x

Alkohol a dieta

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    19.09.2018

Czy umiarkowane spożycie alkoholu może być zdrowe? Czy zgodnie z niektórymi reklamami może być pomocne w utracie wagi i utrzymaniu pięknej sylwetki?

Mało kto nie słyszał o paradoksie francuskim. Francuzi przodują w spożywaniu wina do posiłków, głównie czerwonego. Jednocześnie udaje im się utrzymywać odpowiednią masę ciała i całkiem niezły stan zdrowia. Wynika to z wielu pozytywnych właściwości. jakie ma czerwone wino. Oczywiście najważniejszym składnikiem są garbniki i resweratrol, które chronią przed nowotworami i chorobami serca. Na podstawie doniesień płynących z Francji dietetycy i spece od żywienia proponują różne rozwiązania i plany dietetyczne zawierające alkohol.

Spadek wagi
Gdy chce się zrzucić kilka kilogramów (lub więcej), warto jest odstawić wszelkie napoje alkoholowe, z wielu powodów. Pierwszym z nich jest to, że 1 gram czystego alkoholu zawiera 7 kilokalorii. A rzadko kiedy udaje się skończyć na jednym kieliszku wina (85 kilokalorii w 100 ml wina czerwonego) czy szklaneczce whiskey (125 kilokalorii w 50 ml). Ponadto alkohol wzmaga apetyt i rozluźnia zahamowania. Pijąc, zjadamy więcej, często też pokarmów bardziej kalorycznych, niż zaplanowaliśmy. Jednakże, co bardzo ciekawe, badania przekrojowe pokazują, że ludzie, którzy spożywają umiarkowane ilości alkoholu, są szczuplejsi niż osoby pijące sporo lub niepijące wcale. Wynika to z faktu, że pijąc alkohol do posiłku, często jemy wolniej i szybciej czujemy sytość. Dbając o linię, warto mieć wzgląd na fakt, że regularne picie alkoholu powoduje powstanie oponki.  

Zdrowe serce
Nawet jeśli brzmi to mało prawdopodobnie, by mogło być prawdziwe, badania pokazują, że ludzie spożywający alkohol w umiarkowanych ilościach dotknięci są mniejszym ryzykiem chorób serca niż abstynenci. Z wielu badań wynika też, że alkohol może regulować poziom obydwu frakcji cholesterolu, w tym podnieść poziom tej dobrej, a w konsekwencji zmniejszyć stan zapalny. Działanie alkoholu zbliżone jest w tym przypadku do działania antyoksydantów. Nie tylko czerwone wino, o którym wspomniano wcześniej, ze względu na dobroczynne działanie resweratrolu, ale także inne napoje alkoholowe, spożywane w niewielkich ilościach wykazują działanie wzmacniające naczynia krwionośne. Nie oznacza to, że sposobem na zdrowe serce i żyły jest podjęcie regularnego picia, ale umiarkowane spożycie jest wskazane. Kardiolodzy sprzed dwóch dekad zalecający koniaczek dla zdrowotności mieli rację.

Co i jak pić?
Eksperci zalecają picie nie więcej niż jedną porcję dla kobiet, a dwie dla mężczyzn w ciągu jednego dnia. Porcji alkoholu odpowiada 150 ml wina i 600 ml piwa, a w przypadku mocnych alkoholi to jedyne 40 ml. Czy jakiś alkohol jest lepszy dla zdrowia niż inne? Niezaprzeczalnie najkorzystniej jest pić czerwone wino ze względu na prozdrowotne działanie przeciwutleniaczy. Bardzo często pozornie kaloryczniejsze alkohole zawierają ich mniej niż odpowiedniki. Dla przykładu piwo typu stout niesie ze sobą mniej energii niż lager. Nie ma znaczenia, jaki alkohol wybierzesz, najważniejsze, by nie pić na pusty żołądek i zawsze zachowywać umiar. Warto też spożywać tzw. czyste trunki, a nie koktajle z zawartością słodkich dodatków.


Laura Osęka - psychodietetyczka i psycholożka, pasjonatka dobrego jedzenia.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Co jeść, żeby mieć dobry humor? Na pewno nie słodycze!

Czasy są trudne, więc trudniej zachować dobry humor. Ale możemy go poprawić dobrze zbilansowaną dietą. Jakie jedzenie skutecznie poprawi nam nastrój? Przeczytajcie!

Boom na olej kokosowy - czy słuszny?

Od kilku lat panuje prawdziwy boom na olej kokosowy. Sprzedawany w postaci oleju i musu uważany jest za panaceum na różne dolegliwości i prawdziwy superfood wychwalany ze względu na właściwości odżywcze, uzdrawiające i poprawiające walory umysłowe. Czy rzeczywiście są ku temu powody?

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Trend - kuchnia, która wzmacnia odporność

Epidemia kształtuje nowe trendy żywieniowe: chętniej weryfikujemy zawartość naszych talerzy i wybieramy te produkty, które pomogą nam zbudować naturalną odporność organizmu. Restauracje mogą skorzystać na tym trendzie, rozszerzając ofertę o potrawy pozytywnie wpływające na układ immunologiczny.

Ryba powszednia

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej