Rozmowa z Piotrem Popińskim
Kategoria: Ludzie

Restaurator, biznesmen, właściciel konceptu gastronomiczno-kulturalnego: Dom Wódki - Restauracja Elixir, Vodka Atelier, The Roots Bar & More, Muzeum Wódki, Elixir Boutique w rozmowie z "Food Service" zdradza kulisy planowanego na październik Festiwalu Wódki i Zakąski.

Dlaczego warto odwiedzić festiwal?
Tegoroczny festiwal odbędzie się na aż trzech poziomach Reduty Banku Polskiego w Warszawie. Przez dwa dni, w godzinach 12:00-22:00 na naszych gości będzie czekać wiele atrakcji. Oficjalne otwarcie w piątek 19 października uświetnione zostanie ceremonią przekazania dla Muzeum Wódki unikatowej kolekcji pamiątek po największym importerze wódek z Polski do USA, które wyemigrowały do Nowego Jorku przed wybuchem II wojny światowej. Odwiedzający w cenie biletu będą mieli możliwość degustowania ponad 200 marek alkoholi, nie tylko wódek, ale również nalewek i miodów. Ponadto będą mogli poznać producentów i dowiedzieć się o sekretach produkcji. Otrzymają także festiwalowy kieliszek degustacyjny, przewodnik po festiwalu oraz bilet do pierwszego w Polsce Muzeum Wódki, w którym obejrzeć można unikatową w skali świata kolekcję. Ciekawi historii będą mogli dowiedzieć się o kulturze wódki w czasach PRL oraz poznać historię kultowych warszawskich barów i restauracji XX-lecia międzywojennego. Muzeum Wódki przygotowało na tę okoliczność prezentację „100-lecie niepodległości w Muzeum Wódki”, a jedną z największych atrakcji festiwalu będzie „Kolacja mistrzów” z udziałem wybitnych postaci świata kultury i sztuki. Festiwalowi towarzyszyć będą mistrzostwa barmańskie Bar Masters, a także pokazy barmańskich mistrzów świata w stylu flair, koncert oraz liczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Planujemy też szereg warsztatów, m.in. „Jak zrobić wyjątkową nalewkę?”, „Jak przygotować zakąski w 5 minut?”, „Jak otwierać ostrygi i serwować kawior?” czy „Jak w domowych warunkach przygotować pyszne koktajle?”. Całość dopełniać będzie strefa food trucków oraz strefa restauracyjna, gdzie będzie można skusić się na dania oraz zakąski przygotowane na to wydarzenie przez najlepszych warszawskich kucharzy.

Jakie są cele Festiwalu Wódki i Zakąski?
Ideą festiwalu jak i całego konceptu Dom Wódki jest kultywowanie polskiej tradycji „wódki i zakąski”. To część naszej kultury i choć reputacja wódki ucierpiała w czasach komunizmu, konsekwentnie przywracamy jej należną rangę i podkreślamy wyjątkowość na tle innych narodowych kultur alkoholowych i gastronomicznych. Poprzez organizację festiwalu chcemy pokazać, że podobnie jak Hiszpanie zapraszają do siebie na tapas i wino, Niemcy na Oktoberfest, Włosi na aperitivo, a Francuzi na wino i sery, my sami możemy wykreować modę na turystykę kulinarną do Polski. Festiwal ponownie będzie miał formę dwudniowego wydarzenia, podczas którego swoje wyroby zaprezentują najbardziej uznani producenci alkoholi w kategoriach wódek, nalewek, miodów pitnych i likierów. Każdy odwiedzający będzie mógł spróbować – w cenie biletu – wszystkich rodzajów alkoholu, jakie będą prezentowane na stoiskach w połączeniu z zakąskami, które będą do nabycia w specjalnie wydzielonej strefie restauracyjnej, organizowanej przez szefów kuchni restauracji Elixir, Oberży pod Czerwonym Wieprzem i Folk Gospody. Cena biletu zawiera również możliwość wzięcia udziału w licznych warsztatach i panelach dyskusyjnych.

Co ciekawego znajdzie dla siebie profesjonalista z branży HoReCa?
Dzień dla branży planujemy na 19 października, od południa. To tak naprawdę jedyna w roku możliwość, aby w jednym miejscu poznać największą w Polsce ofertę wódek oraz nawiązać kontakty biznesowe pomiędzy producentami a restauratorami, barmanami, właścicielami sklepów, szefami zakupów sieci handlowych i dystrybutorami. Dziś wszyscy poszukują nowych, ciekawych produktów dla uatrakcyjnienia swojej oferty, a festiwal jest do tego idealną okazją.

Jak ocenia pan kulturę picia alkoholu wśród Polaków?
Od kilku lat obserwuję w naszych restauracjach rosnący trend zamawiania do potraw wódki, której wino czy piwo coraz częściej ustępują miejsca. Rośnie świadomość kultury picia wódki, co jednocześnie odczarowuje jej pejoratywny mit. Polacy coraz częściej sięgają po wódki lepszej jakości, chętnie zgłębiają wiedzę na temat savoir-vivre’u oraz konsumpcji tego szlachetnego trunku. Dziś już raczej nie zaskoczymy nikogo w towarzystwie, podając odpowiednio schłodzoną, a nie zmrożoną wódkę, aby poczuć jej bukiet smaków i aromatów. To wszystko świadczy o rosnącej świadomości i kulturze spożycia tego alkoholu.

Festiwal Wódki i Zakąski odbędzie się 19-20 października w Reducie Banku Polskiego w Warszawie. Szczegóły na: www.festiwalwodki.com. „Food Service” jest patronem medialnym wydarzenia.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.
Zobacz także
Bogdan Gałązka: orkisz niejedno ma imię

O orkiszu i kuchni średniowiecznej rozmawiamy z Bogdanem Gałązką, ekspertem marki Orkisz, szefem kuchni Gothic Restaurant na Zamku w Malborku, doktorantem UMK w Toruniu piszącym rozprawę pod kierunkiem profesora Jarosława Dumanowskiego o kuchni Jana Szyttlera.

Mała restauracja z wielkimi marzeniami

O roli szefów kuchni we współczesnym świecie, o idei #RespectFood oraz o tym, co jest obecnie naprawdę ważne w gotowaniu, opowiedział nam Massimo Bottura, szef trzygwiazdkowej restauracji Osteria Francescana.

MICHAŁ MOLENDA NOWĄ TWARZĄ AKADEMII INSPIRACJI MAKRO

Szef kuchni dołączył do zespołu Akademii Inspiracji MAKRO, gdzie swoje międzynarodowe doświadczenia wykorzysta do tworzenia nowych, atrakcyjnych tematów szkoleń dla branży gastronomicznej.

ZWYCIĘSTWO NA DUŻĄ SKALĘ

Mariusz Kucharczyk zwyciężył swoim daniem głównym w XI edycji Wine & Food Noble Night. O przygotowaniach do konkursu oraz o tym, jak zwycięstwo wpływa na popularność, rozmawiamy z szefem kuchni restauracji Boletus - Zamek Kliczków.

ODSZEDŁ GERARD BASSET

Nowy rok zaczął się od smutnej wiadomości dla branży winiarskiej. 16 stycznia w wieku 62 lat zmarł Gerard Basset.

ZROZUMIEĆ RAMEN

Maja Święcicka, Barbara Welento, Krzysztof Lesiecki w 2017 roku stworzyli Vegan Ramen Shop - miejsce, które szturmem zdobyło podniebienia zarówno wegan jak i mięsożerców. Kolejki ustawiające się przed lokalem zachęciły właścicieli do otwarcia drugiej lokalizacji.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej