Kelnerzy: Sebastian Nagórny
Kategoria: Ludzie

O tym, że podawać jedzenie może każdy, ale nie każdy nadaje się na kelnera, mówi Sebastian Nagórny.

Co sprawiło, że zainteresowałeś się gastronomią, a w szczególności pracą kelnera?
Zawsze fascynowała mnie gastronomia, kończyłem też szkołę o takim kierunku. Z czasem, kiedy zacząłem dorabiać jako kelner, stwierdziłem, że to jest to i mogę połączyć pracę w restauracji z kontaktem z ludźmi.

Jak myślisz, które cechy twojego charakteru czy umiejętności interpersonalne sprawiły, że zostałeś zatrudniony na tym stanowisku?
Łatwość w nawiązywaniu kontaktów, zamiłowanie do gastronomii, otwartość i chęć uczenia się. Nie bez znaczenia jest to, że jestem osobą zadbaną, co w tym zawodzie jest wielkim plusem.

Kto szkoli cię w tym zawodzie i jak sam rozwijasz swoją wiedzę?
Przychodząc do Folwarku Księżnej Anny, byłem kompletnie zielony, jeżeli chodzi o obsługę gości czy znajomość alkoholi. Wszystkiego nauczył mnie właściciel restauracji Marcin Baliński, który przez wiele lat był kelnerem i jest perfekcjonistą zarówno na kuchni, jak i na sali. Pamiętam, jak szkoląc mnie, chował rzeczy ze stołów i pytał, czego brakuje. W ten sposób ćwiczył moją podzielność uwagi i spostrzegawczość. Poza tym uczył mnie profesjonalnej obsługi gości, łączenia alkoholu z posiłkiem.  
 
Czy pracę w gastronomii traktujesz dorywczo, podobnie jak wiele osób w twoim wieku, czy też masz ambicję, aby w przyszłości zostać np. menedżerem, sommelierem?
Nie traktuję gastronomii jako epizodu. Chciałbym się rozwijać w tym kierunku. Robię to, co lubię, i raczej zostanę w tej branży. Daje mi ona większe poczucie własnej wartości i pewności siebie.

Jakie aspekty tej pracy są dla ciebie najbardziej motywujące, sprawiają, że lubisz tę pracę i nie chcesz z niej rezygnować?
Codziennie uczę się czegoś nowego, poznaję nowych ludzi. Pracuję w zgranym zespole z ciekawymi ludźmi. Szanujemy się. Oczywiście pracujemy dla zarobku – całe szczęście w tej kwestii też nie mogę narzekać.
 
Wasza restauracja zlokalizowana jest w małym mieście, jaki typ gościa przychodzi do Folwarku?  
Rzeczywiście, bywa że w weekend mamy więcej gości, niż Anusin ma mieszkańców. Większą część stanowią goście przyjezdni. Jednak mam także do czynienia z gośćmi lokalnymi, lubiącymi dobrą kuchnię, którzy są świadomi, chcą dobrze zjeść i być świetnie obsłużeni. Darzą nas zaufaniem i bardzo często, nawet nie otwierając kart, zamawiają to, co polecamy. W większości ci goście są naprawdę mili, można z nimi przełamać dystans i porozmawiać o wszystkim. Ważne jest wyczucie. Zazwyczaj już po przywitaniu i kilku pierwszych zdaniach wiem, na co mogę sobie pozwolić. Mamy też wielu stałych gości, którzy jak tylko wchodzą, witają się ze mną jak z dobrym znajomym, pytają, co u mnie. Jestem dla nich panem Sebastianem z Folwarku, to bardzo miłe.

Dobry menedżer to taki, który…?  
Dba o dobro personelu, restauracji, a przede wszystkim gości. Owszem, czasem skrytykuje, ale potrafi też pochwalić i docenić zarówno dobrym słowem, jak i premią. Dobry menedżer wymaga, ale też szkoli i stawia poprzeczkę coraz wyżej. A wszystko to przekłada się na jakość obsługi i zadowolenie gości.

Praca kelnera jest stresująca. Jakie momenty są dla ciebie najtrudniejsze i jak sobie z nimi radzisz?
Jestem osobą opanowaną i raczej trudno mnie zestresować. Znam dobrze kartę menu, alkoholi, więc pytania gości mnie nie zaskoczą. Zdarza się, że trafi się trudny stolik, ktoś, kto przyszedł ze złym nastawieniem i wszystko mu się nie podoba. Na koniec jednak po dobrym posiłku zmienia się jego nastrój i wszystko jest OK.
 
Czy uważasz, że zawód kelnera jest prestiżowy?
Jeśli pracuje się w dobrej restauracji, takiej jak nasza, można mówić o prestiżu. Miło, że naszą kuchnię i obsługę doceniają również osoby z branży gastronomicznej. Mój szef zawsze powtarza, że podawać jedzenie może każdy, ale nie każdy nadaje się na kelnera.

Stanowisko: kelner w restauracji Folwark Księżnej Anny w Anusinie
Wiek: 21 lat
Wykształcenie: średnie gastronomiczne
W Folwarku Księżnej Anny od 2015 r., jest to jego pierwsza praca. Interesuje się gotowaniem oraz winem

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.
Zobacz także
Bogdan Gałązka: orkisz niejedno ma imię

O orkiszu i kuchni średniowiecznej rozmawiamy z Bogdanem Gałązką, ekspertem marki Orkisz, szefem kuchni Gothic Restaurant na Zamku w Malborku, doktorantem UMK w Toruniu piszącym rozprawę pod kierunkiem profesora Jarosława Dumanowskiego o kuchni Jana Szyttlera.

Mała restauracja z wielkimi marzeniami

O roli szefów kuchni we współczesnym świecie, o idei #RespectFood oraz o tym, co jest obecnie naprawdę ważne w gotowaniu, opowiedział nam Massimo Bottura, szef trzygwiazdkowej restauracji Osteria Francescana.

MICHAŁ MOLENDA NOWĄ TWARZĄ AKADEMII INSPIRACJI MAKRO

Szef kuchni dołączył do zespołu Akademii Inspiracji MAKRO, gdzie swoje międzynarodowe doświadczenia wykorzysta do tworzenia nowych, atrakcyjnych tematów szkoleń dla branży gastronomicznej.

ZWYCIĘSTWO NA DUŻĄ SKALĘ

Mariusz Kucharczyk zwyciężył swoim daniem głównym w XI edycji Wine & Food Noble Night. O przygotowaniach do konkursu oraz o tym, jak zwycięstwo wpływa na popularność, rozmawiamy z szefem kuchni restauracji Boletus - Zamek Kliczków.

ODSZEDŁ GERARD BASSET

Nowy rok zaczął się od smutnej wiadomości dla branży winiarskiej. 16 stycznia w wieku 62 lat zmarł Gerard Basset.

ZROZUMIEĆ RAMEN

Maja Święcicka, Barbara Welento, Krzysztof Lesiecki w 2017 roku stworzyli Vegan Ramen Shop - miejsce, które szturmem zdobyło podniebienia zarówno wegan jak i mięsożerców. Kolejki ustawiające się przed lokalem zachęciły właścicieli do otwarcia drugiej lokalizacji.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej