Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację
Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Od kilku lat obserwujemy popularność śniadaniowni, kawiarni i restauracji oferujących śniadanie serwowane przez cały dzień. Zjedzenie porannego posiłku jeszcze nigdy nie było łatwiejsze, a naukowcy przekonują, że mama i babcia miały rację – trzeba jeść śniadanie. Jeśli nie chcesz uwierzyć swojej mamie, to zaufaj badaniom – w przypadku większości ludzi poranny posiłek może pomóc ciału przygotować się na nadchodzący dzień, obniżyć ryzyko chorób metabolicznych i chorób serca. A co z pozostałymi posiłkami, skoro śniadanie jeść trzeba?

Rano
Nie zapomnij jeść śniadania. W badaniu podłużnym, prowadzonym przez 16 lat na niemal 27 tys. osób, odkryto, że wśród osób, które opuszczały śniadanie, prawdopodobieństwo zawału serca lub zgonu z powodu choroby serca było o 27 proc. wyższe niż u osób, które śniadanie zjadały. To, że nie zjesz śniadania, ma też bardziej prozaiczne konsekwencje. Prawdopodobnie następne posiłki będą większe, co może prowadzić do tego, że wystrzał insuliny po ich spożyciu będzie większy. A to w konsekwencji sprawi, że przybędzie ci kilka dodatkowych kilogramów, ale może doprowadzić też do wyższego ciśnienia, poziomu cholesterolu i oponki na wysokości pępka.
Śniadanie nie powinno być bardzo słodkie, raczej powinno składać się z pełnoziarnistych węglowodanów, tłuszczów i białek. Dzięki temu poziom cukru we krwi będzie wzrastał powoli. Jeśli na śniadanie pojawi się coś bardzo słodkiego, jak biała bułka z masłem i dżemem, poziom cukru wzrośnie szybko, ale też spadnie szybko i głód pojawi się wcześniej, niż powinien.

Po południu
Zjedz coś większego po mniej więcej sześciu godzinach od śniadania. Jeszcze do niedawna mówiło się, że to śniadanie ma być największe, jak w przysłowiu: „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Jednakże od dawna większość ludzi nie pracuje fizycznie po 12-14 godzin na dobę, w związku z tym potrzebuje odpowiedniego rozkładu energii w posiłkach w ciągu dnia. Posiłek popołudniowy powinien być dosyć obfity, zawierać mniej więcej 30 proc. dziennej dawki energii i składać się w dużej mierze z warzyw.
 
Wieczorem
Ten posiłek powinien być najmniejszy. Nie jedz zbyt późno. Wprawdzie już dawno obalono mit niejedzenia po 18, jednak warto, byś zachował mniej więcej trzygodzinny odstęp pomiędzy kolacją a porą położenia się do łóżka. Jeśli ta przerwa będzie mniejsza, nie będziesz mieć możliwości spalenia energii dostarczonej z posiłkiem i wzrośnie prawdopodobieństwo odłożenia jej w postaci tłuszczu. Innym powodem jest możliwość wystąpienia refluksu. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy wieczorem intensywnie trenujesz. Wówczas warto zjeść posiłek potreningowy, niezależnie od tego, czy zaraz idziesz spać, czy nie. Jego obecność ma wpływ na regenerację zmęczonych mięśni.
Ważne, by przed snem nie jeść słodyczy, lodów ani niczego obfitującego w łatwo przyswajalne węglowodany. Ich nadmierna podaż przed udaniem się na spoczynek może doprowadzić do obniżenia poziomu melatoniny, która odpowiada za prawidłowy cykl snu i czuwania, a w konsekwencji utrudnić zasypianie.
Nie ma jednego najlepszego sposobu odżywiania. Jednak zalecenia największych organizacji dietetycznych mówią jasno, by jeść trzy główne posiłki każdego dnia, uzupełniając zapotrzebowanie energetyczne przekąskami. Jednak, gdy chcemy jeść idealnie, powinniśmy wsłuchać się w siebie i odpowiadać na potrzeby własnego ciała.

Laura Osęka - psychodietetyczka i psycholożka, pasjonatka dobrego jedzenia.

Autor tekstu: ( red. )
inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
Food Service Summit 2017 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 2
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 3
więcej