x

Ryba powszednia

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    03.09.2018

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Ryby zasadniczo dzielą się na te, które warto jeść, i te, których lepiej unikać. Przeciętny dietetyk powie, że najlepiej jeść ryby morskie ze względu na zawartość jodu i wyższy poziom kwasów omega-3 niż te słodkowodne. Jednak rzeczywisty wybór nie jest taki prosty i oczywisty, bo ryby, które często wydają się morskie, są nimi tylko teoretycznie, a inne, chociaż morskie, to akumulujące metale ciężkie lub pozyskiwane w sposób niewłaściwy dla środowiska.

Złota piątka
Wśród ryb, po które warto sięgać nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także dlatego, że poławiane są w sposób zrównoważony, jest dorsz czarny z Morza Norweskiego, Barentsa i wód wokół Islandii, łowiony za pomocą sieci. Ryba ta, o delikatnym mięsie, jak większość słonowodnych charakteryzuje się dobrym stosunkiem kwasów omega-3 do omega-6. Jest on lepszy od swojego krewniaka dorsza atlantyckiego przede wszystkim ze względu na rozmiar (jest niewielki, nie ma szans na akumulację metali ciężkich) i zrównoważony połów. Kolejną rybą, po którą warto sięgnąć, jest karmazyn, o niezwykłej barwie i smaku charakterystycznym dla kuchni bliskowschodniej. Następną jest łosoś pacyficzny, dziko żyjący w zimnych północnych wodach, o ciemnym, zwartym mięsie, znacznie chudszy i delikatniejszy niż jego norweski kolega. Niedoceniania, a zdecydowanie niedroga i dosyć popularna makrela to jeden z najlepszych wyborów, jakich można dokonać. Z jednej strony tłusta, bogata w dobre kwasy tłuszczowe, z drugiej niewielka, krótko żyjąca i pozwalająca na wiele kulinarnych eksperymentów ze względu na swój uniwersalny charakter. Warto też od czasu do czasu sięgać po ryby słodkowodne, np. po pstrąga ojcowskiego. Hodowany w odpowiednich warunkach spełnia normy bezpieczeństwa żywności, a ze względu na delikatny smak ma wielu zwolenników.

Parszywa trójka
Najpopularniejszą na polskich stołach rybą od kilku lat jest łosoś norweski, w którego spożywaniu nie ma nic złego, jeśli pochodzi z dobrej hodowli. A nie wszystkie takie są. W części panują warunki powodujące, że łosoś, będący rybą morską, zaczyna być bogaty w kwasy omega-6, akumulować wszystkie substancje pływające w akwenie, w którym znajdują się klatki, a także ociekać tłuszczem, z czym do niedawna nie był kojarzony. Drugą popularną we wszelkich suszarniach rybą, z której lepiej zrezygnować, jest tuńczyk błękitnopłetwy. Tym razem z dwóch powodów. Ryba ta często zawiera duże poziomy rtęci, ale co ważniejsze – jest zagrożona wyginięciem (na tym samym poziomie co panda). Ostatnią, której zdecydowanie warto unikać, jest strzępiel, który przez to, że żyje nawet 40 lat (to dłużej niż zwierzęta domowe), zbiera metale ciężkie. Z badań wynika, że w jego mięsie jest więcej rtęci (stosunkowo) niż w kilku innych krócej żyjących gatunkach razem wziętych.

Zdrowy rozsądek
Myśląc o rybnych zakupach, warto sprawdzić, który sklep lub dostawca mają w ofercie przede wszystkim ryby z certyfikowanych źródeł lub wybrać dwa, trzy gatunki, po które będziemy najczęściej sięgać. Nie warto też dawać się zwariować, kawałek sushi z tuńczykiem czy łososiem nie spowoduje spustoszenia w organizmie.

Laura Osęka

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Co dziesiąty Polak wegetarianinem

1 października obchodzimy Światowy Dzień Wegetarianizmu. Według raportu "Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020" już 10% Polaków między 18 a 65 rokiem życia jest wegetarianami, a 4% weganami. Kolejne 10% planuje wypróbować dietę wegetariańską jeszcze w tym roku.

Powrót do tradycji - jak wykorzystać jabłka w okresie świątecznym?

Kiedyś, zimą i w Boże Narodzenie na polskich stołach prym wiodły jabłka, teraz zazwyczaj królują cytrusy. W ramach kampanii "CuTE: Kultywowanie Smaku Europy" podpowiadamy, jak wykorzystywać polskie jabłka w okresie świątecznym i zimowym. One niczym nie ustępują egzotycznym owocom. Wręcz przeciwnie!

Jak zaradzić świątecznym dolegliwościom trawiennym? [ROZMOWA]

Polskie Boże Narodzenie to suto zastawiony stół, w tym potrawami podawanymi tylko raz w roku, którym trudno się oprzeć. Dietetyczka Natalia Chybzińska z Kukuła Healthy Food podpowiada, jak sobie radzić ze świątecznym przejedzeniem.

Dieta Adele, czyli dieta SIRT zyskuje na popularności. Co ją wyróżnia?

Dieta SIRT zyskała popularność dzięki spektakularnej metamorfozie brytyjskiej piosenkarki Adele. Z powodu szybkiej utraty wagi, którą obserwowaliśmy u gwiazdy ten model odżywiania wciąż wzbudza zainteresowanie i staje się hitem cateringów dietetycznych. Na czym polega fenomen diety?

Rynek żywności ekologicznej będzie rósł 20% rocznie

Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej w Europie. W Polsce liczba specjalistycznych gospodarstw, producentów, dystrybutorów również systematycznie rosła. Jaka przyszłość czeka branżę? Jakim wyzwaniom będzie musiała sprostać w najbliższym czasie? Czy dogonimy Europę?

Ryby na polskich stołach - ile i jakie jemy?

Jak pandemia wpłynęła na nasze nawyki żywieniowe i zakupowe? Czy ryby na dobre zagościły na polskich stołach? Dlaczego warto je jeść trzy razy w tygodniu?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej