x

Przestrzeń sezonowa

Kategoria: Twój biznes - oferta    28.05.2018

Ogródek restauracji czy kawiarni latem to najbardziej pożądane miejsce. W letnim sezonie powstaje też coraz więcej lokali, które działają wyłącznie plenerowo. Jak ciekawie zaaranżować, wyposażyć i zadaszyć gastroogródek?

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu to jedna z naszych ulubionych aktywności, dlatego wielu z nas latem dużo chętniej wybiera plenerowy posiłek niż siedzenie w restauracyjnym wnętrzu. Oczywiście najwięcej zależy od otoczenia. Najłatwiej, jeśli restauracja znajduje się w środku parku ze starodrzewem lub na dachu budynku z pięknym widokiem. Ale nawet na bardzo małej przestrzeni, skrawku chodnika, można zaaranżować bardzo atrakcyjny ogródek, który będzie stanowił naturalne przedłużenie sali (a gdy jest zadaszony, to czasami nawet przez cały rok). Można zdecydować się także na rodzaj food trucka, budkę lub lokal na barce i ciekawie zaaranżować najbliższą przestrzeń wokół. Plaże nad wodą, parki i ogrody są do tego najlepszym miejscem. Doradzamy, na jakie elementy warto zwrócić uwagę.

Zadaszenie optymalne
Najczęściej właściciele lokalu decydują się na zorganizowanie tarasu lub małego ogródka z kilkoma stolikami tuż przy restauracji. Układ stolików zdeterminowany jest przestrzenią, ale najistotniejsze jest to, aby nie stały zbyt blisko siebie. Design krzeseł i stołów tarasowych jest na coraz wyższym poziomie. Bogata oferta sklepów pozwala zna-leźć bardzo oryginalne i funkcjonalne projekty: z rattanu, drewna czy nawet dobrej jakości plastiku. Duży wybór oferują firmy: Ogrodolandia, Ogrodowy Salon czy Dominova. Fotele i stoły tarasowe zapewniają również dostawcy napojów bez- i alkoholowych w ramach stałej współpracy z danym lokalem. Oprócz mebli bardzo ważnym elementem tarasu jest zadaszenie i nie można o nim zapominać. Przyciemnione, szklane czy z materiału, w formie markizy albo parasola – osłoni naszych gości od nadmiernego słońca lub deszczu. – Około 40 proc. naszych realizacji to projekty z branży HoReCa – mówi Piotr Garbacz, właściciel firmy Tarasola. – Śmiało możemy powiedzieć, że większość zadaszeń ogródków restauracyjnych i przyhotelowych w Polsce wykonaliśmy my. Realizujemy także najbardziej skomplikowane projekty w całej Europie – dodaje. Z usług firmy korzystają zarówno małe, jak i duże lokale (głównie restauracje, kawiarnie i hotele), które nie należą do sieci. – Budowę zadaszenia traktują jako inwestycję, a nie koszt, a jest to bardzo opłacalna inwestycja – dodaje Garbacz. Tarasola świadczy kompleksowe usługi, od projektu aż po montaż i konserwację.

W firmie zdarzyły się spektakularne i niestandardowe realizacje. Jedna z nich to STIXX Bar & Grill w Warszawie
– 400 mkw. zadaszenia wraz z pełną zabudową szklaną i wszystkimi możliwymi akcesoriami. – Tarasola wykonana została tak, aby połączyć ją wraz z lokalem i użytkować przez cały rok. Widzimy, że przestrzeń ta użytkowana jest nawet zimą i sprawdza się w ekstremalnie trudnych warunkach – dodaje Garbacz. Z kolei wyjątkowe projekty firmy za granicą to m.in.: restauracja Yacht de Paris (też 400 mkw. zadaszenia z 12-metrowym wysięgnikiem bez żadnych podparć) czy dwuspadowy dach zsuwany w odwrotnym kierunku. – To ostatnie rozwiązanie oferujemy jako jedyni w Europie – podkreśla Garbacz. Wart podkreślenia jest łatwy i szybki montaż, a także nowoczesny design. – Możemy zamknąć szczelnie zewnętrzne przestrzenie, dzięki czemu ogródek restauracyjny może być nie tylko letni, ale nawet całoroczny – dodaje.

Poza restauracją
Ogródek wymaga pomysłu – często nieco innego niż sama restauracja. Nie zawsze na zewnątrz sprawdzi się to samo menu co w środku lokalu. Dobrym rozwiązaniem okazać się może skrócona karta lub zupełnie inne dania (sałatki, przekąski do alkoholu itd.). W niektórych przypadkach dobrze sprawdzi się dodatkowy bar na zewnątrz (zwłaszcza w miejscach stricte alkoholowych) czy stoisko z lodami. Wszystko zależy od tego, jakie mamy możliwości techniczne i jaką atmosferę w ogródku chcemy stworzyć. Często klimat na zewnątrz jest mniej formalny niż w środku lokalu. Z kolei targi, kiermasze i coraz liczniejsze kulinarne festiwale rozwijają modę na food trucki i różnego rodzaju gastronomię plenerową. Nocny Market w Warszawie czy wrocławskie Gastro Nocki to imprezy, które pokazały nie tylko duże zapotrzebowanie na ofertę gastronomiczną późną porą, ale także, że jedzenie z food trucka może być barwne i różnorodne. Stoiska przygotowywały tam zarówno znane warszawskie restauracje (jak MOD, Mąka i Woda w Warszawie czy Jadka i Osiem Misek we Wrocławiu). Popularyzacją jedzenia w plenerze są też Targi Śniadaniowe organizowane w coraz większej liczbie miast. – W Polsce pojawia się coraz więcej propozycji z naleśnikami, na przykład crepes. Ostatnio street food rozwija się także w kierunku kuchni meksykańskiej, możem zjeść na ulicy quesadillę czy burrito – mówi Krystian Zalejski, szef kuchni, ekspert kulinarny Selgros Cash & Carry i Transgourmet. – Popularny jest też street food w niemieckim stylu, z kiełbaskami, tradycyjnymi lub nadziewanymi, oraz food trucki z kuchnią azjatycką – dodaje. To dania, które dobrze sprawdzą się na zewnątrz.

Zastawa funkcjonalna
Niezależnie od tego, czy mowa o restauracyjnym ogródku, czy food trucku w plenerze w niestandardowej lokalizacji, ważna jest odpowiednia zastawa. Czasami nawet restauracje decydują się, by na zewnątrz serwować gościom dania i napoje na papierowej zastawie. W nieformalnej przestrzeni takie rozwiązanie sprawdza się dużo lepiej. Obserwujemy wzrost zapotrzebowania na kubki do napojów zimnych wiosną oraz latem, wtedy też następuje zwiększenie sprzedaży wszystkich naczyń jednorazowych (do posiłków), które oferuje nasza firma. Wiele food trucków czy barów produkuje swoje talerze, kubki, opakowania, papiery na kanapki i serwetki ze specjalnym nadrukiem lub grawerunkiem, a tym samym promuje swoją markę. – Światowe trendy wskazują na zwiększanie konsumpcji produktów wykonywanych z papieru (lub materiałów pochodnych). Ma to ścisły związek z ekologią, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej modna – mówi Piotr Dominek, specjalista ds. marketingu Huhtamaki Foodservice Poland Sp. z o.o. Firma oferuje wspominaną wyżej możliwość umieszczenia indywidualnej identyfikacji graficznej klienta na produkcie. – Nadruki stosujemy na opakowaniach papierowych, grawerunek zaś na opakowaniach plastikowych, choć i od tej zasady są liczne wyjątki. Dla przykładu w ofercie mamy kubki papierowe typu Impresso z podwójną ścianką z tłoczeniem, stosujemy także nadruki na plastikowych kubkach przezroczystych – zaznacza Dominek. Wybór samego opakowania zależy przede wszystkim od rodzaju serwowanego dania, okoliczności jego podawania oraz wymaganej kolorystyki i oczekiwań samego klienta. Szeroką ofertę w tym zakresie mają również firmy: Coveries, Kram, Duni czy Tork. Opakowania muszą być dobrze dobrane do stylu lokalu i potraw, które będziemy w nich serwować. Przed szczytem sezonu warto zastanowić się, czy dobrze przygotowaliśmy się do uruchomienia ogródka i tarasu. Wykorzystajmy wszystkie walory przestrzeni, którą dysponujemy, oraz jej otoczenia. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak optymalnie zaaranżować przestrzeń ogródka, skorzystajmy z pomocy architekta, który na pewno doradzi nam, jak za pomocą małych zabiegów wprowadzić widoczne zmiany. Czasem nawet tkaniny, oświetlenie i drobne dodatki mogą być bardzo istotne.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Patent na własny Browar Za Miastem - wystartowała kampania na Crowdway.pl

Założyciele Browaru Za Miastem Tomasz Brycki i Marek Wziątek zapraszają do spółki inwestorów rozproszonych - oferta akcji o wartości 4,18 mln zł promowana jest na platformie Crowdway.pl.

Riemerschmid z myślą o Profesjonalistach? Tak, Chef!

W ofercie Chefs Culinar znajdziemy nowość dla profesjonalistów.

50% większe obroty dzięki innowacji Klikbot?

Na rynku pojawił się nowy produkt, który ma nie tylko zwiększyć zyski restauracji, ale także uelastycznić branżę restauracyjną na sytuację związaną z obostrzeniami w czasach pandemii. Firma z Wrocławia proponuje innowacyjną platformę, która jest zintegrowana z Facebook Messengerem. Jak działa?

WYGODA ZAPROGRAMOWANA

Jakie rozwiązania przygotowali producenci oprogramowań dla gastronomii i które z nich szczególnie dobrze sprawdzą się w gorącym, świąteczno-noworocznym okresie? Przedstawiamy nowe możliwości atrakcyjne zarówno dla właścicieli, jak i gości restauracji.

SMAKI ZJEDNOCZONE Z AMERYKI!

Branża śliwki kalifornijskiej wystartowała z piątą edycją programu marketingowego promującego ten owoc na polskim rynku. Jednocześnie California Prune Board dołączyła do inicjatywy "Ameryka od Kuchni", koordynowanej przez Dział Rolny Ambasady USA w Warszawie.

Będzie gastronomia w dawnej remizie Stoczni Cesarskiej w Gdańsku

Rozpoczęła się renowacja zabytkowego budynku remizy strażackiej na terenie Stoczni Cesarskiej w Gdańsku. Inwestor poszukuje partnerów pod planowaną w obiekcie działalność gastronomiczną.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej