Rzemieślnicza jakość
Kategoria: Ludzie

Spektrum jakościowych produktów jest w Polsce naprawdę duże. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie i czego szukać - mówi Daria Pawlewska, redaktorka naczelna i wydawczyni magazynu kulturalno-kulinarnego "Kukbuk", podsumowując II edycję konkursu Kukbuk Poleca.

„Food Service”: W odróżnieniu od większości wyróżnień w branży kulinarnej nie nagradzacie restauracji, szefów kuchni, tylko producentów jedzenia. Jak narodził się pomysł akcji Kukbuk Poleca?
Daria Pawlewska: Kiedy sześć lat temu powołaliśmy do życia „Kukbuka”, za swą misję uznaliśmy propagowanie produkcji rzemieślniczych i prawdziwego jedzenia. Wiemy, ile wysiłku, trudu i czasu wymaga stworzenie produktu najwyższej jakości, bo sami staramy się taki produkt robić. Praca ludzkich rąk to dla nas wartość bezcenna, a jej owoce są wspaniałą alternatywą dla zalewającej nas masowej bylejakości. Stąd właśnie wziął się pomysł na organizację konkursu Kukbuk Poleca. Chcieliśmy popularyzować trend odchodzenia od tego, co masowe i bylejakie, w kierunku tego, co z sercem i pasją własnoręcznie tworzone, bliskie naturze. Spektrum jakościowych produktów jest w Polsce naprawdę duże. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie i czego szukać. My tę wiedzę chcemy upowszechniać i pokazywać, że można lepiej, smaczniej, zdrowiej, piękniej. I to jest na wyciągnięcie ręki! Dzięki akcji Kukbuk Poleca mamy szansę zmienić coś na lepsze, zarówno na poziomie świadomości ludzi, jak i realnych działań. To jest nasz cel.

Do drugiej edycji zostało zgłoszonych jeszcze więcej produktów. Czy wybór tych najlepszych był trudny?
Po raz kolejny zostaliśmy absolutnie pozytywnie zaskoczeni, zarówno skalą konkursu, jak i jakością nadesłanych produktów. W tym roku było o ponad 50 proc. więcej zgłoszeń niż w I edycji. Musieliśmy więc ocenić blisko 700 produktów, w które ktoś włożył całe swoje serce i za którymi często stoi piękna historia. Dlatego obrady jury trwały bardzo długo i były bardzo trudne, ale odbywały się w atmosferze pełnej ekscytacji i przyjacielskiego zaangażowania. Jurorzy pilnie studiowali składy, analizowali smak, wygląd, zapach i użyteczność produktów, a także ich opakowania. Debatowali nad ekologią i warunkami hodowli oraz upraw. Sery, oleje i miody to kategorie, w których zwycięzców  wybrać było najtrudniej, ponieważ poziom był niezwykle wyrównany i naprawdę bardzo wysoki. Uporaliśmy się jednak z tym zadaniem i wyłoniliśmy 24 fantastycznych zwycięzców II edycji konkursu Kukbuk Poleca.

W jaki sposób dobraliście jury? Jaki udział w decyzjach miała ekipa redakcji?
Do jury zaprosiliśmy osoby, dla których wartości konkursu są sprawą kluczową. To specjaliści i pasjonaci w swoich dziedzinach, którzy z chęcią dzielili się z nami wiedzą. Ania i Ula Bieluń z Ministerstwa Dobrego Mydła miały do powiedzenia wiele ciekawych rzeczy na temat produkcji kosmetyków, Agnieszka Saternus, reprezentująca BioBazar, zachwyciła się liczbą i jakością produktów wegańskich, a pan Jan Wdowiak, który w jury zasiadł z ramienia partnera akcji, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, opowiadał o tradycyjnych metodach pieczenia chleba i hodowli krów, z których mleka powstała przynajmniej połowa zgłoszonych do konkursu serów. „Kukbuka" reprezentowały w jury dwie osoby: Oliwia Gede Niewiadomska – dyrektor kreatywna, artystyczna i wydawczyni serwisu internetowego, oraz ja jako przewodnicząca składu. Każdy z jurorów podczas obrad wypełniał  ankietę, oceniając produkty. Po zsumowaniu wszystkich punktów wyłoniliśmy zwycięzców.

Jaki był według ciebie najbardziej zaskakujący czy najbardziej oryginalny produkt, który zgłoszono do KP?
Ogromnym zaskoczeniem były dla mnie dwa zgłoszone produkty, czyli polski korzeń wasabi z Wasabi Farm Poland oraz szafran od pana Stefana Lagae. Pan Stefan wykazał się ogromną odwagą i determinacją, aby na polski grunt przesadzić tę cenną przyprawę i z powodzeniem prowadzić jej rodzimą, ekologiczną uprawę. Z kolei farma wasabi jest pierwszą w Polsce oraz w Europie kontynentalnej uprawą korzenia wasabi. Warto dodać, że jest to również uprawa ekologiczna, bez użycia jakichkolwiek maszyn i że to przedsięwzięcie rodzinne. Postanowiliśmy tę oryginalność, odwagę i determinację docenić. Obie firmy otrzymały wyróżnienie w kategorii „Z pola i wody”.

Oprócz przyznania certyfikatu w jaki jeszcze sposób promujecie nagrodzone produkty?
Certyfikat Kukbuk Poleca przyznawany jest na rok i przez ten czas we wszystkich naszych kanałach (druk, media społecznościowe, WWW) promujemy wyróżnionych producentów, przygotowując na ich temat  różnego rodzaju materiały. W ubiegłym roku z kilkoma z nich udało nam się stworzyć wspólne serie produktów do e-sklepu Kukbuk. Jesteśmy otwarci na tego typu współpracę i być może uda się to zrealizować również w tym roku. Często też zapraszamy naszych laureatów do paneli dyskusyjnych przy okazji różnego rodzaju wydarzeń kulinarnych. Współpracując z organizatorami takich wydarzeń, udaje się nam również uzyskać atrakcyjne zniżki dla laureatów konkursu przy zakupie powierzchni wystawienniczej.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.
Zobacz także
Bogdan Gałązka: orkisz niejedno ma imię

O orkiszu i kuchni średniowiecznej rozmawiamy z Bogdanem Gałązką, ekspertem marki Orkisz, szefem kuchni Gothic Restaurant na Zamku w Malborku, doktorantem UMK w Toruniu piszącym rozprawę pod kierunkiem profesora Jarosława Dumanowskiego o kuchni Jana Szyttlera.

NIE ZAWSZE CHODZI O FINE DINING

Na świecie jest wiele miejsc, w których można świetnie zjeść. A my chcemy o nich opowiedzieć innym. Pizza też może być wspaniała, kebab też może być wspaniały. Nie zawsze chodzi o fine dining - mówi nam Joe Warwick, pomysłodawca i twórca The World Restaurant Awards.

Mała restauracja z wielkimi marzeniami

O roli szefów kuchni we współczesnym świecie, o idei #RespectFood oraz o tym, co jest obecnie naprawdę ważne w gotowaniu, opowiedział nam Massimo Bottura, szef trzygwiazdkowej restauracji Osteria Francescana.

MICHAŁ MOLENDA NOWĄ TWARZĄ AKADEMII INSPIRACJI MAKRO

Szef kuchni dołączył do zespołu Akademii Inspiracji MAKRO, gdzie swoje międzynarodowe doświadczenia wykorzysta do tworzenia nowych, atrakcyjnych tematów szkoleń dla branży gastronomicznej.

ZWYCIĘSTWO NA DUŻĄ SKALĘ

Mariusz Kucharczyk zwyciężył swoim daniem głównym w XI edycji Wine & Food Noble Night. O przygotowaniach do konkursu oraz o tym, jak zwycięstwo wpływa na popularność, rozmawiamy z szefem kuchni restauracji Boletus - Zamek Kliczków.

ODSZEDŁ GERARD BASSET

Nowy rok zaczął się od smutnej wiadomości dla branży winiarskiej. 16 stycznia w wieku 62 lat zmarł Gerard Basset.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej