x

Najnowsze trendy w raporcie "Polska na Talerzu 2018"

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Coraz więcej Polaków odwiedza lokale gastronomiczne, a przy ich wyborze kierują się rekomendacjami znajomych lub rodziny oraz opiniami z serwisów społecznościowych i portali - przede wszystkim z Facebooka - pokazują wyniki raportu "Polska na Talerzu 2018", przygotowanego przez MAKRO Polska.

 „Polska na Talerzu” to raport sieci hurtowni MAKRO Polska, który przedstawia trendy konsumenckie w polskiej gastronomii. Z badań przeprowadzanych corocznie od ośmiu lat wynika, że coraz więcej Polaków korzysta z lokali gastronomicznych. Ten pozytywny trend przybrał także w ostatnim czasie na sile – w 2016 r. było to 74 proc., w 2017 – 77 proc., a w 2018 – aż 94 proc. respondentów. W badaniu „Polska na Talerzu 2018” tylko 6 proc. respondentów odpowiedziało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie odwiedziło lokali gastronomicznych, a najczęstszą przyczyną jest fakt, iż wolą domowe jedzenie (62 proc.).

Na pytanie o zamawianie jedzenia na wynos 77 proc. badanych wskazało drogę telefoniczną. Internet jest mniej powszechny, w dodatku respondenci dość niechętnie zamawiają przez aplikację mobilną (17 proc.), częściej wybierają strony internetowe (29 proc.). Najważniejsze aspekty stron czy aplikacji do zamawiania jedzenia to czas dostawy (59 proc.), dostępne sposoby płatności (57 proc.), przejrzystość i łatwość obsługi (51 proc.) oraz cena dostawy (51 proc.).

Podczas wyboru lokalu gastronomicznego głównym źródłem informacji są znajomi i rodzina (69 proc.) oraz serwisy społecznościowe i portale internetowe, gdzie internauci wymieniają się opiniami z osobami lepiej lub gorzej sobie znanymi (48 proc.) – tutaj najczęściej wskazywany jest Facebook (96 proc.) i Google Maps (50 proc.). Świadczy to o tym, że rekomendacja ma dla Polaków duże znaczenie. W porównaniu do poprzednich lat coraz częściej badani wskazują artykuły w internecie, fora i blogi jako źródło informacji, jednak nadal źródła te nie są zbyt popularne. Respondenci przyznają także, że nie korzystają z przewodników kulinarnych.

Zapytani o powody jadania poza domem badani najczęściej wskazywali, że jest to okazja do spotkań ze znajomymi (42 proc.) oraz odkrywania nowych, nieznanych smaków (37 proc.). Rzadziej wskazywano, że jest to wygodne, gdyż np. posiłki dostępne są w miejscu pracy bądź nauki (28 proc.) czy pozwala to oszczędzać czas (22 proc.). Obserwujemy zmianę na przestrzeni lat – w badaniach z 2016 i 2017 r. respondenci najczęściej wskazywali właśnie wygodę i oszczędność czasu jako powód jadania poza domem, a obecnie obserwujemy, że jedzenie w lokalu pełni funkcję społeczną oraz stanowi okazję do zdobywania nowych doświadczeń.

37 proc. respondentów wskazało, że „na mieście” zamawiają dania, które rzadko jedzą w domu, m.in. ze względu na trudny sposób przygotowania. 34 proc. badanych natomiast decyduje się na dania, których nigdy nie jedzą w domu i których nie mogliby samodzielnie ugotować – wizyta w restauracji jest więc dla nich doświadczeniem o walorach poznawczych, które przynosi nowe doznania i odkrywa nieznane smaki. Tylko 24 proc. zamawia dania, które zna i jada w domu.

Wyniki ósmej edycji badania „Polska na Talerzu” wskazują, że najwięcej badanych (28 proc.) odwiedza lokale gastronomiczne 2-3 razy w miesiącu. 22 proc. respondentów robi to raz na miesiąc, a 21 proc. – raz na 2-3 miesiące. Większość badanych odwiedza lokale gastronomiczne zarówno w dni robocze, jak i w weekendy (61 proc.). Internauci wydają mniej na posiłki w lokalach i restauracjach w ciągu tygodnia roboczego niż w weekend. W tygodniu 68 proc. respondentów płaci za posiłek miedzy 11 a 40 zł, podczas gdy w weekendy wydatki rzadko wynoszą mniej niż 20 zł, a 65 proc. badanych wydaje między 21 a 70 zł. Posiłki w ciągu tygodnia mają zapewne przede wszystkim zaspokoić głód, podczas gdy w weekendy mają charakter również towarzyski, co może motywować do przeznaczenia na nie większych kwot.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jak sieciowe burgerownie reagują w Polsce na trend roślinny?

Bezmięsny fast food staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili dostępność opcji roślinnych w 8 sieciach burgerowni w Polsce. Triumfują rodzimy 7th Street Bar & Grill oraz Max Burgers.

Gastronomia przyszłości w centrach handlowych

Food courty w Polsce rozwijają się i zmieniają. Poznaj scenariusze przyszłości gastronomii w centrach handlowych według najnowszego raportu Colliers International, "Jak to wszystko zjeść?".

Fałszowanie miodu

Konsumpcja miodu na świecie rośnie. Używany jest on już nie tylko jako żywności, ale również w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Jednocześnie zmniejsza się światowa populacja pszczół. Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ten składnik, coraz częściej dochodzi do fałszowania miodu.

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Zamawiający dania za pomocą PizzaPortal.pl coraz bardziej cenią sobie ekologiczne rozwiązania. Proszą o bambusowe sztućce i pakowanie zamówienia w papierowe torby. Niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne twistery, pizzę czy burgery.

ZBALANSUJ ŻYCIE

W ciągłej pogoni za perfekcyjnym koktajlem zapominamy o tym, że prędzej czy później koktajle będziemy robić idealne, szkoda tylko że niezbalansowane będzie nasze życie prywatne. Dlaczego właściwie 100 proc. osób, które spotkałeś w ciągu tego tygodnia, to wyłącznie znajomi z pracy?

Inwentaryzacja - czym jest i czy warto ją robić?

W zależności od typu biznesu gastronomicznego zastosowanie znajdzie inna metoda inwentaryzacyjna - doradzamy, jak wybrać tę optymalną, dostosowaną do profilu lokalu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej