Kelnerzy: Bożena Wróblewska
Kategoria: Ludzie

W hotelarstwie od 25 lat. Zaczynała w Mariotcie, później w Courtyard by Marriott na lotnisku Chopina, a następnie w InterContinentalu.

Raffles Europejski Warsaw jest obecnie jednym z najbardziej prestiżowych miejsc pracy w Polsce. Jak udało się pani tu trafić?
Zgłosiłam się do rekrutacji. Wiedziałam, że trzeba zdać testy, które są podstawą do tego, żeby zostać przyjętym do hotelu Raffles. Testy składają się z 97 pytań, które pokazują, czy ma się osobowość zdolną do pracy z innymi ludźmi, żeby współtworzyć to, na czym zależy marce Raffles, czyli tak zwany emocjonalny luksus. Pod tym hasłem kryje się bycie z ludźmi, wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom oraz budowanie atmosfery, która służy zapewnieniu komfortu gościom.

Jak wyglądają odprawy kelnerskie w hotelu?
Pracujemy przy śniadaniach i lunchach, w naszej grupie jest pięć osób. Odprawa kelnerska odbywa się około 7 rano – wymieniamy się wtedy spostrzeżeniami na temat zamówień gości, którzy już nas odwiedzili i do nas wracają. Zależy nam na tym, by miło ich zaskoczyć, pokazać, że o nich pamiętamy. Nasi goście rzeczywiście to doceniają, choć dla wielu osób takie podejście ze strony obsługi jest po prostu normalne, ponieważ zatrzymują się w hotelach tej klasy.

W jaki sposób rozwija pani swoją wiedzę i umiejętności? Czy robi to pani samodzielnie, czy pracodawca umożliwia pani szkolenia, wyjazdy?
Już u wcześniejszego pracodawcy korzystałam z możliwości jedno- lub dwumiesięcznych wyjazdów do pracy w innym oddziale hotelu. Dzięki temu mogłam poznać innych ludzi, inną organizację, miałam możliwość rozwoju. Teraz też właściwie cały świat stoi przed nami otworem. Hoteli Raffles powstaje coraz więcej. Kiedy był otwierany Raffles Europejski, na task force przyjechali do Warszawy pracownicy z innych hoteli tej marki. Być może, kiedy będą otwierane kolejne hotele w Europie, czy gdzieś na Wschodzie, my też będziemy wyjeżdżać, żeby pomagać innym i dzielić się swoim doświadczeniem.

Praca kelnera w sieci hoteli Raffles zapewne oznacza wyjątkową dyscyplinę, nienaganne zachowanie, szeroką wiedzę. Jakie są wymagania w stosunku do pani w obszarach umiejętności interpersonalnych oraz zawodowych?
W mojej pracy ważne są podstawy i od nich się zaczyna, czyli od treningu serwisu. Ważne jest, żeby dokładnie poznać to, co mamy gościom do zaoferowania. Przez cały czas trzeba się uczyć – poznawać rodzaje win, smaki potraw w menu, standardy – wszystko po to, żeby gości przekonać i przekazać, na czym polega filozofia szefa kuchni. Czym się kierował, dobierając takie czy inne dania? Dlaczego sommelier, który jest notabene ze Szwajcarii, wybrał te, czy inne wina i jak to można wszystko połączyć, po to, żeby gość wiedział, czemu to wszystko służy. To w naszej gestii, kelnerów, leży umiejętne przekazanie wszystkich tych informacji gościom. By pracować w hotelu sieci Raffles, trzeba mieć osobowość, wykazywać się zaangażowaniem, mieć wyostrzone oko na drugą osobę. Trzeba mieć wewnętrzną dyscyplinę, porządek wokół siebie i we własnej głowie, żeby nie mylić zamówień i pamiętać, co komu podać i w jakiej kolejności, bo takie podejście doceniają nasi klienci.

Czy uważa pani, że warunki pracy i wynagrodzenie dla kelnera w Polsce są na satysfakcjonującym poziomie?
Uważam, że wynagrodzenia dla kelnerów w Polsce są zbyt niskie w stosunku do wymagań, jakie się przed nimi stawia. Panuje powszechne przekonanie, że kelnerzy otrzymują dużą gratyfikację w postaci napiwków. Jak wiadomo, napiwki są albo ich nie ma, więc nie można zakładać, że kelnerzy na nich zarabiają najwięcej.

Często ma pani kontakt z gośćmi z zagranicy. Czy taki gość różni się od gościa z Polski, czy Polacy popełniają jakieś błędy w restauracjach?
Myślę, że w tej chwili nawet ponad połowa gości to obcokrajowcy. Natomiast wydaje mi się, że nie ma już różnicy między zagranicznymi a polskimi gośćmi hotelu. Jeszcze do niedawna było tak, że polscy goście byli bardziej wymagający – mniej podróżowali i mieli większe oczekiwania względem hotelu, często trochę na wyrost. Teraz to się zmienia, dlatego że podróżowanie staje się powszechne i ludzie bywają częściej w bardziej prestiżowych miejscach na świecie i nabierają większej ogłady i luzu.

 

Stanowisko: team leader Europejski Grill w hotelu Raffles Europejski Warsaw
Wiek: 50 lat
Wykształcenie: profilaktyka społeczna i resocjalizacja
W hotelarstwie od 25 lat. Zaczynała w Mariotcie, później w Courtyard by Marriott na lotnisku Chopina, a następnie w InterContinentalu. Dzięki pracy w hotelarstwie może realizować zamiłowanie do podróży po całym świecie.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.
Zobacz także
Nowe rozdanie

Na początku roku powołano nowe stowarzyszenie profesjonalistów związanych z gastronomią. O planach działalności Polskiej Inicjatywy Kulinarnej (PIK) rozmawiamy z jej wiceprezesem, szefem kuchni Adamem Chrząstowskim.

APERITIVO Z SIMONEM CAPORALE

Na przełomie września i października br. do Warszawy zawitało Caffè Torino by Martini. W wyniku współpracy marki z Regina Barem powstało wyjątkowe miejsce, które przez 4 tygodnie stało się centrum włoskiego aperitivo.

SZCZEROŚĆ NA TALERZU

O azjatyckim podejściu do świeżości, detektywistycznym poszukiwaniu jakościowego produktu oraz o tym, jak utrzymać stały zespół w kuchni, rozmawiamy z Bartkiem Kędrą, szefem kuchni warszawskiej restauracji Syta 93.

SPRZEDAJEMY ZADOWOLENIE

Kto by pomyślał, że na najlepsze sushi w Polsce będziemy jechać do Kielc. Tymczasem to właśnie tam Michał Kostrzewa od półtora roku prowadzi restaurację Suhi-Ya, w której wysokiej jakości produkt łączy się z jego zamiłowaniem do japońskiej filozofii.

Rozmowa z Piotrem Popińskim

Restaurator, biznesmen, właściciel konceptu gastronomiczno-kulturalnego: Dom Wódki - Restauracja Elixir, Vodka Atelier, The Roots Bar & More, Muzeum Wódki, Elixir Boutique w rozmowie z "Food Service" zdradza kulisy planowanego na październik Festiwalu Wódki i Zakąski.

AMBASADOR DO ZADAŃ SPECJALNYCH

Był kelnerem, sommelierem, menedżerem oraz właścicielem restauracji. Dziś prowadzi globalną agencję bon vivant communications, specjalizującą się w obsłudze pr-owej gwiazdkowych szefów kuchni, produkcji filmowej i organizacji ekskluzywnych przyjęć w najlepszych restauracjach na świecie.

inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej