x

Rozmowa z Piotrem Popińskim

Kategoria: Ludzie    04.10.2018

Restaurator, biznesmen, właściciel konceptu gastronomiczno-kulturalnego: Dom Wódki - Restauracja Elixir, Vodka Atelier, The Roots Bar & More, Muzeum Wódki, Elixir Boutique w rozmowie z "Food Service" zdradza kulisy planowanego na październik Festiwalu Wódki i Zakąski.

Dlaczego warto odwiedzić festiwal?
Tegoroczny festiwal odbędzie się na aż trzech poziomach Reduty Banku Polskiego w Warszawie. Przez dwa dni, w godzinach 12:00-22:00 na naszych gości będzie czekać wiele atrakcji. Oficjalne otwarcie w piątek 19 października uświetnione zostanie ceremonią przekazania dla Muzeum Wódki unikatowej kolekcji pamiątek po największym importerze wódek z Polski do USA, które wyemigrowały do Nowego Jorku przed wybuchem II wojny światowej. Odwiedzający w cenie biletu będą mieli możliwość degustowania ponad 200 marek alkoholi, nie tylko wódek, ale również nalewek i miodów. Ponadto będą mogli poznać producentów i dowiedzieć się o sekretach produkcji. Otrzymają także festiwalowy kieliszek degustacyjny, przewodnik po festiwalu oraz bilet do pierwszego w Polsce Muzeum Wódki, w którym obejrzeć można unikatową w skali świata kolekcję. Ciekawi historii będą mogli dowiedzieć się o kulturze wódki w czasach PRL oraz poznać historię kultowych warszawskich barów i restauracji XX-lecia międzywojennego. Muzeum Wódki przygotowało na tę okoliczność prezentację „100-lecie niepodległości w Muzeum Wódki”, a jedną z największych atrakcji festiwalu będzie „Kolacja mistrzów” z udziałem wybitnych postaci świata kultury i sztuki. Festiwalowi towarzyszyć będą mistrzostwa barmańskie Bar Masters, a także pokazy barmańskich mistrzów świata w stylu flair, koncert oraz liczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Planujemy też szereg warsztatów, m.in. „Jak zrobić wyjątkową nalewkę?”, „Jak przygotować zakąski w 5 minut?”, „Jak otwierać ostrygi i serwować kawior?” czy „Jak w domowych warunkach przygotować pyszne koktajle?”. Całość dopełniać będzie strefa food trucków oraz strefa restauracyjna, gdzie będzie można skusić się na dania oraz zakąski przygotowane na to wydarzenie przez najlepszych warszawskich kucharzy.

Jakie są cele Festiwalu Wódki i Zakąski?
Ideą festiwalu jak i całego konceptu Dom Wódki jest kultywowanie polskiej tradycji „wódki i zakąski”. To część naszej kultury i choć reputacja wódki ucierpiała w czasach komunizmu, konsekwentnie przywracamy jej należną rangę i podkreślamy wyjątkowość na tle innych narodowych kultur alkoholowych i gastronomicznych. Poprzez organizację festiwalu chcemy pokazać, że podobnie jak Hiszpanie zapraszają do siebie na tapas i wino, Niemcy na Oktoberfest, Włosi na aperitivo, a Francuzi na wino i sery, my sami możemy wykreować modę na turystykę kulinarną do Polski. Festiwal ponownie będzie miał formę dwudniowego wydarzenia, podczas którego swoje wyroby zaprezentują najbardziej uznani producenci alkoholi w kategoriach wódek, nalewek, miodów pitnych i likierów. Każdy odwiedzający będzie mógł spróbować – w cenie biletu – wszystkich rodzajów alkoholu, jakie będą prezentowane na stoiskach w połączeniu z zakąskami, które będą do nabycia w specjalnie wydzielonej strefie restauracyjnej, organizowanej przez szefów kuchni restauracji Elixir, Oberży pod Czerwonym Wieprzem i Folk Gospody. Cena biletu zawiera również możliwość wzięcia udziału w licznych warsztatach i panelach dyskusyjnych.

Co ciekawego znajdzie dla siebie profesjonalista z branży HoReCa?
Dzień dla branży planujemy na 19 października, od południa. To tak naprawdę jedyna w roku możliwość, aby w jednym miejscu poznać największą w Polsce ofertę wódek oraz nawiązać kontakty biznesowe pomiędzy producentami a restauratorami, barmanami, właścicielami sklepów, szefami zakupów sieci handlowych i dystrybutorami. Dziś wszyscy poszukują nowych, ciekawych produktów dla uatrakcyjnienia swojej oferty, a festiwal jest do tego idealną okazją.

Jak ocenia pan kulturę picia alkoholu wśród Polaków?
Od kilku lat obserwuję w naszych restauracjach rosnący trend zamawiania do potraw wódki, której wino czy piwo coraz częściej ustępują miejsca. Rośnie świadomość kultury picia wódki, co jednocześnie odczarowuje jej pejoratywny mit. Polacy coraz częściej sięgają po wódki lepszej jakości, chętnie zgłębiają wiedzę na temat savoir-vivre’u oraz konsumpcji tego szlachetnego trunku. Dziś już raczej nie zaskoczymy nikogo w towarzystwie, podając odpowiednio schłodzoną, a nie zmrożoną wódkę, aby poczuć jej bukiet smaków i aromatów. To wszystko świadczy o rosnącej świadomości i kulturze spożycia tego alkoholu.

Festiwal Wódki i Zakąski odbędzie się 19-20 października w Reducie Banku Polskiego w Warszawie. Szczegóły na: www.festiwalwodki.com. „Food Service” jest patronem medialnym wydarzenia.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Paweł Buck: Design to tylko część przepisu na sukces

Prowadzone przez niego Buck Studio specjalizuje się w projektowaniu lokali gastronomicznych. Ma na koncie takie designerskie perełki jak warszawski Opasły Tom czy obsypany nagrodami projekt wrocławskiej cukierni Nanan. O kreowaniu przestrzeni w gastronomii opowiada nam Paweł Buck.

Agata Krzykowska nowym dyrektorem generalnym Batidy. Będą zmiany

Nową dyrektor generalną Batidy została Agata Krzykowska. Odpowiada za wszystkie procesy w spółce, zarówno w cateringu, sprzedaży online przez e-sklep oraz sieci butików.

W IMIĘ PRODUKTU

Niestrudzony poszukiwacz jakościowych produktów regionalnych. Szef kuchni, właściciel, sommelier i menedżer w jednej osobie. Oto Przemysław Błaszczyk i jego opowieść o śląskim rynku gastronomicznym oraz umiejętnym łączeniu idei z biznesem.

Makro wciąż wspiera młode talenty

Agata to 18-letnia mieszkanka małej miejscowości Rokietnica w województwie wielkopolskim. Jej największą pasją jest gotowanie, dlatego marzy, by swoją przyszłość związać właśnie z gastronomią. Pierwsze zawodowe doświadczenie zdobywała w znanej poznańskiej restauracji A Nóż Widelec dzięki wygranej w

Agata Wojda, Iza Kamińska i Monika Walecka: Znamy swoją wartość

Z Agatą Wojdą, Izą Kamińską i Moniką Walecką rozmawiamy o doświadczaniu i postrzeganiu kobiecości w branży gastronomicznej, o zmysłach i przyjemnościach, ale także o dyskryminacji i trudach bycia kobietą w gastronomii.

Zmiany w Białym Króliku: Rafał Koziorzemski odchodzi, Marcin Popielarz powraca

Gdyński Biały Królik pod koniec lutego żegna się z head chefem Rafałem Koziorzemskim, który rozpoczyna nową drogę zawodową. Całkowitą pieczę nad restauracją przejmuje ponownie Marcin Popielarz, który stworzył lokal w 2015 roku i do tej pory pełnił w nim funkcję chef patrona.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej