kluczowymi atutami – tłumaczy Kolecki.

W „Gościnności” rozmawialiśmy z mentorami polskiej i zagranicznej gastronomii o tym, czym jest mentoring, i czy w ogóle jest potrzebny w branży gastronomicznej. Gerard Basset, wybitny francuski sommelier, który ma najbardziej prestiżowe branżowe tytuły, by nie wymieniać pełnych nazw, a posłużyć się tylko skrótami: MS, MW, OBE, MBA, OIV MSc* wyjaśniał w wywiadzie, że z mentoringu płynie wiele korzyści, z czego najważniejszą jest oszczędność czasu. W końcu o wiele prościej jest mądrze korzystać z wiedzy osoby bardziej od nas doświadczonej, niż wyważać (przeważnie) otwarte drzwi. Oczywiście, aby osiągnąć cel, trzeba wiedzieć, w którą stronę się zmierza, dlatego należy pamiętać, że relacja między uczniem a partnerem polega przede wszystkim... na partnerstwie. Mentorem zwykle zostaje osoba będąca wyżej w hierarchii, np. dyrektor gastronomii czy menedżer.

Mentoring w praktyce
Mieć wiedzę a umiejętnie ją przekazywać to dwie wbrew pozorom skrajnie różne kompetencje. Jak możemy wdrażać idee mentoringu na co dzień w gastronomii? Na przykład szkoląc nowych pracowników. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, warto korzystać z zasobów wewnętrznych firmy. Być może w naszym zespole jest ktoś, kto lubi przekazywać wiedzę i dzielić się doświadczeniem. Dużym ułatwieniem, które z pewnością zaprocentuje w przyszłości, jest wyznaczenie osoby, która będzie odpowiedzialna za wdrażanie nowych pracowników. Taką osobą może być headwaiter, szef sali czy asystent menedżera. Dzięki temu nowa osoba, po pierwsze, nie będzie czuła się zagubiona w nowym środowisku, a po drugie, będzie mogła od razu przesiąknąć prawidłowymi nawykami pracy obowiązującymi w danej organizacji.

Potencjalny mentor powinien mieć szeroko rozwinięte umiejętności interpersonalne, dobrze jest równocześnie, jeżeli wzbudza zaufanie. Korzyści z takiego rozwiązania będą obopólne. Mentoring zwiększa bowiem zadowolenie zarówno osoby szkolonej, jak i szkolącego.

Jak w praktyce powinien wyglądać proces mentoringowy? Otóż, będąc uczniem, po pierwsze, należy jasno określić swoje cele. W czym konkretnie ma nam pomóc mentor? W procesie awansu na menedżera restauracji? Podium w Mistrzostwach Polskich Sommelierów czy w wygranej w prestiżowym konkursie barmańskim? Po drugie, należy wybrać odpowiednią osobę – najlepiej lepszą od nas pod kątem merytorycznym. Po trzecie, określić liczbę i częstotliwość spotkań, a przede wszystkim listę celów (wraz z deadlinami), jakie chce się osiągnąć. Najważniejsze jednak, aby mieć zaufanie do swojego mentora, lubić go i mieć komfort w komunikowaniu swoich potrzeb.

*OBE – Officer of the Order of the British Empire; MS – Master Sommelier; MW – Master of Wine; MBA – Master of Business Administration (Bordeaux Ecole de Management); OIV MSc – Organisation de la Vigne et du Vin, Master of Science in Wine Management.

 

Cechy skutecznego mentora:
-umiejętność i chęć przekazywania wiedzy,
- empatia,
-szczerość,
-dociekliwość,
-obiektywność,
-hojność.


Gerard Basset: Mentoring jest niezwykle ważny dlatego, że oszczędza czas. Dzięki mentorowi nie musisz wyważać otwartych drzwi i szukać odpowiedzi, lecz dochodzisz do odpowiednich rozwiązań szybciej i osiągasz lepszy efekt.

Tomasz Kolecki, wiceprezydent Stowarzyszenia Sommelierów Polskich
Co konkretnie powinien robić mentor w gastronomii, aby wspierać młodych?
Przed mentorem stoi wiele zadań, z czego najważniejsze to motywowanie do nauki i podsumowywanie jej kolejnych etapów, prowadzenie treningów i ćwiczenia w różnorodnych warunkach i kontekstach. Dlatego tak kluczowy dla dobra obydwu stron jest obiektywizm. Mentoring to przede wszystkim jednak wsparcie w trudnych chwilach, chwalenie za postępy.

 

„Gościnność” na łamach „Food Service”
W kolejnych wydaniach magazynu „Food Service” będziemy przyglądać się zjawisku obsługi. W tekście wykorzystaliśmy fragmenty książki naszego autorstwa „Gościnność.Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”, www.goscinnosc.pl

Autor: Patrycja Siwiec, Adam Pawłowski MS

Autor tekstu: ( red. )
Zobacz także
Polacy to odkrywcy smaków - udowadnia raport Pyszne.pl

Wegetarianizm, kuchnia gruzińska i silna hierarchia posiłków to najważniejsze trendy żywieniowe w Polsce - wynika z raportu serwisu Pyszne.pl pokazującego co, jak i kiedy jemy.

Sfinks stawia na franczyzę

Sfinks Polska obecnie zarządza 97 lokalami w modelu franczyzowym, co stanowi 54% portfela. Obecnie jednym z głównych celów strategicznych firmy jest rozwój sieci franczyzowej i zwiększenie jej udziału do ponad 60% portfela.

Otto Pompieri wycofuje plastikowe słomki i opakowania

Warszawska restauracja Otto Pompieri przyłączyła się do globalnego trendu ograniczenia plastikowych odpadów. Nie podaje już do napojów plastikowych słomek, a dania na wynos są wysyłane w innowacyjnych, ekologicznych opakowaniach.

DOBRE JEDZENIE ZACZYNA SIĘ OD CZYSTYCH RĄK

Higiena rąk to podstawa w gastronomii. Zasady związane z ich myciem są wpisane w systemy ghp i haccp. Jednak samo opłukanie wodą czy nawet wodą z mydłem nie jest wystarczające. Nadal wiele osób nie wie, jak prawidłowo myć ręce lub kiedy umycie rąk jest konieczne.

MODEL BIZNESU GASTRONOMICZNEGO

Model biznesu gastronomicznego ma uporządkować informacje na temat sposobu, w jaki będzie funkcjonował lokal. Warto go stworzyć przed rozpoczęciem działalności, bo dzięki temu możliwe będzie wskazanie szans i zagrożeń.

NIE DAJ SIĘ STRESOWI

Problem stresu dotyczy właściwie każdego człowieka. Gastronomia to branża, w której jego natężenie jest szczególnie wysokie. W marcowym odcinku "Sztuki obsługi" przyjrzymy się, w jaki sposób spróbować zmienić własne reakcje, by jego działanie było dla nas jak najmniej dotkliwe.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej