Alkohol a dieta
Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie

Czy umiarkowane spożycie alkoholu może być zdrowe? Czy zgodnie z niektórymi reklamami może być pomocne w utracie wagi i utrzymaniu pięknej sylwetki?

Mało kto nie słyszał o paradoksie francuskim. Francuzi przodują w spożywaniu wina do posiłków, głównie czerwonego. Jednocześnie udaje im się utrzymywać odpowiednią masę ciała i całkiem niezły stan zdrowia. Wynika to z wielu pozytywnych właściwości. jakie ma czerwone wino. Oczywiście najważniejszym składnikiem są garbniki i resweratrol, które chronią przed nowotworami i chorobami serca. Na podstawie doniesień płynących z Francji dietetycy i spece od żywienia proponują różne rozwiązania i plany dietetyczne zawierające alkohol.

Spadek wagi
Gdy chce się zrzucić kilka kilogramów (lub więcej), warto jest odstawić wszelkie napoje alkoholowe, z wielu powodów. Pierwszym z nich jest to, że 1 gram czystego alkoholu zawiera 7 kilokalorii. A rzadko kiedy udaje się skończyć na jednym kieliszku wina (85 kilokalorii w 100 ml wina czerwonego) czy szklaneczce whiskey (125 kilokalorii w 50 ml). Ponadto alkohol wzmaga apetyt i rozluźnia zahamowania. Pijąc, zjadamy więcej, często też pokarmów bardziej kalorycznych, niż zaplanowaliśmy. Jednakże, co bardzo ciekawe, badania przekrojowe pokazują, że ludzie, którzy spożywają umiarkowane ilości alkoholu, są szczuplejsi niż osoby pijące sporo lub niepijące wcale. Wynika to z faktu, że pijąc alkohol do posiłku, często jemy wolniej i szybciej czujemy sytość. Dbając o linię, warto mieć wzgląd na fakt, że regularne picie alkoholu powoduje powstanie oponki.  

Zdrowe serce
Nawet jeśli brzmi to mało prawdopodobnie, by mogło być prawdziwe, badania pokazują, że ludzie spożywający alkohol w umiarkowanych ilościach dotknięci są mniejszym ryzykiem chorób serca niż abstynenci. Z wielu badań wynika też, że alkohol może regulować poziom obydwu frakcji cholesterolu, w tym podnieść poziom tej dobrej, a w konsekwencji zmniejszyć stan zapalny. Działanie alkoholu zbliżone jest w tym przypadku do działania antyoksydantów. Nie tylko czerwone wino, o którym wspomniano wcześniej, ze względu na dobroczynne działanie resweratrolu, ale także inne napoje alkoholowe, spożywane w niewielkich ilościach wykazują działanie wzmacniające naczynia krwionośne. Nie oznacza to, że sposobem na zdrowe serce i żyły jest podjęcie regularnego picia, ale umiarkowane spożycie jest wskazane. Kardiolodzy sprzed dwóch dekad zalecający koniaczek dla zdrowotności mieli rację.

Co i jak pić?
Eksperci zalecają picie nie więcej niż jedną porcję dla kobiet, a dwie dla mężczyzn w ciągu jednego dnia. Porcji alkoholu odpowiada 150 ml wina i 600 ml piwa, a w przypadku mocnych alkoholi to jedyne 40 ml. Czy jakiś alkohol jest lepszy dla zdrowia niż inne? Niezaprzeczalnie najkorzystniej jest pić czerwone wino ze względu na prozdrowotne działanie przeciwutleniaczy. Bardzo często pozornie kaloryczniejsze alkohole zawierają ich mniej niż odpowiedniki. Dla przykładu piwo typu stout niesie ze sobą mniej energii niż lager. Nie ma znaczenia, jaki alkohol wybierzesz, najważniejsze, by nie pić na pusty żołądek i zawsze zachowywać umiar. Warto też spożywać tzw. czyste trunki, a nie koktajle z zawartością słodkich dodatków.


Laura Osęka - psychodietetyczka i psycholożka, pasjonatka dobrego jedzenia.

Autor tekstu: ( red. )
inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
Food Service Summit 2017 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 2
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 3
więcej