Rozmowa z Piotrem Popińskim
Kategoria: Ludzie

Restaurator, biznesmen, właściciel konceptu gastronomiczno-kulturalnego: Dom Wódki - Restauracja Elixir, Vodka Atelier, The Roots Bar & More, Muzeum Wódki, Elixir Boutique w rozmowie z "Food Service" zdradza kulisy planowanego na październik Festiwalu Wódki i Zakąski.

Dlaczego warto odwiedzić festiwal?
Tegoroczny festiwal odbędzie się na aż trzech poziomach Reduty Banku Polskiego w Warszawie. Przez dwa dni, w godzinach 12:00-22:00 na naszych gości będzie czekać wiele atrakcji. Oficjalne otwarcie w piątek 19 października uświetnione zostanie ceremonią przekazania dla Muzeum Wódki unikatowej kolekcji pamiątek po największym importerze wódek z Polski do USA, które wyemigrowały do Nowego Jorku przed wybuchem II wojny światowej. Odwiedzający w cenie biletu będą mieli możliwość degustowania ponad 200 marek alkoholi, nie tylko wódek, ale również nalewek i miodów. Ponadto będą mogli poznać producentów i dowiedzieć się o sekretach produkcji. Otrzymają także festiwalowy kieliszek degustacyjny, przewodnik po festiwalu oraz bilet do pierwszego w Polsce Muzeum Wódki, w którym obejrzeć można unikatową w skali świata kolekcję. Ciekawi historii będą mogli dowiedzieć się o kulturze wódki w czasach PRL oraz poznać historię kultowych warszawskich barów i restauracji XX-lecia międzywojennego. Muzeum Wódki przygotowało na tę okoliczność prezentację „100-lecie niepodległości w Muzeum Wódki”, a jedną z największych atrakcji festiwalu będzie „Kolacja mistrzów” z udziałem wybitnych postaci świata kultury i sztuki. Festiwalowi towarzyszyć będą mistrzostwa barmańskie Bar Masters, a także pokazy barmańskich mistrzów świata w stylu flair, koncert oraz liczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Planujemy też szereg warsztatów, m.in. „Jak zrobić wyjątkową nalewkę?”, „Jak przygotować zakąski w 5 minut?”, „Jak otwierać ostrygi i serwować kawior?” czy „Jak w domowych warunkach przygotować pyszne koktajle?”. Całość dopełniać będzie strefa food trucków oraz strefa restauracyjna, gdzie będzie można skusić się na dania oraz zakąski przygotowane na to wydarzenie przez najlepszych warszawskich kucharzy.

Jakie są cele Festiwalu Wódki i Zakąski?
Ideą festiwalu jak i całego konceptu Dom Wódki jest kultywowanie polskiej tradycji „wódki i zakąski”. To część naszej kultury i choć reputacja wódki ucierpiała w czasach komunizmu, konsekwentnie przywracamy jej należną rangę i podkreślamy wyjątkowość na tle innych narodowych kultur alkoholowych i gastronomicznych. Poprzez organizację festiwalu chcemy pokazać, że podobnie jak Hiszpanie zapraszają do siebie na tapas i wino, Niemcy na Oktoberfest, Włosi na aperitivo, a Francuzi na wino i sery, my sami możemy wykreować modę na turystykę kulinarną do Polski. Festiwal ponownie będzie miał formę dwudniowego wydarzenia, podczas którego swoje wyroby zaprezentują najbardziej uznani producenci alkoholi w kategoriach wódek, nalewek, miodów pitnych i likierów. Każdy odwiedzający będzie mógł spróbować – w cenie biletu – wszystkich rodzajów alkoholu, jakie będą prezentowane na stoiskach w połączeniu z zakąskami, które będą do nabycia w specjalnie wydzielonej strefie restauracyjnej, organizowanej przez szefów kuchni restauracji Elixir, Oberży pod Czerwonym Wieprzem i Folk Gospody. Cena biletu zawiera również możliwość wzięcia udziału w licznych warsztatach i panelach dyskusyjnych.

Co ciekawego znajdzie dla siebie profesjonalista z branży HoReCa?
Dzień dla branży planujemy na 19 października, od południa. To tak naprawdę jedyna w roku możliwość, aby w jednym miejscu poznać największą w Polsce ofertę wódek oraz nawiązać kontakty biznesowe pomiędzy producentami a restauratorami, barmanami, właścicielami sklepów, szefami zakupów sieci handlowych i dystrybutorami. Dziś wszyscy poszukują nowych, ciekawych produktów dla uatrakcyjnienia swojej oferty, a festiwal jest do tego idealną okazją.

Jak ocenia pan kulturę picia alkoholu wśród Polaków?
Od kilku lat obserwuję w naszych restauracjach rosnący trend zamawiania do potraw wódki, której wino czy piwo coraz częściej ustępują miejsca. Rośnie świadomość kultury picia wódki, co jednocześnie odczarowuje jej pejoratywny mit. Polacy coraz częściej sięgają po wódki lepszej jakości, chętnie zgłębiają wiedzę na temat savoir-vivre’u oraz konsumpcji tego szlachetnego trunku. Dziś już raczej nie zaskoczymy nikogo w towarzystwie, podając odpowiednio schłodzoną, a nie zmrożoną wódkę, aby poczuć jej bukiet smaków i aromatów. To wszystko świadczy o rosnącej świadomości i kulturze spożycia tego alkoholu.

Festiwal Wódki i Zakąski odbędzie się 19-20 października w Reducie Banku Polskiego w Warszawie. Szczegóły na: www.festiwalwodki.com. „Food Service” jest patronem medialnym wydarzenia.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
Food Service Summit 2017 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 2
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 3
więcej