x

Boom na olej kokosowy - czy słuszny?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    04.09.2018

Od kilku lat panuje prawdziwy boom na olej kokosowy. Sprzedawany w postaci oleju i musu uważany jest za panaceum na różne dolegliwości i prawdziwy superfood wychwalany ze względu na właściwości odżywcze, uzdrawiające i poprawiające walory umysłowe. Czy rzeczywiście są ku temu powody?

Popularność oleju kokosowego na stronach ze zdrową żywnością, kanałach fitblogerów i celebrytów sięga zenitu. Niektórzy wymieniają setki zastosowań, w tym jako lek na bezsenność, zgagę, trądzik, ale także sposób na odchudzanie. Wydaje się, że nie ma lepszego superfood, bo olej kokosowy jest naturalny, egzotyczny, ma odpowiednie oświadczenia zdrowotne i jest relatywnie drogi, szczególnie ten nierafinowany. Gdzie tkwi haczyk?

Szybka utrata wagi
American Heart Association ostrzega, że olej kokosowy zawiera taki sam poziom tłuszczów nasyconych jak łój wołowy, co oznacza, że świetnie sprawdza się do zatykania tętnic i być może, jeśli chodzi o smażenie, smalec może być zdrowszą opcją. Z drugiej strony nasycone kwasy tłuszczowe były przez wiele lat podstawą modnych diet, a spożycie żywności z ich udziałem prowadziło do spektakularnej utraty wagi, ba, tego typu model żywienia, jak np. dieta Kwaśniewskiego, był polecany pacjentom z problemami kardiologicznymi (co jest ciekawe, bo twórca jednej z diet opartych na tłuszczach – Atkins, umarł z przyczyn kardiologicznych).

Boom na olej kokosowy zaczął się mniej więcej od pracy dr Marie-Pierre St-Onge, która przyglądała się wpływowi średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCT) na zdrowie. W oleju kokosowym występują one w wyższych stężeniach niż w jakichkolwiek innych formach tłuszczu. Odkryła ona, że jedzenie MCT prowadzi do większej utraty wagi niż jedzenie kwasów długołańcuchowych. Dodatkowe badania wykazały, że spożycie MCT prowadzi do większej utraty wagi niż spożywanie oliwy z oliwek. Sęk w tym, że olej kokosowy składa się w 13-15 proc. z MCT, a reszta to tradycyjne tłuszcze długołańcuchowe.

Wpływ na zdrowie
Mówi się też, że olej kokosowy może chronić przed udarami. I jest w tym ziarno prawdy, gdyż w oleju kokosowym zawarty jest kwas laurynowy, który podwyższa poziom cholesterolu „dobrego”, czyli frakcji HDL. Z drugiej jednak strony jednocześnie podwyższa poziom tego mniej pożądanego, czyli LDL. W czym nie ma nic dziwnego, bo w zasadzie wszystkie nasycone tłuszcze działają podobnie. Co więcej, istnieją rodzaje cholesterolu HDL, które mają obojętne działanie dla serca.

Faktem jest, że olej kokosowy zawiera ok. 92 proc. tłuszczów nasyconych, czyli więcej niż masło czy smalec, a przeciętna kobieta, zjadając dwie łyżki stołowe oleju kokosowego, spożywa zalecaną maksymalną dzienną dawkę. Nasycone kwasy tłuszczowe nie mają dobrej sławy i obwinia się je o podnoszenie poziomu frakcji LDL cholesterolu i obniżanie frakcji HDL, a co za tym idzie – zwiększanie ryzyka rozwoju chorób serca, udaru i cukrzycy typu drugiego. Z drugiej strony za całkowicie bezpieczne uważa się tłuszcze nienasycone, czyli przede wszystkim roślinne.

Powszechne są też opinie, że olej kokosowy poprawia pracę mózgu, a co za tym idzie – wpływa na jakość myślenia. Niestety, żadne, prawidłowo przeprowadzone badania na to nie wskazują i nie wykazano zależności pomiędzy jakością myślenia a spożyciem oleju kokosowego. Wszelkie informacje dotyczące potencjalnych korzyści płynących z oleju kokosowego opierają się w zasadzie wyłącznie na badaniach na zwierzętach lub badaniach uwzględniających wybrany składnik oleju kokosowego.

Zdrowy rozsądek
Jednakże nie taki diabeł straszny, jak go namalowałam. Olej kokosowy jest niezłym źródłem przeciwutleniaczy, nie tak dobrym jak warzywa, ale jednak zawiera chociażby trochę witaminy E. Dieta współczesnego człowieka musi zawierać tłuszcze w umiarkowanych ilościach, chociaż najlepszym wyjściem jest zastąpienie tych nasyconych tłuszczami nienasyconymi, takimi jak oliwa z oliwek, oleje orzechowe i tłuszcz z awokado. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie wyeliminować tłuszcz pochodzący z kokosa, jednak stosować go z rozwagą, nie pokładając zbytnich nadziei w jego cudownych właściwościach.

Laura Osęka

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ryba powszednia

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Rynek żywności ekologicznej będzie rósł 20% rocznie

Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej w Europie. W Polsce liczba specjalistycznych gospodarstw, producentów, dystrybutorów również systematycznie rosła. Jaka przyszłość czeka branżę? Jakim wyzwaniom będzie musiała sprostać w najbliższym czasie? Czy dogonimy Europę?

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Jedzenie, które wzmacnia odporność

Posiłki w czasach zarazy powinny być odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki zwiększające odporność. Prawidłowa dieta, to obok odpowiedniej ilości snu i ruchu, jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność organizmu - naszą główną broń w walce z koronawirusem.

Co jeść, żeby mieć dobry humor? Na pewno nie słodycze!

Czasy są trudne, więc trudniej zachować dobry humor. Ale możemy go poprawić dobrze zbilansowaną dietą. Jakie jedzenie skutecznie poprawi nam nastrój? Przeczytajcie!

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej