x

Napoje gorące: kawa, herbata i spółka

Kategoria: Karta - napoje    01.04.2018

Ziołowe napary, herbaty i kawy z korzennymi przyprawami, gorąca czekolada czy wreszcie rozgrzewające drinki - to tylko kilka przykładów gorących napojów, które świetnie sprawdzają się zimą. Oto, jak stworzyć ciekawą ofertę dla gości swojego lokalu.

Herbata i kawa to zdecydowanie dwa najpopularniejsze gorące napoje w kawiarniach i restauracjach. Jednak coraz więcej lokali wychodzi poza utarte standardy i od kilku lat oferta zdecydowanie się poszerza. Z oczywistych powodów po gorące napoje goście chętniej sięgają zimą. Niezależnie od tego, czy prowadzicie kawiarnię, bar, restaurację, można skomponować kartę gorących napojów w taki sposób, by świetnie pasowała do charakteru lokalu.


Standardy sieciowe
Duże, międzynarodowe sieci kawiarni oblegane są zwłaszcza w okresie świątecznym. – Nasza świąteczna i zimowa oferta przyciąga osoby, które poszukują nowych smaków i świątecznych aromatów – mówi Katarzyna Pijanowska, brand manager Starbucks Polska, jednej z najpopularniejszych marek kawiarni na świecie. – Oczywiście obserwujemy pojawiające się na rynku trendy i zachowania konkurencji, aczkolwiek od wielu lat kierujemy się przede wszystkim tym, czego oczekują nasi goście. Dlatego od 1997 r. tradycyjnie co roku serwujemy nasze napoje w sezonowych, zimowych wersjach. Do najpopularniejszych produktów w tym okresie już od kilku lat należą mieszanki kaw ziarnistych: Christmas Blend, Christmas Blend Espresso Roast, a już od okresu jesiennego gości kawiarni rozgrzewa kultowa Pumkin Spice Latte. Fani kawiarni Starbucks na całym świecie czekają na nią przez cały rok – dodaje Katarzyna Pijanowska. Do najbardziej popularnych napojów należą: – Gingerbread Latte, Toffee Nut Latte, Fudge Hot Chocolate – wszystkie dostępne w trzech cenach i trzech rozmiarach: Tall: 15 zł, Grande: 17 zł, Venti: 19 zł. Marża na takich produktach może być naprawdę duża.
Inne sieci kawiarni również przygotowują specjalne oferty. Należy do nich na przykład Costa Coffee czy Green Caffe Nero.


W herbacie siła
Ostatnia z powyższych marek ma także rozbudowany asortyment nie tylko kaw sypanych, ale także jakościowych herbat z różnych stron świata, idealnych na zimę: Red fruits (Rooibos z owocami leśnymi), Rooibos Tea Caramel (karmelowy Rooibos), czarna Chai tea (pikantna herbata z pieprzem, kardamonem, imbirem i cynamonem opcjonalnie z dodatkiem gorącego mleka – Chai Tea Latte) czy klasyczny Earl Grey. Wiele kawiarni (nie tylko tych sieciowych) indywidualnie przygotowuje specjalne zimowe mieszanki, dodając do naparów imbir, goździki, pomarańcze, miody czy owocowe syropy. To dobra inspiracja dla wszystkich lokali, które chcą wykazać się kreatywnością.
W poszukiwaniu inspiracji i niestandardowych rozwiązań warto też zwrócić uwagę na ofertę i świadczenia największych producentów i dostawców, uczestniczyć w programach lojalnościowych czy organizować tematyczne festiwale. – Pod patronatem Dilmah w wybranych restauracjach i kawiarniach w całej Polsce odbywają się Dni Herbaty (cykliczna akcja, której główną ideą jest promowanie jakości oraz kultury picia herbaty). W ramach aktualnej, zimowej edycji w lokalach, które przystąpią do wydarzenia, pojawią się cztery nowe rozgrzewające napoje przygotowane na bazie oryginalnych przepisów – mówi Anna Pycińska, dyrektor marketingu Gourmet Foods, wyłącznego dystrybutora herbat Dilmah oraz kaw Saquella. – Wśród tych herbat znajdują się m.in. Dilmah Earl Grey z dodatkiem nut smakowych wiśni, karmelu i pomarańczy czy zielona herbata Dilmah z cynamonem i jabłkiem – zaznacza Anna Pycińska. Dodatkowo każdy lokal przystępujący do akcji otrzymuje od firmy atrakcyjne drukowane menu do postawienia na stole oraz specjalnie przygotowane na tę okazję szklanki. W czasie trwania Dni Herbaty firma obserwuje znaczny wzrost sprzedaży zarówno herbat, jak i dodatków, m.in. syropów. Przy wyborze doradza Michał Oszczyk, ekspert firmy i menedżer centrum szkoleniowego Herbata i Kawa w Warszawie: – Do naszych herbat i kaw rekomendujemy syropy Fabbri, które są produkowane wyłącznie ze starannie wyselekcjonowanych naturalnych składników: ziół, przypraw, owoców, orzechów, wody i cukru. Nie zawierają tłuszczu ani cholesterolu, a znaczną część ich składu stanowią przeciery owocowe. Ponadto nasze herbaty i kawy często łączymy z dodatkami, takimi jak: cynamon, suszona śliwka, jabłko czy pomarańcza, które doskonale uzupełniają naturalne smaki i aromaty – dodaje. Ciekawe i oryginalne połączenia można było obserwować w czasie konkursu Real High Tea, który odbył się w Warszawie w 2016 r. Zwycięski zespół z lubelskiej restauracji 16 Stołów zaproponował bardzo kreatywne połączenie czarnej herbaty Dilmah z aromatem róży i francuskiej wanilii z naparem z owoców róży z hibiskusem. Koktajl ten urozmaicony był dodatkiem miodu gryczanego i laski wanilii. Jak widać, to możliwość nie tylko dla lokali specjalizujących się w herbacie czy sieciowych kawiarni, ale także restauracji, które zdają sobie sprawę ze sprzedażowego potencjału napojów.


Sezonowo ubrane
– W sezonie zimowym oprócz specjalnej oferty napojów w Starbucksie dostępny jest także szeroki asortyment świątecznych gadżetów związanych z marką. Są to kubki porcelanowe, termiczne, kubki wielokrotnego użytku i karty Starbucks, które mogą stanowić idealny pomysł na prezent – dodaje Katarzyna Pijanowska. W niektórych kawiarniach w tym okresie tematyczną porcelanę wykorzystuje się także do serwowania napojów w kawiarniach. Takie rozwiązanie może stanowić dobry pomysł na atrakcyjny dodatek dla gości i poszerzenie standardowego zakresu działalności regularnej kawiarni.
Wielu klientów zabiera napoje na wynos, aby rozgrzać się podczas spaceru lub jazdy samochodem. – Kubki do spożycia napojów gorących na wynos od kubków, do których nalewa się napoje zimne, odróżnia przede wszystkim materiał – zaznacza Piotr Dominek, specjalista ds. marketingu Huhtamaki Foodservice Poland Sp. z o.o. – Do napojów, a także dań gorących stosować należy opakowania z papieru, celulozy oraz polistyrenu, natomiast do produktów zimnych opakowania z pozostałych tworzyw: PP, PLA oraz PET. Łatwiej jest konsumować i przenosić danie na wynos, kiedy na opakowaniu umieszczone jest wieczko – zaznacza. Podkreśla, że opakowanie powinno chronić produkt, który znajduje się w środku, oraz zapewniać wygodny sposób konsumpcji. – Lokale, które są naszymi klientami, reagują na główne trendy napędzające zmiany, takie jak: globalizacja, urbanizacja, rozwój klasy średniej, zrównoważony rozwój, w tym ekologia. W związku z tym wyraźnie wzrasta popularność opakowań wykonanych z papieru (lub materiałów pochodnych) – dodaje. Huhtamaki, jeden z pionierów i aktualnych liderów na światowym rynku opakowań, stale powiększa portfolio swoich produktów, dostosowując ofertę do potrzeb klientów.


Element zaskoczenia
– Napary, herbaty zimowe czy też grzane wina są już absolutnym standardem – mówi Emil Oponowicz, barman i współwłaściciel Wody Ognistej w Warszawie. – Większość znanych mi koktajlbarów, i nie tylko, zaczyna wprowadzać do oferty również koktajle takie jak Hot Toddy czy Blue Blazer. Również koktajle typu Hot Buttered Rum, które przygotowuje się z odrobiną masła, powoli przestają zadziwiać. Czymś, co przykuło ostatnio moją uwagę, była gorąca czekolada z bourbonem, orzechami i.... bekonem. Bekon czy inne tego typu produkty przewijają się w naszych koktajlach coraz częściej, jednak w gorącej czekoladowej mieszance widziałem coś takiego po raz pierwszy – dodaje. Podkreśla także dopasowanie do koncepcji konkretnego lokalu, spójność całej oferty. Koktajlbar Woda Ognista skupia się na polskich produktach i reinterpretacji rodzimych tradycji. Wokół tego tematu przewodniego, a  także kolejnych epok budowane jest zarówno menu koktajlowe, jak i karta dań.
–  W Wodzie Ognistej menu zmieniamy sezonowo, nasi goście są przez nas zaskakiwani cały rok. Można jednak zauważyć, że przed każdą zmianą karty koktajli widać już zniecierpliwienie i goście zaczynają szukać smaków charakterystycznych dla danego sezonu. Nie inaczej jest zimą, podczas której prym zdecydowanie wiodą mieszanki korzenne i cytrusowe, tzw. smaki świąteczne, oraz gorące, rozgrzewające koktajle – zaznacza Oponowicz.
To, co kluczowe także z punktu widzenia strategii sprzedażowej przy budowaniu oferty zimowej w lokalu, to wykorzystanie pory roku, a także tradycji i dużego ładunku emocjonalnego oraz skojarzeń, które towarzyszą gościom w okresie zimowym. – Zdecydowanie największą korzyścią jest zadowolenie gości, którzy jeszcze chętniej będą wracali do naszego lokalu. Z punktu biznesowego chyba nic ważniejszego już nie ma – podkreśla Emil Oponowicz. Warto o tym pamiętać, o każdej porze roku, gdy chcemy wcielać w życie zasadę hospitality.






Anna Justyniarska, PR digital manager, Herbapol Lublin SA, opowiada o zimowej ofercie firmy

Napary i syropy
W sezonie zimowym coraz większym zainteresowaniem cieszą się herbatki, które mają właściwości rozgrzewające i wspierające odporność, takie jak np. herbatka malinowa. Równie często nasi klienci wybierają napary
z najbardziej popularnej herbaty czarnej. Warto wspomnieć o tym, że oprócz walorów smakowych herbaty w ofercie każdego lokalu powinny charakteryzować się najwyższą jakością. Herbaty marki Herbapol pozbawione są sztucznych aromatów i mają wyłącznie naturalny skład.
Smak doskonałego naparu herbacianego możemy wzbogacić syropem. W ofercie marki Herbapol dla gastronomii mamy znane i lubiane smaki, takie jak malina, truskawka, wiśnia czy szczególnie atrakcyjny w sezonie jesienno-zimowym imbir. Syropy te mogą stać się także podstawą do sporządzania rozgrzewających napojów, które zaskoczą gości i sprawią, że chętnie wrócą do lokalu.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Batida

Mateusz Szuchnik/El Koktel

Piwo bezalkoholowe. Jak powstaje i dla kogo?

Napoje bezalkoholowe to, według Nielsena, najdynamiczniej rozwijający się segment piwa w Polsce. Popularne są zarówno trunki całkowicie pozbawione alkoholu, czyli 0,0% jak i te, które posiadają poniżej 0,5% objętości alkoholu. Ich udział rynkowy może w tym roku przekroczyć w Polsce nawet miliard zł.

Bogactwo herbaty

Najwcześniejsze fizyczne dowody spożycia herbaty pochodzą z II w. p.n.e., choć jest bardzo prawdopodobne, że Chińczycy znali ją już dużo wcześniej. Do Europy dotarła dopiero w XVI w. Od tamtej pory cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, wciąż powstają nowe sposoby jej przygotowania oraz spożycia.

Firmy Systemu Coca-Cola w Polsce wprowadzają na rynek nową markę

Od stycznia 2018 roku na polski rynek wchodzi nowa marka - FUZETEA, należąca do portfela firmy Coca-Cola. Marka odniosła już sukces na 52 rynkach i to nie koniec jej światowej ekspansji.

Kombucha - naturalnie zdrowa

Jeżeli do tej pory nie słyszeliście o kombuchy, to znaczy, że ominął was bardzo ważny trend. Początkowo nieznany, niszowy napój obecnie pojawia się w coraz większej liczbie sklepów, lokali gastronomicznych, cateringów dietetycznych, a nawet na siłowniach i w klubach fitness.

Koktajlowy szósty zmysł

O tym, że koktajle są tematem bardzo zmysłowym, wiemy wszyscy. Aromatyczne i smakowe bomby zamknięte w niewielkiej, skoncentrowanej dawce płynu niosą ze sobą wiele doznań.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej