x

Kelnerzy: Ewa Stanilewicz

Kategoria: Ludzie

O koleżeńskiej atmosferze w restauracji U Szwejka w Warszawie opowiada Ewa Stanilewicz.

Pracujesz w firmie Artura Jarczyńskiego od ponad 10 lat. Co sprawia, że jesteś lojalna, jakie warunki pracy albo rodzaj motywacji decydują o tym?
W pracy panuje koleżeńska atmosfera, mamy możliwość udziału w szkoleniach, każdy pracownik ma prywatną opiekę medyczną oraz kartę sportową. Współpracownicy są pomocni, a z niektórymi nawiązałam wieloletnią przyjaźń. Menedżerowie są bardzo wymagający, ale także wyrozumiali i rzetelni. To oni dbają o to, aby cały zespół był zgrany, pielęgnują dobrą atmosferę oraz relację między kucharzami, barmanami czy kelnerami.
 
Czy przeżyłaś w karierze moment wypalenia zawodowego? Jeśli tak, jak sobie z nim poradziłaś?
Zdarzyły mi się momenty chwilowego zwątpienia, ale wtedy lider grupy czy menedżer wyłapywali ten stan i kilka chwil rozmowy, niekoniecznie na tematy zawodowe, sprawiało, że ponownie nabierałam wiary. Regularnie korzystam także z urlopów, na których regeneruję siły i wracam ze zdwojoną mocą.

Praca kelnera zwłaszcza dla kobiet może być wyczerpująca fizycznie. To wiele godzin na nogach, momenty tzw tabaki. Trzeba być cały czas skupionym, mieć oczy dookoła głowy. Jak sobie z tym radzisz?
Tabaka to czas, kiedy do restauracji w jednej chwili wchodzi cała masa gości, a my musimy być w dwóch albo trzech miejscach jednocześnie. Nauczyliśmy się tym zarządzać – są osoby, które mają powitać gości i zaprowadzić ich do stołu, kontrolują i pilnują, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Kelner zajmuje się obsługą, mamy pewne zasady pracy, których przestrzeganie znacznie ułatwia nam organizację w chwilach zwiększonego ruchu. Duży ruch nie zwalnia nas z odpowiedzialności za to, aby wizyta gości przebiegła satysfakcjonująco.

Jak wygląda odprawa kelnerów w waszej restauracji?  
Odprawa kelnerska odbywa się codziennie o tej samej porze, rano, co pozwala wziąć w niej udział wszystkim kelnerom. Podczas odprawy sprawdzana jest wiedza kelnerów z zakresu znajomości dań i napojów serwowanych w naszej restauracji czy obsługi przy stołach. Dbamy, aby każdy poszerzał wiedzę w tej dziedzinie. Menedżerowie organizują konkursy, które motywują kelnerów. Na odprawach omawiamy także sytuacje z poprzedniego dnia, jeśli pojawia się problem, dyskutujemy na ten temat, analizujemy sprawę, aby w przyszłości uniknąć takiej sytuacji.
 
Jakie błędy popełniają goście restauracji?
Wychodzimy z założenia, że obsługa gościa w naszej restauracji powinna być tak poprowadzona, aby gość czuł się komfortowo i nie dochodziło do nieporozumień. Host manager, menedżer oraz kelner są tu swego rodzaju przewodnikami. Mamy zasadę, że nigdy nie pouczamy gości, jesteśmy od tego, aby zapewnić mile spędzony czas. Wiemy, że lekarstwem na wiele problemów jest po prostu bycie kulturalnym, profesjonalnym i uprzejmym, taka postawa pozwala nam unikać „popełniania błędów” przez gości.
 
Co charakteryzuje dobrego menedżera restauracji?
Dobry menedżer to osoba zaangażowana w swoją pracę, opanowana, potrafi współpracować ze wszystkimi pracownikami. Musi chcieć ciągle poszerzać swoją wiedzę, szkolić się w tej dziedzinie. Dobry menedżer powinien zawsze mieć pozytywne nastawienie, ponieważ wpływa to na pracę całego zespołu. I najważniejsze – musi mieć serce do restauracji, a nie tylko umiejętności zarządzania czy organizowania.  

Co lubisz w swojej pracy najbardziej, jakie momenty są najmilsze?  
Osobiście jestem bardzo dumna, kiedy goście przychodzą i pytają, czy mogą prosić o moją obsługę, czasem dzwonią z pytaniem czy będę w pracy, ponieważ zamierzają się do nas wybrać. W naszej restauracji jest wielu kelnerów, którzy tak jak ja mają „swoich” gości. Często otrzymujemy maile z podziękowaniami za obsługę i pyszne jedzenie. Wracają do nas przy różnych okazjach – imieniny, niedzielny obiad czy impreza firmowa. To niezwykle satysfakcjonujące.

 

Stanowisko: kelnerka w restauracji U Szwejka w Warszawie
Wiek: 41 lat
Wykształcenie: wyższe, Finanse i Bankowość
W firmie Artura Jarczyńskiego od ponad 10 lat. Wcześniej pracowała w księgowości, sklepie oraz w innych restauracjach. Jej zainteresowania to: podróże, spacer, rower, kino, książka.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Bartek Kieżun: kuchnia pachnąca liściem laurowym

Po sukcesie "Italii do zjedzenia" Bartek Kieżun, czyli Krakowski Makaroniarz, serwuje nam kolejną opowieść o malowniczych miejscach i kuchni niezwykłej w swej prostocie. Jego "Portugalia do zjedzenia" właśnie ukazała się w księgarniach.

Zazie Bistro: Lubimy przekraczać granice

Zazie Bistro, z Danielem Myśliwcem na czele, jako pierwsza restauracja w Krakowie zdobyła Bib Gourmand - wyróżnienie przyznawane przez przewodnik Michelin. W tym roku powstał Karakter - druga restauracja właścicieli Zazie, w której Myśliwiec został partnerem i szefem kuchni.

Marcin Czubak szefem kuchni nowej restauracji

Dzień i Noc to nowa restauracja na kulinarnej mapie Katowic. Do tej pory w tym miejscu działała Kryształowa - kultowy lokal, z przedwojenną tradycją.

W IMIĘ PRODUKTU

Niestrudzony poszukiwacz jakościowych produktów regionalnych. Szef kuchni, właściciel, sommelier i menedżer w jednej osobie. Oto Przemysław Błaszczyk i jego opowieść o śląskim rynku gastronomicznym oraz umiejętnym łączeniu idei z biznesem.

PRAGMATYK KREATYWNY

Pod Ed Reda wynajął spektakularną lokalizację - przestrzeń w Hali Mirowskiej. Współpracuje z jednym z najbardziej cenionych szefów kuchni w Polsce - Adamem Chrząstowskim. Kartę win ułożył mu Master Sommelier Adam Pawłowski. O sobie mówi "przedsiębiorca", nie "restaurator". Poznajcie Grzegorza Kłosa.

Pierogi czy ramen?

Food delivery to niewątpliwie wiodący trend ostatnich dwóch lat w biznesie restauracyjnym. Również w Polsce sprzedaż dań na wynos wzrasta. Rozmawiamy z Krzysztofem Radoszewskim, general managerem UberEats Polska.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej