Daj się znaleźć w sieci cz.1
Kategoria: Twój biznes - wiedza

W dzisiejszym świecie, w którym właściwie każdy z nas nosi w kieszeni smartfon z dostępem do szybkiego internetu, a czas w dużej mierze spędza przed komputerem, mamy możliwości, o których kilkanaście lat temu przeciętny gastronom mógł tylko pomarzyć.

Mamy potencjał dotarcia ze swoim przekazem do tak szerokiej grupy odbiorców, jaką tylko sobie wymyślimy. Możemy tego dokonać z wykorzystaniem bardzo szerokiej gamy rozwiązań. A to wszystko za naprawdę niewielką cenę! Wyobraź sobie, że 15 lat temu mógłbyś promować swoją restaurację za pomocą telewizyjnego lub radiowego show, trafiać z bannerami reklamowymi dokładnie tam, gdzie spogląda potencjalny klient, czy też chwalić się całemu światu zdjęciami potraw ze swojego nowego sezonowego menu. Czy nie wykorzystałbyś tej szansy? Oczywiście, że tak! I właśnie takie możliwości dają nam dziś narzędzia marketingu internetowego. Możliwości, które mogą zdecydować o być albo nie być naszej firmy. Oczywiście istnieją wyjątki, biznesy gastronomiczne, które dzięki swojej tradycji, wypracowanej marce oraz ciężkiej pracy będą świetnie dawały sobie radę bez promocji w sieci. Jest to jednak ułamek wszystkich przedsiębiorstw w branży.

Cała reszta musi walczyć o coraz bardziej wymagającego gościa. Takiego, który zanim gdzieś się wybierze, zapyta
o opinię innych. Który zamiast szukać naszej restauracji, sprawdzi trasę na mapie w smartfonie. Gościa, który najpierw smakuje potrawy oczami, a dopiero później ustami. Ale co najważniejsze, jest to klient, który coraz rzadziej
losowo wybiera miejsce posiłku. Dzięki temu mamy szansę wpłynięcia na jego decyzję. W tym tekście przedstawię
działania, które moim zdaniem pozwolą nam z największą skutecznością zaistnieć w sieci, a co za tym idzie – pozyskiwać nowych i utrzymywać obecnych klientów. Może się to przełożyć na zwiększenie sprzedaży i wzmocnienie pozycji naszej marki na rynku. Z uwagi na rozległość tego zagadnienia tekst podzieliłem na dwie części.

Z pierwszej dowiesz się, w jaki sposób rozpocząć działania e-marketingowe, co powinna zawierać twoja strona internetowa, a także jakie są najlepsze metody jej promocji. Kolejna poświęcona będzie budowaniu rozpoznawalności marki za pomocą mediów społecznościowych oraz reklamy displayowej. Ponadto przybliżę temat analityki internetowej, która pozwoli ci na ocenę efektów i optymalizację prowadzonych przez ciebie działań marketingowych w sieci.

 

Cele i strategia
Zanim jednak przejdziemy do konkretnych sposobów zwiększania swojej widoczności w internecie, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są cele działań, których chcemy się podjąć. Innymi słowy – co chcemy dzięki nim osiągnąć, do kogo dotrzeć, a także jak mamy zamiar to zrobić. Jest to podstawa ku temu, aby z powodzeniem określić priorytety oraz plan działania. Należy pamiętać o tym, że cele będą się różnić w zależności od tego, w jakim modelu gastronomicznym działa nasza firma. Przykładowo, kiedy prowadzimy klasyczną restaurację, jednym z naszych głównych celów będzie przyciągnięcie większej liczby klientów do naszego lokalu. W przypadku prowadzenia małej pizzerii, której przychody w większości oparte są na dowozach, to zwiększenie liczby zamówień telefonicznych lub online będzie naszym głównym celem biznesowym. Jeszcze inaczej sprawa wyglądać będzie w przypadku firmy cateringowej czy food trucka. Niezależnie od tego, jakie cele przyświecają nam w obecnym momencie, mogą się one zmieniać wraz z rozwojem naszego biznesu. Dlatego też istotne znaczenie ma
mierzenie wyników i weryfikacja postępów. Kiedy już wyznaczymy cele, musimy obrać strategię, która pozwoli nam je realizować. Przy jej wyborze warto zastanowić się nad wartościami, którymi kieruje się nasza firma i co odróżnia ją od konkurencji. Dzięki temu łatwiej sprecyzujemy odbiorców, do których chcemy dotrzeć, a to bezpośrednio przełoży się na wybór optymalnej strategii działań.

 

Obecność w sieci
Myśląc o obecności w sieci, większości z nas w pierwszym momencie do głowy przychodzi witryna internetowa. I słusznie! Jest to jedna z podstawowych form prezentacji swoich usług i/lub produktów w internecie. Mimo tego, że istnieją rozwiązania, takie jak internetowe katalogi firm, które pozwalają na pokazanie swojego biznesu użytkownikom w wynikach wyszukiwania, czy też wszystkim znane serwisy społecznościowe, w których można założyć stronę restauracji, to jednak chcąc wykorzystać pełen potencjał promocji w sieci i stworzyć swego rodzaju siedzibę w wirtualnym świecie, musimy mieć stronę internetową. To tutaj nasi potencjalni i obecni klienci będą mogli dowiedzieć się wszystkiego o naszym biznesie. Firmowa witryna powinna być stworzona w taki sposób, aby realizować cele, które wcześniej wyznaczyliśmy. Jeżeli chcesz, aby klient do ciebie trafił, umieść na
stronie mapę. Jeżeli zależy ci na zamówieniach telefonicznych, umieść swój numer telefonu w widocznym miejscu na każdej podstronie. Chcesz zwiększyć liczbę rezerwacji? Daj taką możliwość użytkownikom poprzez wdrożenie odpowiedniego modułu.

Opcji jest bardzo dużo, i to ty musisz zdecydować, co chcesz osiągnąć dzięki swojej witrynie. Nie możesz jednak zapomnieć o tym, czego oczekują klienci. Istotne jest, aby na swoją stronę spojrzeć ich oczami, ocenić, czy faktycznie jest ona tak przyjazna, jak nam się wydaje. Czy zawiera wszystkie elementy, które pozwalają użytkownikom działać w sposób realizujący zarówno ich potrzeby, jak i nasze cele. Jeżeli tak, warto ich dodatkowo do tego zachęcić. Umieść na swojej stronie elementy nazywane „call to action” (wezwanie do działa-
nia), które dodatkowo wzmocnią twój przekaz. „Zamów teraz!”, „Znajdź nas!”, „Zarezerwuj stolik!” – mogą być dobrymi przykładami takich zwrotów. Nie można zapominać o tym, że obecnie bardzo duża część użytkowników internetu przegląda jego zasoby za pomocą urządzeń mobilnych, które mają inne parametry wyświetlania stron niż komputery stacjonarne. Zadbaj o to, aby wersja mobilna twojej witryny była przyjazna dla użytkownika i szybko się ładowała. W innym wypadku, z dużym prawdopodobieństwem, będą oni rezygnować z dalszego przeglądania, zaraz po tym jak na nią trafią.

 

Jak dać się znaleźć?
Mamy już przyjazną witrynę zawierającą wszystkie elementy, które wpisują się w plan realizacji założonych przez nas celów i działającą na wszystkich typach urządzeń. Teraz musimy zadbać o to, aby nasi potencjalni klienci się o niej dowiedzieli! W tym pomóc nam mogą dwa skróty: SEO (search engine optimalization) oraz SEM (search engine marketing). Pierwszy z nich wywodzi się od pojęcia pozycjonowania stron internetowych w bezpłatnych, organicznych wynikach wyszukiwania. Drugi natomiast dotyczy płatnego marketingu w wyszukiwarkach.

W moim odczuciu obie te formy promocji w obszarze wyszukiwarek są równie istotne, dlatego warto nieco więcej powiedzieć o każdej z nich. SEO, jak wcześniej wspomniałem, jest to optymalizacja pozycji, jaką uzyskuje nasza witryna w momencie, w którym użytkownik zadaje pytanie wyszukiwarce. Jedną z najważniejszych cech pozycjonowania jest to, że jest ono bezpłatne z przymusu, a zatem pozycja naszej strony będzie uzależniona od trafności i jakości treści, która jest na niej zawarta. Musi ona odpowiadać na to, czego szukają nasi potencjalni klienci. Jak można się zatem domyślić, bardzo istotny będzie dobór odpowiednich słów kluczowych. Proces ten jest o tyle trudny, że w przypadku tych najbardziej popularnych spotkamy się z ogromną konkurencją. Warto wtedy zastanowić się, co odróżnia naszą ofertę od oferty konkurencji. Może być to typ kuchni, jaką serwujemy, lub konkretna pozycja z menu, która wytwarzana jest wedle niepowtarzalnej receptury albo niestandardowym sposobem. Również lokalizacja i nazwa naszej firmy mają znaczenie. Precyzyjne słowa kluczowe umieszczone zarówno w kodzie strony, jak i w jej treści nazywane są „długim ogonem” i pozwalają przebić się przez masę wyników wyszukiwania nawet nowym stronom. A skoro mowa o treści – warto umieścić na stronie ciekawe teksty opisujące nasz biznes. Jaka jest nasza misja, czym charakteryzuje się kuchnia i skąd pochodzi, z jakich surowców i jakimi metodami przygotowujemy dania.

To wszystko może pomóc w pojawieniu się w wynikach wyszukiwania. W przypadku drugiego typu działań, czyli SEM, sprawa ma się nieco inaczej. Jest to sposób promocji oparty na reklamie, która wyświetlana jest na stronie wyników wyszukiwania w przeznaczonym do tego obszarze (w górnej i prawej części strony). Oczywiście konkretne reklamy wyświetlane są dla konkretnych słów kluczowych, zatem także w tym wypadku trzeba zastanowić się, za pomocą jakich fraz potencjalni goście mogą szukać informacji o naszej restauracji czy kawiarni. Aby dobrać je optymalnie, trzeba wziąć pod uwagę trzy podstawowe czynniki: trafność, ruch i konkurencja. Pierwszy z nich mówi nam, jak dobrze dane słowo kluczowe opisuje to, czym się zajmujemy. Drugi czynnik definiuje, jak dużo ludzi wyszukuje dane słowo kluczowe. Nawet jeżeli dana fraza będzie bardzo trafna, to w przypadku małego ruchu będzie dawała mizerne efekty. I ostatni czynnik, czyli konkurencja. Im bardziej trafne i popularne jest nasze słowo kluczowe, tym większa będzie rywalizacja reklamodawców o pojawienie się w wynikach wyszukiwania po tej frazie. Dlatego też warto dopasować do swojej oferty takie słowa kluczowe, które wszystkie trzy czynniki będą miały na jak najbardziej optymalnym poziomie.

Kiedy już to zrobimy, mamy pewność, że nasza reklama wyświetla się tylko tym użytkownikom, którzy w danym momencie są zainteresowani naszą ofertą. Jedną z cech SEM, która sprawia, że jest on tak skuteczny w porównaniu z tradycyjnymi metodami marketingu jest to, że koszty związane z reklamą poniesiesz dopiero wtedy, kiedy użytkownik w nią kliknie, czyli poniekąd potwierdzi, że znalazł to, czego szukał. Metody reklamy tradycyjnej natomiast bardzo często trafiają do odbiorców, którzy w ogóle nie są zainteresowani naszą ofertą, a my i tak musimy za to zapłacić. Nie ulega wątpliwości, że większość restauracji, kawiarni i barów chce w głównej mierze trafić ze swoją ofertą do klientów z lokalnego rynku.

Przykładowo restauracja znajdująca się w Trójmieście nie ma większego interesu w tym, aby jej reklama wyświetlała się w wynikach wyszukiwania użytkowników z Warszawy lub innego odległego miasta. Najczęściej użytkownik, który szuka frazy  „kawiarnia Gdynia centrum”, chce w danej chwili wypić kawę i znajduje się w centrum Gdyni. W takich sytuacjach dobra znajomość pojęcia reklamy lokalnej w internecie jest bardzo ważna. Marketing w wyszukiwarkach daje możliwość ustawienia opcji w taki sposób, aby konkretne reklamy wyświetlane były tylko użytkownikom znajdującym się w danej odległości od naszego lokalu. W tym miejscu warto po raz kolejny odwołać się do tematu urządzeń mobilnych.

Jeżeli kierujemy konkretną reklamę do użytkowników wyszukujących miejsca na zjedzenie posiłku w obszarze 5 km,
najpewniej korzystają oni z urządzenia mobilnego. A zatem warunkiem zwiększającym szansę na sukces w postaci
przyciągnięcia gościa w nasze progi będzie to, że witryna wywoła na nim pozytywne wrażenie. Powinna w prosty
sposób przedstawiać ofertę, zawierać mapę z wyznaczoną trasą, informacje o godzinach otwarcia oraz możliwość
połączenia telefonicznego jednym kliknięciem. Wszystkie te elementy mogą wpłynąć na zwiększenie twojej przewagi nad konkurencją i osiągnięcie wyznaczonych przez ciebie celów biznesowych. To wszystko, co chciałem przekazać w tej części artykułu. Warto zrobić małe podsumowanie. Pierwszym krokiem, który należy wykonać, rozpoczynając działania dotyczące marketingu w sieci, jest jasne określenie celów oraz strategii. Pozwoli
to realizować założenia wedle z góry ustalonego planu. Na pewno powinniśmy stworzyć swoją siedzibę w sieci, jej funkcję pełnić będzie nasza witryna, która musi zawierać wszystkie informacje na temat naszego biznesu.

Bardzo istotna jest promocja strony. W tym aspekcie warto bliżej poznać pojęcia SEO i SEM. W części drugiej tekstu zajmę się tematem marketingu w social mediach, reklamy displayowej, a także przybliżę pojęcie analityki, która jest bardzo pomocna w weryfikacji tego, jak skuteczne są nasze działania. Serdecznie polecam!

Autor tekstu: Jakub Konkel
O AUTORZE
Jakub Konkel
Jeden z głównych analityków firmy V4B.pl, który współuczestniczył w opracowywaniu i realizacji jej innowacyjnych metod optymalizacyjnych. Współpracuje jako menedżer zewnętrzny z ponad 30 przedsiębiorstwami z branży gastronomicznej. Dzięki doświadczeniu zawodowemu, a także ukończonym studiom wyższym o specjalności Informatyka w Biznesie zdobył wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem przy użyciu nowoczesnych narzędzi informatycznych.
Zobacz także
Otto Pompieri wycofuje plastikowe słomki i opakowania

Warszawska restauracja Otto Pompieri przyłączyła się do globalnego trendu ograniczenia plastikowych odpadów. Nie podaje już do napojów plastikowych słomek, a dania na wynos są wysyłane w innowacyjnych, ekologicznych opakowaniach.

MODEL BIZNESU GASTRONOMICZNEGO

Model biznesu gastronomicznego ma uporządkować informacje na temat sposobu, w jaki będzie funkcjonował lokal. Warto go stworzyć przed rozpoczęciem działalności, bo dzięki temu możliwe będzie wskazanie szans i zagrożeń.

NIE DAJ SIĘ STRESOWI

Problem stresu dotyczy właściwie każdego człowieka. Gastronomia to branża, w której jego natężenie jest szczególnie wysokie. W marcowym odcinku "Sztuki obsługi" przyjrzymy się, w jaki sposób spróbować zmienić własne reakcje, by jego działanie było dla nas jak najmniej dotkliwe.

DLACZEGO RESTAURACJE UPADAJĄ - PERSONEL

Niezależnie od tego, w jakim modelu gastronomicznym działa nasza firma, świadomość tego, w którym miejscu znajduje się próg jej rentowności, jest bardzo istotna.

TAJEMNICZY NIEZNAJOMY

Właściciel restauracji nie jest w stanie przebywać w niej 24 godziny na dobę. Nie da się ukryć, że jego obecność wymusza na pracownikach większą dbałość o szczegóły. Usługa tajemniczego gościa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy właściciel chce sprawdzić jakość obsługi podczas swojej nieobecności.

Sfinks Polska z nowym zarządem

Rada Nadzorcza Sfinks Polska powołała zarząd spółki na nową, pięcioletnią kadencję. 4-osobowy zarząd rozpoczął działanie od 6 lutego 2019. Do Sfinks Polska należą 4 sieci gastronomiczne: Sphinx, Piwiarnia Warki, Chłopskie Jadło i WOOK.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej