x

Rynek żywności ekologicznej będzie rósł 20% rocznie

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie

Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej w Europie. W Polsce liczba specjalistycznych gospodarstw, producentów, dystrybutorów również systematycznie rosła. Jaka przyszłość czeka branżę? Jakim wyzwaniom będzie musiała sprostać w najbliższym czasie? Czy dogonimy Europę?

Informacja prasowa

Żywność zdrowa i eko – gdzie leży różnica?

Przyzwyczajenia żywieniowe Polaków mocno ewoluują. Niestety, zauważalna zmiana nawyków nie zawsze idzie w parze z odpowiednią wiedzą. Jednym z częściej popełnianych błędów jest używanie zamiennie terminów „żywność ekologiczna” i „zdrowa żywność”. A to nie to samo – bo tzw. zdrowa żywność często nie jest ekologiczna. W czym tkwi różnica?

Żywność ekologiczna pochodzi tylko od producentów czy rolników posiadających specjalne certyfikaty Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wiąże się to z koniecznością spełnienia rygorystycznych norm, a później corocznym przechodzeniem szczegółowych kontroli przeprowadzanych przez inspekcje weterynaryjne, inspekcje ochrony roślin czy handlowe. Daje to jednak konsumentowi pewność, iż środki spożywcze opatrzone jako „eko” są wolne od zanieczyszczeń, takich jak: pozostałości środków ochrony roślin i hormonów, a podczas ich produkcji nie stosowano nawozów sztucznych i organizmów zmodyfikowanych genetycznie.

W pogoni za Europą

Rynek żywności ekologicznej w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój. Według aktualnych danych Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (stan na koniec 2016 r.) w Polsce działa 23 375 producentów ekologicznych (w analogicznym okresie poprzedniego roku liczba ta wyniosła 23 015.
Skalę wzrostów obrazuje również liczba przetwórni ekologicznych, która w ostatniej dekadzie wzrosła niemal 6-krotnie. W 2005 roku zanotowano w kraju 99 takich przetwórni, zaś dziesięć lat później – już 562 (dane Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi). Według prognoz branżowych w 2018 roku wartość rynku produktów eko w Polsce przekroczy miliard złotych. A jeszcze 20 lat temu liczbę specjalistycznych gospodarstw szacowano na zaledwie 500 i uprawami eko zajmowali się głównie pasjonaci.
Nic więc dziwnego, że w coraz lepszej sytuacji znajdują się przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi w branży eko, zwłaszcza zaś te sprzedające online (segment e-grocery).

- Rzeczywiście polski rynek ekożywności rozwija się dynamicznie, natomiast wciąż musimy gonić kraje takie, jak Wielka Brytania, Holandia, Austria. Według prognoz branżowych tendencja wzrostowa na polskim rynku ma się utrzymać przynajmniej do 2030 roku – przewiduje Joanna Leońska, właścicielka firmy Ekoj.pl, dystrybutora ekożywności dostarczającego produkty bezpośrednio do klientów.
Dane Inquiry Market Research potwierdzają, że udział żywności ekologicznej w polskim rynku spożywczym kształtuje się na poziomie 0,3%, podczas gdy w Austrii to 6,5%, Szwajcarii - 7,7%, Danii - 8,4%, a średnia unijna to około 4%.

Z czego wynika rozkwit branży?
- Wzrasta poziom zamożności polskich rodzin i wiele osób zaczyna się zastanawiać, że skoro stać mnie na korzystanie np. z lepszego paliwa do samochodu, to może warto zadbać też o lepsze paliwo dla organizmu? – dodaje Joanna Leońska.  Co ważne, w ciągu ostatnich 10 lat miesięczne wydatki gospodarstw domowych na osobę wzrosły o 58%, z 690 do 1 091 zł (Inquiry Market Research). Wzrost zamożności sprawia, że coraz chętniej korzystamy z usług firm dostarczających zdrowe produkty lub nawet z cateringu dietetycznego.

Bez technologii byłoby trudniej

W branży ekożywności ważny segment stanowią produkty świeże, jak: warzywa, owoce, mięso ekologiczne, sery, jaja. Dlatego też jednym z większych wyzwań, przed jakimi stoją dostawcy jest utrzymanie ich w odpowiedniej temperaturze w przechowywaniu lub nawet kilkugodzinnym transporcie, bo tyle może zająć dystrybucja do wszystkich klientów. Kluczem jest więc zastosowanie odpowiedniego rozwiązania technologicznego, które zautomatyzuje proces pomiaru, zebrania danych i da pewność, że towar dostarczony do domu klienta będzie odpowiedniej jakości.
Innowacyjne rozwiązanie, z którego korzysta m. in. ekoj.pl oparte na ważących kilkanaście gram rejestratorach opracowała polsko-francuska firma Blulog. System pozwala dystrybutorom zagwarantować najwyższą jakość produktów dostarczanych do klientów.

- Urządzenia montujemy w obszarze, który ma zostać objęty pomiarem, np. na półce magazynu czy w chłodni samochodowej. System zbiera dane i przesyła je do chmury a następnie do aplikacji. Zastosowanie rozwiązania systemowego daje pełną wiedzę co do całego łańcucha zimna, a co więcej w przypadku odchyleń temperatur, możemy zareagować, np. w przypadku awarii prądu w magazynie. O przekroczeniu odpowiednich ram temperatur system poinformuje wysyłając SMS-a –opisuje Jérémy Laurens, CEO firmy  Blulog.

Prognozy dot. polskiego rynku ekożywności są optymistyczne – szacuje się systematyczny wzrost rynku produktów eko przynajmniej do 2030 r. (do 20% rok do roku), wzrost obrotów producentów, dystrybutorów, sklepów z branży eko, a także dalszy wzrost dostępności – wzrośnie sprzedaż i zainteresowanie sklepów wielkopowierzchniowych, z dyskontami włącznie, a ich oferta się stale będzie się powiększać. Przewiduje się również wzrosty w obrotach sklepów online.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Boom na olej kokosowy - czy słuszny?

Od kilku lat panuje prawdziwy boom na olej kokosowy. Sprzedawany w postaci oleju i musu uważany jest za panaceum na różne dolegliwości i prawdziwy superfood wychwalany ze względu na właściwości odżywcze, uzdrawiające i poprawiające walory umysłowe. Czy rzeczywiście są ku temu powody?

Skąd się bierze smak i jak się zmienia z wiekiem

Gdy myślimy o smaku, jednego możemy być pewni: nasz gust odnoszący się do jedzenia zmienia się wraz z wiekiem. Jako bardzo małe dzieci lubimy przede wszystkim smak słodki, później preferujemy smaki bardziej złożone, a na starość te intensywne, bo często po prostu tracimy poczucie smaku.

Odmienić przyszłość

Ograniczanie spożycia mięsa, żywienie roślinne i mięso hodowane komórkowo to obecnie coraz częściej dyskutowane tematy. O światowych trendach na rynku roślinnych alternatyw produktów odzwierzęcych opowiada Michał Klar, inwestor i doradca wegańskich start-upów.

Alkohol a dieta

Czy umiarkowane spożycie alkoholu może być zdrowe? Czy zgodnie z niektórymi reklamami może być pomocne w utracie wagi i utrzymaniu pięknej sylwetki?

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Ryba powszednia

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej