x

Kelnerzy: Ewa Stanilewicz

Kategoria: Ludzie    25.06.2018

O koleżeńskiej atmosferze w restauracji U Szwejka w Warszawie opowiada Ewa Stanilewicz.

Pracujesz w firmie Artura Jarczyńskiego od ponad 10 lat. Co sprawia, że jesteś lojalna, jakie warunki pracy albo rodzaj motywacji decydują o tym?
W pracy panuje koleżeńska atmosfera, mamy możliwość udziału w szkoleniach, każdy pracownik ma prywatną opiekę medyczną oraz kartę sportową. Współpracownicy są pomocni, a z niektórymi nawiązałam wieloletnią przyjaźń. Menedżerowie są bardzo wymagający, ale także wyrozumiali i rzetelni. To oni dbają o to, aby cały zespół był zgrany, pielęgnują dobrą atmosferę oraz relację między kucharzami, barmanami czy kelnerami.
 
Czy przeżyłaś w karierze moment wypalenia zawodowego? Jeśli tak, jak sobie z nim poradziłaś?
Zdarzyły mi się momenty chwilowego zwątpienia, ale wtedy lider grupy czy menedżer wyłapywali ten stan i kilka chwil rozmowy, niekoniecznie na tematy zawodowe, sprawiało, że ponownie nabierałam wiary. Regularnie korzystam także z urlopów, na których regeneruję siły i wracam ze zdwojoną mocą.

Praca kelnera zwłaszcza dla kobiet może być wyczerpująca fizycznie. To wiele godzin na nogach, momenty tzw tabaki. Trzeba być cały czas skupionym, mieć oczy dookoła głowy. Jak sobie z tym radzisz?
Tabaka to czas, kiedy do restauracji w jednej chwili wchodzi cała masa gości, a my musimy być w dwóch albo trzech miejscach jednocześnie. Nauczyliśmy się tym zarządzać – są osoby, które mają powitać gości i zaprowadzić ich do stołu, kontrolują i pilnują, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Kelner zajmuje się obsługą, mamy pewne zasady pracy, których przestrzeganie znacznie ułatwia nam organizację w chwilach zwiększonego ruchu. Duży ruch nie zwalnia nas z odpowiedzialności za to, aby wizyta gości przebiegła satysfakcjonująco.

Jak wygląda odprawa kelnerów w waszej restauracji?  
Odprawa kelnerska odbywa się codziennie o tej samej porze, rano, co pozwala wziąć w niej udział wszystkim kelnerom. Podczas odprawy sprawdzana jest wiedza kelnerów z zakresu znajomości dań i napojów serwowanych w naszej restauracji czy obsługi przy stołach. Dbamy, aby każdy poszerzał wiedzę w tej dziedzinie. Menedżerowie organizują konkursy, które motywują kelnerów. Na odprawach omawiamy także sytuacje z poprzedniego dnia, jeśli pojawia się problem, dyskutujemy na ten temat, analizujemy sprawę, aby w przyszłości uniknąć takiej sytuacji.
 
Jakie błędy popełniają goście restauracji?
Wychodzimy z założenia, że obsługa gościa w naszej restauracji powinna być tak poprowadzona, aby gość czuł się komfortowo i nie dochodziło do nieporozumień. Host manager, menedżer oraz kelner są tu swego rodzaju przewodnikami. Mamy zasadę, że nigdy nie pouczamy gości, jesteśmy od tego, aby zapewnić mile spędzony czas. Wiemy, że lekarstwem na wiele problemów jest po prostu bycie kulturalnym, profesjonalnym i uprzejmym, taka postawa pozwala nam unikać „popełniania błędów” przez gości.
 
Co charakteryzuje dobrego menedżera restauracji?
Dobry menedżer to osoba zaangażowana w swoją pracę, opanowana, potrafi współpracować ze wszystkimi pracownikami. Musi chcieć ciągle poszerzać swoją wiedzę, szkolić się w tej dziedzinie. Dobry menedżer powinien zawsze mieć pozytywne nastawienie, ponieważ wpływa to na pracę całego zespołu. I najważniejsze – musi mieć serce do restauracji, a nie tylko umiejętności zarządzania czy organizowania.  

Co lubisz w swojej pracy najbardziej, jakie momenty są najmilsze?  
Osobiście jestem bardzo dumna, kiedy goście przychodzą i pytają, czy mogą prosić o moją obsługę, czasem dzwonią z pytaniem czy będę w pracy, ponieważ zamierzają się do nas wybrać. W naszej restauracji jest wielu kelnerów, którzy tak jak ja mają „swoich” gości. Często otrzymujemy maile z podziękowaniami za obsługę i pyszne jedzenie. Wracają do nas przy różnych okazjach – imieniny, niedzielny obiad czy impreza firmowa. To niezwykle satysfakcjonujące.

 

Stanowisko: kelnerka w restauracji U Szwejka w Warszawie
Wiek: 41 lat
Wykształcenie: wyższe, Finanse i Bankowość
W firmie Artura Jarczyńskiego od ponad 10 lat. Wcześniej pracowała w księgowości, sklepie oraz w innych restauracjach. Jej zainteresowania to: podróże, spacer, rower, kino, książka.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Z SZACUNKU DO MIĘSA

Rzeźnik to jedna z najstarszych rzemieślniczych profesji,która stopniowo wypierana jest przez masowy przemysł. O tym,jak dbać na co dzień o najwyższą jakość mięsa i dobrostan zwierząt, o kultywowaniu rodzinnych tradycji, a także o miłości do ludzi i prawdziwego jedzenia, opowiada nam Dario Cecchini.

Aleksander Baron szefem kuchni w nowej restauracji ZONI Adriana Marczewska szefem powstającego bistro WuWu

Aleksander Baron szefem kuchni w nowej restauracji ZONI, a Adriana Marczewska szefem powstającego bistro WuWu

ZWYCIĘSTWO NA DUŻĄ SKALĘ

Mariusz Kucharczyk zwyciężył swoim daniem głównym w XI edycji Wine & Food Noble Night. O przygotowaniach do konkursu oraz o tym, jak zwycięstwo wpływa na popularność, rozmawiamy z szefem kuchni restauracji Boletus - Zamek Kliczków.

PAWEŁ POJAWA

"Bardzo podoba mi się styl włoskiego cukiernictwa, gdzie pierwsze skrzypce gra zawsze smak i autentyczność produktu. Nie ma tam miejsca na podążanie drogą na skróty. Z drugiej strony cukiernictwo francuskie imponuje mi kreatywnością, jeśli chodzi o wygląd i złożoność smaku".

Kamila Dzierżawska - dyrektor gastronomii & sommelier w Pałacu Mała Wieś w Belsku Dużym

O tym, na co Kamila Dzierżawska zwraca uwagę przy rekrutacji pracowników, jaki styl zarządzania praktykuje w swojej pracy oraz o tym, kto jest dla niej wzorem i inspiracją w polskiej gastronomii.

MICHAŁ WIŚNIEWSKI

My, cukiernicy, powinniśmy uświadamiać klientów, że liczy się jakość, a nie ilość, co jest głównym problemem związanym z konsumentami. Dobrze by było, gdyby cukiernie proponowały dobry produkt za rozsądną cenę, ale tak aby wszyscy byli zadowoleni - powiedział Michał Wiśniewski.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej