1. Eksponuj wina w restauracji
Ta najprostsza i najbardziej oczywista forma promocji działa w szczególności na wzrokowców, do których sam należę. Butelki na półce to jasny sygnał dla gościa, że wino zajmuje ważną część oferty restauracji. Jeżeli wśród eksponowanych win gość zauważy etykietę, którą zna i lubi, istnieje duża szansa, że nie zawaha się po nią sięgnąć. Idealnym rozwiązaniem jest ekspozycja wina w profesjonalnych witrynach chłodzących. Jeżeli nie dysponujesz tego typu sprzętem, prezentuj butelki na półkach i regałach, ale unikaj wystawiania ich na kontakt z promieniami słonecznymi, bo to bardzo niezdrowe dla wina. Jeżeli masz piwniczkę z winami, zapraszaj do niej gości. Osoby zainteresowane winem uwielbiają tego typu smaczki.
2. Promuj online
Pokazywanie win online jest świetnym dopełnieniem ekspozycji stacjonarnej. Zamieść na stronie internetowej aktualną kartę win i napisz, dlaczego twoja selekcja jest wyjątkowa. Twórz i publikuj ciekawy kontent w mediach społecznościowych, np. o łączeniu wina z jedzeniem, eksponuj wino tygodnia, rozpisz się o wyjątkowych aromatach danej butelki, publikuj zdjęcia z notkami degustacyjnymi itd.
3. Rekomenduj
Rekomenduj wina na kieliszki do konkretnych dań w menu. Szczególnie jeżeli oferujesz menu degustacyjne. W przypadku à la carte twoje rekomendacje mogą się zmieniać wraz ze zmianą menu lub pod dyktando sezonu. Wiosną i latem stawiaj na orzeźwiające wina białe i delikatne czerwone. One idealnie wpisują się w lżejszą kuchnię i nowalijkowy charakter dań. Jesienią i zimą stawiaj na dobrze zbudowane białe i czerwone, ponieważ w tych miesiącach karta dań obfitować będzie w mięsa, zawiesiste sosy i warzywa korzeniowe. Polecam drukowanie nazw win pod daniami lub wypisywanie ich na stosowanych w restauracjach tablicach. Dzięki temu uatrakcyjniasz ofertę restauracji i budujesz wizerunek miejsca zorientowanego na wine & food pairing.
4. Trenuj i nagradzaj
Skutecznym narzędziem sprzedaży jest świadomy i wyszkolony personel, który jest w stanie doradzić, zarekomendować i zainteresować gości tematyką wina. Organizuj cykliczne degustacje, warsztaty upsellingowe połączone z konkursami za sprzedaż wina dla kelnerów. Jeżeli chcesz, żeby kelnerzy byli biegli w opisywaniu win, przeprowadzaj warsztaty, w których to oni sami wypracowują noty degustacyjne dla poszczególnych win. Jeżeli do tego pozwolisz im zdegustować wina z daniami z menu, z większą łatwością będą mogli rekomendować te pyszne połączenia gościom restauracji. Twojemu dostawcy win z pewnością zależy na promowaniu swoich etykiet, dlatego postaraj się wynegocjować warunki współpracy na szkolenia i konkursy.
5. Organizuj eventy winiarskie
Degustacje i kolacje winiarskie przyciągają entuzjastów i amatorów wina, czyli twoją grupę docelową. Organizuj tego typu imprezy w partnerstwie z dostawcami win, którzy wezmą na siebie koszt użytych butelek. To znacznie obniży koszt imprezy i uatrakcyjni cenę wejściówki. Tego typu eventy, niestety, nie generują wysokiego zysku z imprezy, ale są świetnym narzędziem PR-owym i uwiarygadniają winiarski profil twojej restauracji.
Adam Pawłowski, pierwszy i jedyny Polak z prestiżowym tytułem Master Sommeliera.
Mistrz Polski Sommelierów 2014. Zwycięzca zawodów sommelierów Sud de France 2013. Dwukrotny finalista UK Best Sommelier 2011 i 2014. Wykładowca The Court of Master Sommeliers. Przez 5 lat head sommelier w Northcote, restauracji oznaczonej gwiazdką Michelina. Niezależny konsultant branży HoReCa.