x

Przestrzeń sezonowa

Kategoria: Twój biznes - oferta    28.05.2018

Ogródek restauracji czy kawiarni latem to najbardziej pożądane miejsce. W letnim sezonie powstaje też coraz więcej lokali, które działają wyłącznie plenerowo. Jak ciekawie zaaranżować, wyposażyć i zadaszyć gastroogródek?

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu to jedna z naszych ulubionych aktywności, dlatego wielu z nas latem dużo chętniej wybiera plenerowy posiłek niż siedzenie w restauracyjnym wnętrzu. Oczywiście najwięcej zależy od otoczenia. Najłatwiej, jeśli restauracja znajduje się w środku parku ze starodrzewem lub na dachu budynku z pięknym widokiem. Ale nawet na bardzo małej przestrzeni, skrawku chodnika, można zaaranżować bardzo atrakcyjny ogródek, który będzie stanowił naturalne przedłużenie sali (a gdy jest zadaszony, to czasami nawet przez cały rok). Można zdecydować się także na rodzaj food trucka, budkę lub lokal na barce i ciekawie zaaranżować najbliższą przestrzeń wokół. Plaże nad wodą, parki i ogrody są do tego najlepszym miejscem. Doradzamy, na jakie elementy warto zwrócić uwagę.

Zadaszenie optymalne
Najczęściej właściciele lokalu decydują się na zorganizowanie tarasu lub małego ogródka z kilkoma stolikami tuż przy restauracji. Układ stolików zdeterminowany jest przestrzenią, ale najistotniejsze jest to, aby nie stały zbyt blisko siebie. Design krzeseł i stołów tarasowych jest na coraz wyższym poziomie. Bogata oferta sklepów pozwala zna-leźć bardzo oryginalne i funkcjonalne projekty: z rattanu, drewna czy nawet dobrej jakości plastiku. Duży wybór oferują firmy: Ogrodolandia, Ogrodowy Salon czy Dominova. Fotele i stoły tarasowe zapewniają również dostawcy napojów bez- i alkoholowych w ramach stałej współpracy z danym lokalem. Oprócz mebli bardzo ważnym elementem tarasu jest zadaszenie i nie można o nim zapominać. Przyciemnione, szklane czy z materiału, w formie markizy albo parasola – osłoni naszych gości od nadmiernego słońca lub deszczu. – Około 40 proc. naszych realizacji to projekty z branży HoReCa – mówi Piotr Garbacz, właściciel firmy Tarasola. – Śmiało możemy powiedzieć, że większość zadaszeń ogródków restauracyjnych i przyhotelowych w Polsce wykonaliśmy my. Realizujemy także najbardziej skomplikowane projekty w całej Europie – dodaje. Z usług firmy korzystają zarówno małe, jak i duże lokale (głównie restauracje, kawiarnie i hotele), które nie należą do sieci. – Budowę zadaszenia traktują jako inwestycję, a nie koszt, a jest to bardzo opłacalna inwestycja – dodaje Garbacz. Tarasola świadczy kompleksowe usługi, od projektu aż po montaż i konserwację.

W firmie zdarzyły się spektakularne i niestandardowe realizacje. Jedna z nich to STIXX Bar & Grill w Warszawie
– 400 mkw. zadaszenia wraz z pełną zabudową szklaną i wszystkimi możliwymi akcesoriami. – Tarasola wykonana została tak, aby połączyć ją wraz z lokalem i użytkować przez cały rok. Widzimy, że przestrzeń ta użytkowana jest nawet zimą i sprawdza się w ekstremalnie trudnych warunkach – dodaje Garbacz. Z kolei wyjątkowe projekty firmy za granicą to m.in.: restauracja Yacht de Paris (też 400 mkw. zadaszenia z 12-metrowym wysięgnikiem bez żadnych podparć) czy dwuspadowy dach zsuwany w odwrotnym kierunku. – To ostatnie rozwiązanie oferujemy jako jedyni w Europie – podkreśla Garbacz. Wart podkreślenia jest łatwy i szybki montaż, a także nowoczesny design. – Możemy zamknąć szczelnie zewnętrzne przestrzenie, dzięki czemu ogródek restauracyjny może być nie tylko letni, ale nawet całoroczny – dodaje.

Poza restauracją
Ogródek wymaga pomysłu – często nieco innego niż sama restauracja. Nie zawsze na zewnątrz sprawdzi się to samo menu co w środku lokalu. Dobrym rozwiązaniem okazać się może skrócona karta lub zupełnie inne dania (sałatki, przekąski do alkoholu itd.). W niektórych przypadkach dobrze sprawdzi się dodatkowy bar na zewnątrz (zwłaszcza w miejscach stricte alkoholowych) czy stoisko z lodami. Wszystko zależy od tego, jakie mamy możliwości techniczne i jaką atmosferę w ogródku chcemy stworzyć. Często klimat na zewnątrz jest mniej formalny niż w środku lokalu. Z kolei targi, kiermasze i coraz liczniejsze kulinarne festiwale rozwijają modę na food trucki i różnego rodzaju gastronomię plenerową. Nocny Market w Warszawie czy wrocławskie Gastro Nocki to imprezy, które pokazały nie tylko duże zapotrzebowanie na ofertę gastronomiczną późną porą, ale także, że jedzenie z food trucka może być barwne i różnorodne. Stoiska przygotowywały tam zarówno znane warszawskie restauracje (jak MOD, Mąka i Woda w Warszawie czy Jadka i Osiem Misek we Wrocławiu). Popularyzacją jedzenia w plenerze są też Targi Śniadaniowe organizowane w coraz większej liczbie miast. – W Polsce pojawia się coraz więcej propozycji z naleśnikami, na przykład crepes. Ostatnio street food rozwija się także w kierunku kuchni meksykańskiej, możem zjeść na ulicy quesadillę czy burrito – mówi Krystian Zalejski, szef kuchni, ekspert kulinarny Selgros Cash & Carry i Transgourmet. – Popularny jest też street food w niemieckim stylu, z kiełbaskami, tradycyjnymi lub nadziewanymi, oraz food trucki z kuchnią azjatycką – dodaje. To dania, które dobrze sprawdzą się na zewnątrz.

Zastawa funkcjonalna
Niezależnie od tego, czy mowa o restauracyjnym ogródku, czy food trucku w plenerze w niestandardowej lokalizacji, ważna jest odpowiednia zastawa. Czasami nawet restauracje decydują się, by na zewnątrz serwować gościom dania i napoje na papierowej zastawie. W nieformalnej przestrzeni takie rozwiązanie sprawdza się dużo lepiej. Obserwujemy wzrost zapotrzebowania na kubki do napojów zimnych wiosną oraz latem, wtedy też następuje zwiększenie sprzedaży wszystkich naczyń jednorazowych (do posiłków), które oferuje nasza firma. Wiele food trucków czy barów produkuje swoje talerze, kubki, opakowania, papiery na kanapki i serwetki ze specjalnym nadrukiem lub grawerunkiem, a tym samym promuje swoją markę. – Światowe trendy wskazują na zwiększanie konsumpcji produktów wykonywanych z papieru (lub materiałów pochodnych). Ma to ścisły związek z ekologią, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej modna – mówi Piotr Dominek, specjalista ds. marketingu Huhtamaki Foodservice Poland Sp. z o.o. Firma oferuje wspominaną wyżej możliwość umieszczenia indywidualnej identyfikacji graficznej klienta na produkcie. – Nadruki stosujemy na opakowaniach papierowych, grawerunek zaś na opakowaniach plastikowych, choć i od tej zasady są liczne wyjątki. Dla przykładu w ofercie mamy kubki papierowe typu Impresso z podwójną ścianką z tłoczeniem, stosujemy także nadruki na plastikowych kubkach przezroczystych – zaznacza Dominek. Wybór samego opakowania zależy przede wszystkim od rodzaju serwowanego dania, okoliczności jego podawania oraz wymaganej kolorystyki i oczekiwań samego klienta. Szeroką ofertę w tym zakresie mają również firmy: Coveries, Kram, Duni czy Tork. Opakowania muszą być dobrze dobrane do stylu lokalu i potraw, które będziemy w nich serwować. Przed szczytem sezonu warto zastanowić się, czy dobrze przygotowaliśmy się do uruchomienia ogródka i tarasu. Wykorzystajmy wszystkie walory przestrzeni, którą dysponujemy, oraz jej otoczenia. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak optymalnie zaaranżować przestrzeń ogródka, skorzystajmy z pomocy architekta, który na pewno doradzi nam, jak za pomocą małych zabiegów wprowadzić widoczne zmiany. Czasem nawet tkaniny, oświetlenie i drobne dodatki mogą być bardzo istotne.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Fanex wprowadza nową marke produktów - Tres Amigos

Tres Amigos to linia naturalnych dodatków gastronomicznych, która stanowi nową kategorię w asortymencie Fanexu, znanego głównie z produkcji sosów. Nowe wyroby skierowane są do szeroko pojętego rynku HoReCa i dostępne są jedynie w sprzedaży hurtowej. Obecnie w skład marki wchodzi ponad 20 produktów.

Smaczna fotografia

Czy współpraca restauratora i szefa kuchni z profesjonalnym fotografem się opłaca? Jakie możliwości oferuje rynek i jak wybrać optymalną opcję dostosowaną do charakteru lokalu? Przedstawiamy kilka możliwości i specyfikę restauracyjnej fotografii.

ZAMÓWIONE, DOSTARCZONE

To już od dawna nie tylko pizza i fast food. Jak wygląda rynek dostaw jedzenia do domu, jak rozwija się w Polsce i jakie są światowe trendy? Na branżowych konferencjach coraz częściej porusza się wspomniane kwestie.

Fanex partnerem gastronomicznym Suntago

Fanex, lider w produkcji sosów dla branży HoReCa, nawiązał współpracę z Suntago Wodny Świat, największym zadaszonym parkiem wodnym w Europie. W ramach umowy koncepty gastronomiczne zlokalizowane na terenie parku, będą korzystać z sosów, przypraw oraz dodatków wytwarzanych przez Fanex.

Czysta kuchnia wizytówką restauracji

Coraz więcej restauracji stawia na gotowanie na oczach gości, w otwartej kuchni. Aby konsumenci jedli oczami ze smakiem, restauracja musi lśnić czystością! Kompleksowe podejście do higieny na pewno się opłaci.

Moda na food trucki

Już kilka lat temu food trucki podbiły serca Polaków. W sezonie letnim pojawiają się na festiwalach, w kurortach i przy miejskich plażach, prezentując coraz szerszą ofertę: od lodów i słodyczy przez frytki, hot dogi i burgery aż do orientalnego street foodu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej