Kelnerzy: Ewa Stanilewicz
Kategoria: Ludzie

O koleżeńskiej atmosferze w restauracji U Szwejka w Warszawie opowiada Ewa Stanilewicz.

Pracujesz w firmie Artura Jarczyńskiego od ponad 10 lat. Co sprawia, że jesteś lojalna, jakie warunki pracy albo rodzaj motywacji decydują o tym?
W pracy panuje koleżeńska atmosfera, mamy możliwość udziału w szkoleniach, każdy pracownik ma prywatną opiekę medyczną oraz kartę sportową. Współpracownicy są pomocni, a z niektórymi nawiązałam wieloletnią przyjaźń. Menedżerowie są bardzo wymagający, ale także wyrozumiali i rzetelni. To oni dbają o to, aby cały zespół był zgrany, pielęgnują dobrą atmosferę oraz relację między kucharzami, barmanami czy kelnerami.
 
Czy przeżyłaś w karierze moment wypalenia zawodowego? Jeśli tak, jak sobie z nim poradziłaś?
Zdarzyły mi się momenty chwilowego zwątpienia, ale wtedy lider grupy czy menedżer wyłapywali ten stan i kilka chwil rozmowy, niekoniecznie na tematy zawodowe, sprawiało, że ponownie nabierałam wiary. Regularnie korzystam także z urlopów, na których regeneruję siły i wracam ze zdwojoną mocą.

Praca kelnera zwłaszcza dla kobiet może być wyczerpująca fizycznie. To wiele godzin na nogach, momenty tzw tabaki. Trzeba być cały czas skupionym, mieć oczy dookoła głowy. Jak sobie z tym radzisz?
Tabaka to czas, kiedy do restauracji w jednej chwili wchodzi cała masa gości, a my musimy być w dwóch albo trzech miejscach jednocześnie. Nauczyliśmy się tym zarządzać – są osoby, które mają powitać gości i zaprowadzić ich do stołu, kontrolują i pilnują, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Kelner zajmuje się obsługą, mamy pewne zasady pracy, których przestrzeganie znacznie ułatwia nam organizację w chwilach zwiększonego ruchu. Duży ruch nie zwalnia nas z odpowiedzialności za to, aby wizyta gości przebiegła satysfakcjonująco.

Jak wygląda odprawa kelnerów w waszej restauracji?  
Odprawa kelnerska odbywa się codziennie o tej samej porze, rano, co pozwala wziąć w niej udział wszystkim kelnerom. Podczas odprawy sprawdzana jest wiedza kelnerów z zakresu znajomości dań i napojów serwowanych w naszej restauracji czy obsługi przy stołach. Dbamy, aby każdy poszerzał wiedzę w tej dziedzinie. Menedżerowie organizują konkursy, które motywują kelnerów. Na odprawach omawiamy także sytuacje z poprzedniego dnia, jeśli pojawia się problem, dyskutujemy na ten temat, analizujemy sprawę, aby w przyszłości uniknąć takiej sytuacji.
 
Jakie błędy popełniają goście restauracji?
Wychodzimy z założenia, że obsługa gościa w naszej restauracji powinna być tak poprowadzona, aby gość czuł się komfortowo i nie dochodziło do nieporozumień. Host manager, menedżer oraz kelner są tu swego rodzaju przewodnikami. Mamy zasadę, że nigdy nie pouczamy gości, jesteśmy od tego, aby zapewnić mile spędzony czas. Wiemy, że lekarstwem na wiele problemów jest po prostu bycie kulturalnym, profesjonalnym i uprzejmym, taka postawa pozwala nam unikać „popełniania błędów” przez gości.
 
Co charakteryzuje dobrego menedżera restauracji?
Dobry menedżer to osoba zaangażowana w swoją pracę, opanowana, potrafi współpracować ze wszystkimi pracownikami. Musi chcieć ciągle poszerzać swoją wiedzę, szkolić się w tej dziedzinie. Dobry menedżer powinien zawsze mieć pozytywne nastawienie, ponieważ wpływa to na pracę całego zespołu. I najważniejsze – musi mieć serce do restauracji, a nie tylko umiejętności zarządzania czy organizowania.  

Co lubisz w swojej pracy najbardziej, jakie momenty są najmilsze?  
Osobiście jestem bardzo dumna, kiedy goście przychodzą i pytają, czy mogą prosić o moją obsługę, czasem dzwonią z pytaniem czy będę w pracy, ponieważ zamierzają się do nas wybrać. W naszej restauracji jest wielu kelnerów, którzy tak jak ja mają „swoich” gości. Często otrzymujemy maile z podziękowaniami za obsługę i pyszne jedzenie. Wracają do nas przy różnych okazjach – imieniny, niedzielny obiad czy impreza firmowa. To niezwykle satysfakcjonujące.

 

Stanowisko: kelnerka w restauracji U Szwejka w Warszawie
Wiek: 41 lat
Wykształcenie: wyższe, Finanse i Bankowość
W firmie Artura Jarczyńskiego od ponad 10 lat. Wcześniej pracowała w księgowości, sklepie oraz w innych restauracjach. Jej zainteresowania to: podróże, spacer, rower, kino, książka.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.
Zobacz także
Andrea Camastra ambasadorem marki Lavazza

Szef kuchni warszawskiej restauracji Senses jest pierwszym w Polsce ambasadorem czołowego globalnego producenta kawy.

Maciej Mazur Barmanem Roku World Class

Po raz pierwszy w historii, tytuł Barmana Roku World Class Poland zdobył reprezentant Krakowa - Maciej Mazur. Do tej pory dominację w krajowych finałach utrzymywali barmani ze stolicy. Zwycięzca wyjedzie na światowe finały w Szkocji.

Michał Gniadek nowym szefem kuchni restauracji Zoni

Zwolnione przez Aleksandra Barona stanowisko szefa kuchni w restauracji Zoni obejmuje Michał Gniadek, utalentowany i utytułowany kucharz młodego pokolenia.

Bogdan Gałązka: orkisz niejedno ma imię

O orkiszu i kuchni średniowiecznej rozmawiamy z Bogdanem Gałązką, ekspertem marki Orkisz, szefem kuchni Gothic Restaurant na Zamku w Malborku, doktorantem UMK w Toruniu piszącym rozprawę pod kierunkiem profesora Jarosława Dumanowskiego o kuchni Jana Szyttlera.

W KUCHNI TRZEBA KREOWAĆ RÓWNIEŻ EMOCJE

Marka S. Pellegrino postawiła na promocję młodych szefów kuchni, ponieważ wierzy, że mają oni szansę zbudować lepsze jutro - nie tylko w kuchni. O kulisach konkursu S. Pellegrino Young Chef oraz o tym, czy warto w nim wystartować, w rozmowie z "Food Service" opowiada Marcin Popielarz.

KULINARNO-ARTYSTYCZNY SPEKTAKL

Po 300 latach do warszawskiego pałacu Na Wyspie w Łazienkach wracają Obiady Czwartkowe. Kiedyś wydarzenie dla elit i arystokracji, dzisiaj ma szansę zgromadzić wokół siebie osobistości z całego świata. O łączeniu kulinariów, muzyki i malarstwa rozmawiamy z organizatorami.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej