x

Prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w restauracjach

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Podczas serwowania dań w restauracji możemy umilić czas klientom, włączając muzykę. Odpowiednio dobrany repertuar wspomaga sprzedaż oraz wpływa pozytywnie na kreowanie atmosfery w lokalu. Należy jednak pamiętać, że odtwarzanie muzyki wiąże się z kosztami w postaci opłat.

W dzisiejszych czasach nie ma właściwie lokalu gastronomicznego, w którym panuje zupełna cisza. Z głośników w zależności od specyfiki lokalu odtwarzana jest muzyka. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest wręcz nieodzownym elementem restauracji, barów, kawiarni, a nawet food trucków. Muzyka w restauracji jest jednym z elementów oddziaływań marketingowych, razem z wystrojem wnętrz, zapachem i przede wszystkim kuchnią, tworzy klimat restauracji. Mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje, dzięki temu ma ogromną moc wprowadzania gości w dobry nastrój.

Przywołuje także przyjemne skojarzenia. Zdecydowana większość konsumentów docenia muzykę w restauracji, a wybór miejsca oraz długość spędzania w nim czasu wiąże często ze swoimi upodobaniami odnośnie repertuaru.

Według badań muzyka jest w stanie oddziaływać na świadome i nieświadome zachowania klientów restauracji. Przestrzeń lokalu, w którym odtwarzany jest odpowiedni repertuar, od razu staje się przyjaźniejsza, a rozmawiający goście czują, że mają więcej prywatności – w końcu każde wypowiedziane przez nich słowo nie trafia do uszu osób siedzących obok. Profesjonalnie dobrane ścieżki dźwiękowe sprawiają, że klienci będą czuć się dobrze w przestrzeniach lokalu, będą więc skłonni zostać tam dłużej, przez co wydadzą więcej pieniędzy i np. zarekomendują dane miejsce. Oprócz rodzaju czy gatunku muzyki niezmiernie ważne jest także jej tempo, które wpływa na długość pobytu gości w lokalu gastronomicznym. Muzyka w szybkim tempie sprawia, że goście szybciej kończą posiłki – idealnie nadaje się więc do sieci typu fast food i barów szybkiej obsługi. Natomiast powolne i relaksujące tempo nadawane wieczorem w restauracjach wydłuża pobyt gości i wpływa na zwiększoną liczbę zamówień.

W przypadku lokali gastronomicznych przyjmuje się, że odtwarzanie muzyki przeznaczone jest dla klientów i zazwyczaj ma wpływ na osiąganie korzyści majątkowych przez właściciela. Umieszczenie odbiornika w takim miejscu ma na celu uprzyjemnienie klientom czasu spędzonego w lokalu i może wpływać na decyzje konsumenckie, a więc i zwiększenie korzyści z prowadzonej działalności – tak mniej więcej zapisane jest w polskim prawie. Restaurator chcący odtwarzać muzykę komercyjną na terenie swojego lokalu, powinien zawrzeć umowę z takimi organizacjami zbiorowego zarządzania, jak: STOART lub SPAW – reprezentujące artystów, ZAIKS – reprezentujący autorów, oraz ZPAV – działającym w imieniu producentów.  

Prawa autorskie do muzyki komercyjnej same w sobie budzą nieco kontrowersji, zwłaszcza teraz, kiedy rozpowszechnianie nielegalnej muzyki przestało mieć wymiar stricte materialny. Co więcej, licencje fonograficzne zazwyczaj bardzo mocno ograniczają nam możliwość wykorzystywania legalnie zakupionego produktu. Nieuiszczanie opłat za tantiemy jest w świetle prawa jednoznaczne z łamaniem ustawy o prawie autorskim. W tym wypadku musimy liczyć się nawet z ryzykiem procesu sądowego. Pocieszające jest jednak to, że stowarzyszenia zajmujące się ochroną praw zwykle wolą iść na ugodę, dlatego ryzyko podjęcia drogi sądowej jest niewielkie.


Royalty Free Music
Lokale gastronomiczne odtwarzające muzykę mogą uniknąć opłat dla organizacji działających na rzecz praw autorskich i praw pokrewnych. Wraz z rozwojem technologii oraz firm zajmujących się audiomarketingiem wielu młodych artystów coraz częściej przenosi się do nich ze swoją twórczością. Korzystają na tym zarówno właściciele wszelkich powierzchni handlowo-usługowych, restauracji, jak i sami twórcy muzyki.  

Lokale użytku publicznego, wykorzystujące muzykę artystów, którzy przenieśli prawa autorskie i prawa pokrewne do swoich utworów na firmę audiomarketingową, nie są członkami żadnej innej organizacji chroniącej prawa autorskie, a co za tym idzie, odtwarzający ich muzykę nie muszą odprowadzać opłat do żadnych organizacji. Wielu młodych artystów oraz wschodzących zespołów zgadza się na odtwarzanie swojej muzyki w restauracjach. Dzięki takiej promocji mają szansę zaistnieć i dlatego decydują się na tego typu współpracę z firmą audiomarketingową. Marketingowcy czy przedsiębiorcy chcą natomiast zaskakiwać swoich klientów i odtwarzać muzykę, której nie można usłyszeć np. w radiu. W ten sposób zyskują zarówno artyści, jak i restauracje czy kawiarnie, których wizerunek poprawia się, a notowania rosną.

Lokale, wybierając do obsługi muzycznej profesjonale firmy audiomarketingowe, mogą same decydować, jakiego rodzaju muzykę chcą odtwarzać. Zaletą tego rozwiązania jest również możliwość emitowania własnych reklam i singli, tworząc coś na wzór spersonalizowanej stacji radiowej.

Koszt miesięcznego abonamentu za punkt waha się od 50 do 200 zł (cena jest ok. cztery razy niższa niż w przypadku muzyki w ramach organizacji praw autorskich). Wszystko zależy od rozwiązania, na jakie zdecyduje się restaurator. Zapotrzebowanie na dany typ muzyki określa profil gościa restauracji. Największą popularnością cieszą się zatem zespoły grające muzykę komercyjną. Artyści mogą rejestrować się na stronie firmy audiomarketingowej. Jeśli ich utwory będą pasowały do konkretnych typów, trafią do specjalnej bazy, a tym samym do oferty firmy zajmującej się audiomarketingem. Odtwarzanie muzyki wiąże się oczywiście z gratyfikacją finansową dla jej twórcy. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to jednak dużo tańsze rozwiązanie od kupowania płyt i odprowadzania składek na rzecz organizacji praw autorskich.

Przykładawo, firma Mood w swojej bazie ma obecnie około kilkuset tysięcy piosenek własnych. Są to utwory, za odtwarzanie których klient nie płaci organizacjom chroniącym prawa autorskie. To korzystne rozwiązanie dla obu stron – zarówno dla lokali gastronomicznych, które chcą postawić na nowe brzmienia i promować młodych, niezrzeszonych twórców, jak i dla tej drugiej strony, czyli dla artystów którzy mają szansę zabłysnąć na rynku. Zanim zdecydujemy się na muzykę wolną od praw autorskich, należy wziąć pod uwagę, że wszyscy znani twórcy są jednak zrzeszeni w organizacjach praw autorskich i pokrewnych. Jeśli chcemy zatem umilać czas swoim gościom, puszczając im Marka Grechutę, Jennifer Lopez czy Anię Dąbrowską, to płacenie na rzecz organizacji jest niezbędne. Z kolei jeśli markę naszego lokalu chcemy kształtować jako niszową lub gdy znana muzyka mimo wszystko nie jest nam potrzebna, warto wówczas rozważyć repertuar składający się z wschodzących gwiazd z tzw. zbioru muzyki Royalty Free.

 

Aleksandra Potrykus-Wincza, country manager Poland & Baltics w Mood

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej