x

Rzemieślnicza jakość

Kategoria: Ludzie    27.08.2018

Spektrum jakościowych produktów jest w Polsce naprawdę duże. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie i czego szukać - mówi Daria Pawlewska, redaktorka naczelna i wydawczyni magazynu kulturalno-kulinarnego "Kukbuk", podsumowując II edycję konkursu Kukbuk Poleca.

„Food Service”: W odróżnieniu od większości wyróżnień w branży kulinarnej nie nagradzacie restauracji, szefów kuchni, tylko producentów jedzenia. Jak narodził się pomysł akcji Kukbuk Poleca?
Daria Pawlewska: Kiedy sześć lat temu powołaliśmy do życia „Kukbuka”, za swą misję uznaliśmy propagowanie produkcji rzemieślniczych i prawdziwego jedzenia. Wiemy, ile wysiłku, trudu i czasu wymaga stworzenie produktu najwyższej jakości, bo sami staramy się taki produkt robić. Praca ludzkich rąk to dla nas wartość bezcenna, a jej owoce są wspaniałą alternatywą dla zalewającej nas masowej bylejakości. Stąd właśnie wziął się pomysł na organizację konkursu Kukbuk Poleca. Chcieliśmy popularyzować trend odchodzenia od tego, co masowe i bylejakie, w kierunku tego, co z sercem i pasją własnoręcznie tworzone, bliskie naturze. Spektrum jakościowych produktów jest w Polsce naprawdę duże. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie i czego szukać. My tę wiedzę chcemy upowszechniać i pokazywać, że można lepiej, smaczniej, zdrowiej, piękniej. I to jest na wyciągnięcie ręki! Dzięki akcji Kukbuk Poleca mamy szansę zmienić coś na lepsze, zarówno na poziomie świadomości ludzi, jak i realnych działań. To jest nasz cel.

Do drugiej edycji zostało zgłoszonych jeszcze więcej produktów. Czy wybór tych najlepszych był trudny?
Po raz kolejny zostaliśmy absolutnie pozytywnie zaskoczeni, zarówno skalą konkursu, jak i jakością nadesłanych produktów. W tym roku było o ponad 50 proc. więcej zgłoszeń niż w I edycji. Musieliśmy więc ocenić blisko 700 produktów, w które ktoś włożył całe swoje serce i za którymi często stoi piękna historia. Dlatego obrady jury trwały bardzo długo i były bardzo trudne, ale odbywały się w atmosferze pełnej ekscytacji i przyjacielskiego zaangażowania. Jurorzy pilnie studiowali składy, analizowali smak, wygląd, zapach i użyteczność produktów, a także ich opakowania. Debatowali nad ekologią i warunkami hodowli oraz upraw. Sery, oleje i miody to kategorie, w których zwycięzców  wybrać było najtrudniej, ponieważ poziom był niezwykle wyrównany i naprawdę bardzo wysoki. Uporaliśmy się jednak z tym zadaniem i wyłoniliśmy 24 fantastycznych zwycięzców II edycji konkursu Kukbuk Poleca.

W jaki sposób dobraliście jury? Jaki udział w decyzjach miała ekipa redakcji?
Do jury zaprosiliśmy osoby, dla których wartości konkursu są sprawą kluczową. To specjaliści i pasjonaci w swoich dziedzinach, którzy z chęcią dzielili się z nami wiedzą. Ania i Ula Bieluń z Ministerstwa Dobrego Mydła miały do powiedzenia wiele ciekawych rzeczy na temat produkcji kosmetyków, Agnieszka Saternus, reprezentująca BioBazar, zachwyciła się liczbą i jakością produktów wegańskich, a pan Jan Wdowiak, który w jury zasiadł z ramienia partnera akcji, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, opowiadał o tradycyjnych metodach pieczenia chleba i hodowli krów, z których mleka powstała przynajmniej połowa zgłoszonych do konkursu serów. „Kukbuka" reprezentowały w jury dwie osoby: Oliwia Gede Niewiadomska – dyrektor kreatywna, artystyczna i wydawczyni serwisu internetowego, oraz ja jako przewodnicząca składu. Każdy z jurorów podczas obrad wypełniał  ankietę, oceniając produkty. Po zsumowaniu wszystkich punktów wyłoniliśmy zwycięzców.

Jaki był według ciebie najbardziej zaskakujący czy najbardziej oryginalny produkt, który zgłoszono do KP?
Ogromnym zaskoczeniem były dla mnie dwa zgłoszone produkty, czyli polski korzeń wasabi z Wasabi Farm Poland oraz szafran od pana Stefana Lagae. Pan Stefan wykazał się ogromną odwagą i determinacją, aby na polski grunt przesadzić tę cenną przyprawę i z powodzeniem prowadzić jej rodzimą, ekologiczną uprawę. Z kolei farma wasabi jest pierwszą w Polsce oraz w Europie kontynentalnej uprawą korzenia wasabi. Warto dodać, że jest to również uprawa ekologiczna, bez użycia jakichkolwiek maszyn i że to przedsięwzięcie rodzinne. Postanowiliśmy tę oryginalność, odwagę i determinację docenić. Obie firmy otrzymały wyróżnienie w kategorii „Z pola i wody”.

Oprócz przyznania certyfikatu w jaki jeszcze sposób promujecie nagrodzone produkty?
Certyfikat Kukbuk Poleca przyznawany jest na rok i przez ten czas we wszystkich naszych kanałach (druk, media społecznościowe, WWW) promujemy wyróżnionych producentów, przygotowując na ich temat  różnego rodzaju materiały. W ubiegłym roku z kilkoma z nich udało nam się stworzyć wspólne serie produktów do e-sklepu Kukbuk. Jesteśmy otwarci na tego typu współpracę i być może uda się to zrealizować również w tym roku. Często też zapraszamy naszych laureatów do paneli dyskusyjnych przy okazji różnego rodzaju wydarzeń kulinarnych. Współpracując z organizatorami takich wydarzeń, udaje się nam również uzyskać atrakcyjne zniżki dla laureatów konkursu przy zakupie powierzchni wystawienniczej.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Robert Makłowicz: karmię zbiorową wyobraźnię

Karierę zaczynał w latach 90. jako publicysta i krytyk kulinarny. Znany i ceniony jest jednak za to, że 20 lat temu zapoczątkował w swoim programie kulinarnym zwiedzanie i tłumaczenie świata poprzez kulinaria.

W poszukiwaniu inspiracji

Konkursy czy wydarzenia takie jak S. Pellegrino Young Chef stanowią dodatkowe sygnały tego, że w Polsce dzieją się ciekawe rzeczy, że działają tu kreatywne, ciekawe dla zagranicznych gości restauracje - mówi Marcin Popielarz.

Catherine Fogel - ponadprzeciętny zmysł smaku i węchu

Na początku myślała, że po prostu jest wybredna. Dopiero później - przez przypadek - odkryła, że ma ponadprzeciętnie rozwinięty zmysł smaku i węchu. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że z talentu Dunki Catherine Fogel korzystają topowi szefowie kuchni na całym świecie.

Sześć rąk, sześcioro oczu i trzy mózgi

Eduard Xartuch, Oriol Castro i Mateo Casañas przez blisko 20 lat pracowali w zespole kreatywnym legendarnej El Bulli. Po przeobrażeniu restauracji w El Bulli Foundation zdecydowali się na odważny krok i samodzielność.

Sabina Sosin: nie traktuj roślinnego menu jako czegoś ekskluzywnego

Wprowadzenie do menu dań roślinnych może okazać się wyzwaniem, jeśli chodzi o właściwą komunikację i utrzymanie zainteresowania gości. Jaki jest najlepszy sposób na zaprezentowanie nowej, roślinnej oferty tak, aby wyglądała atrakcyjnie dla szerokiej grupy klientów? O tym rozmawiamy z Sabiną Sosin.

Claus Meyer: Więcej dawać światu niż brać

Długo można by wymieniać jego osiągnięcia. Znamy go jednak przede wszystkim jako inicjatora ruchu New Nordic Cuisine oraz współzałożyciela kopenhaskiej Nomy. Z Clausem Meyerem spotkaliśmy się w Mediolanie z okazji jego wystąpienia podczas konferencji Mapic Food.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej