Mamy do czynienia z pewnego rodzaju paradoksem, gdyż statystyczny polski konsument nie przepada za wysoką kwasowością w winie, a wina niemieckie niewątpliwie taką mają. Dlaczego więc w tym przypadku owa kwasowość nam nie przeszkadza? Odpowiedzią na to pytanie jest cukier resztkowy, który zazwyczaj pojawia się w białych winach niemieckich. Słodycz jest nadal elementem poszukiwanym przez polskiego konsumenta. Jednak w przypadku win niemieckich jest subtelna i nieco przykrywa kwaśną nutę. Sprawia, że zamiast kwasowości czujemy rześkość i soczystość. Z kolei, kiedy pracowałem w restauracji w Anglii, spotykałem się ze sceptycznym podejściem Wyspiarzy do win niemieckich. Głównie z uwagi na to, że preferują oni wina w stylu mocno wytrawnym, cukier resztkowy im po prostu przeszkadzał. Poza tym w latach 80. i 90. Anglia była wręcz zalewana marnej jakości tanimi winami niemieckimi, co do pewnego stopnia popsuło reputację jakościowym winom niemieckim. Bez wątpienia w Polsce dużo łatwiej jest sprzedać butelkę niemieckiego wina niż właśnie na Wyspach.
Kolejną ciekawostką jest fakt, że sprzedaż czerwonych win niemieckich w Polsce jest wręcz marginalna. To zastanawiające, bo aż 66 proc. Polaków deklaruje, że woli pić czerwone wina. Bez wątpienia białe wina niemieckie na czele z rieslingiem zdobyły u nas markę niezawodności i zwykle są przyjazne dla portfela. Ich dodatkowym atutem jest elastyczność w łączeniu z różnymi typami jedzenia, a w szczególności z tradycyjną, rustykalną polską kuchnią. W dolnej półce cenowej zapewniają świetną relację jakości do ceny, są niezobowiązujące, orzeźwiające i niezwykle pijane. Natomiast te z górnej półki należą do grona najlepszych białych win na świecie. To wina tzw. sommelierskie, czyli lubiane w branży, o czym świadczą chociażby opinie niektórych polskich sommelierów:
PAWEŁ DEMIANIUK,
Kieliszki na Hożej, Warszawa
– Mają dobrą relację jakości do ceny w porównaniu z resztą Europy
– Ze względu na orzeźwiający charakter wina niemieckie najlepiej sprzedają się w okresie letnim
– Bronią się jakością i są świetne do łączenia z naszym typem kuchni (nowoczesna polska)
TOMASZ KRAMER,
SPOT, Poznań
– Wina niemieckie są u nas w czołówce najlepiej sprzedających się win
– Moi pracownicy sami je lubią, co zdecydowanie pomaga w sprzedaży
– Cenię wina niemieckie za niezawodność
PAULA BRZEZIŃSKA,
Bottiglieria 1881, Kraków
– Zawsze mamy rieslinga na kieliszki, który jest elementem pairingu do menu degustacyjnego
– Wina niemieckie wymagają naszej rekomendacji
– Polscy goście zamawiają je chętniej niż goście zagraniczni
– Cenię wina niemieckie za to, że są jedyne w swoim rodzaju
ADAM PAWŁOWSKI MS - pierwszy Polak z prestiżowym tytułem Master Sommeliera. Mistrz Polski Sommelierów 2014. Zwycięzca zawodów sommelierów Sud de France 2013. Dwukrotny finalista UK Best Sommelier 2011 i 2014. Wykładowca The Court of Master Sommeliers. Przez 5 lat head sommelier w Northcote, restauracji oznaczonej gwiazdką Michelina. Niezależny konsultant branży HoReCa.