x

Marketing wiarygodny - przekonaj

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.02.2017

"Bądź sobą. Wszyscy inni są już zajęci" - to słowa Oscara Wilde’a, które świetnie oddają ważny obecnie trend w marketingu - autentyczność. Za tym kierunkiem stoją murem dwa modne narzędzia: "storytelling" i "content marketing". To kompozyty najskuteczniejszej obecnie strategii marketingowej.

Słowo marketing kojarzy się z  tworzeniem sztucznego świata, zarabianiem na nieszczerości, manipulacji i selektywnym przedstawianiu rzeczywistości. Dlatego marketingowcy muszą wejść na inny poziom. Odbiorcy zrozumieli, o co chodzi w  perswazyjnych przekazach, manipulacjach, doświadczyli braku zaufania do nieszczerych treści. Pokolenie milenialsów jest wyczulone na „ściemę”.
Dzisiaj odbiorca musi usłyszeć prawdę, nawet tę niewygodną, a kiedy zaufa, wybaczy błędy i podąży za marką, angażując się w nią i współtworząc nową lepszą jej wersję. Dzisiaj odbiorcy wymagają szczerości i faktów, a nie perswazji. Chcą otwartości i dialogu, a nawet bezpośredniej konfrontacji. Dlatego w restauracjach bardzo ważna jest codzienna komunikacja z gośćmi, ale nie chodzi o kultowe już pytanie „czy smakowało?”. Myślę o realnej dyskusji, autentycznym zainteresowaniu zdaniem osoby, która właśnie zjadła danie popisowe szefa kuchni. W zwykłej rozmowie budują się najsilniejsze relacje. To najlepszy sposób badania marketingowego, bo w atmosferze zaufania rozmówcy wypowiadają się szczerze. Taka interakcja tworzy unikatowe doświadczenie klienta (unique customer experience) i powinna być ważnym elementem rozwoju kompetencji personelu i szkoleń z obsługi klienta w restauracji. Zaangażowany i prawdziwy powinien być cały zespół restauracji.

Czym jest autentyczność marketingu?
Autentyczna marka dotrzymuje obietnic i nie próbuje być lepsza, niż jest. Klienci restauracji są znużeni marketingiem, który obiecuje im najlepszą kuchnię lokalną, największą pizzę w mieście, ryby prosto z  kutra i  świeże produkty od rolnika, aby brutalnie i  bez finezji wyciągnąć od nich ciężko zarobione pieniądze. Komunikaty, które powtarzają się i nie są wiarygodne, zniechęcają. Dlatego najnowszy marketing wymaga więcej od tych, którzy tworzą przekaz – wymaga prawdy, zaangażowania, ciekawej historii, która pozwala stworzyć autentyczny przekaz. A jakich narzędzi marketingowych użyjemy do propagowania tych informacji, to kolejny, wtórny etap tworzenia strategii dla twojej restauracji.

Dlaczego warto być autentycznym w marketingu?
Od zawsze powtarzano restauratorom, że największym błędem jest tworzenie restauracji według swoich gustów – dla samego siebie. Restauracja powinna trafiać w gusta gości i potrzeby rynku. Czy na pewno to słuszne podejście?
Nowy trend zaczyna odchodzić od zadawania klientom pytań: co by chcieli zjeść? Obecnie wyzwaniem jest stworzenie takiej historii wokół popisowego dania w restauracji, aby goście mieli na nie ochotę właśnie dzisiaj. To sztuka. Twoi goście chcą wiedzieć wszystko o steku na talerzu, chcą zrozumieć, dlaczego palone siano zostało dodane do dania. Goście nie chcą odpowiedzi: bo jest modne i  kucharz podpatrzył to w Paryżu. Tworząc przekazy marketingowe, trzeba zrozumieć tę różnicę. Musimy tak zaangażować bywalca naszej restauracji, aby miał ochotę „wejść do naszej rodziny”, zostać z nami na zawsze albo przynajmniej często nas odwiedzać. Autentyczność wymaga odwagi bycia sobą, wtedy pozwoli wyróżnić się i da komfort prowadzenia biznesu po swojemu. Marketing nie może być tworzeniem iluzji – to fałsz, który odstraszy twoich gości.

Jak być autentycznym?
Autentyczny marketing jest o byciu wiernym wartościom marki, mówieniu prawdy o tobie i twojej firmie, o tym, co lubisz, o tym, co cenisz, i dlaczego jesteś tu, gdzie jesteś.
W biznesie warto robić to, w co wierzysz. Owszem, możesz zobaczyć interes w nowej restauracji rybnej, nawet jeśli nie lubisz ryb, ale zastanów się, co powiesz gościom, którzy spytają cię, dlaczego mają cię odwiedzać, próbować twoich dań? Czy będziesz wiarygodny? Jak sprawić, aby ci uwierzyli, że to najlepsza knajpa rybna w mieście? Tu oczywiście otwartym pozostawiam pytanie, jak strategia autentyczności ma szansę sprawdzić się w przypadku restauracji fast food. Prawdziwa opowieść o twojej restauracji będzie wyzwalała emocje, budowała zaangażowanie i przekonanie słuchaczy. Uwierzą w twoją historię, a to właśnie cel marketingu – przekonać. Nawet najbardziej autentyczna historia wymaga umiejętności i strategii komunikowania się z klientami.

Autentyczność przyciąga
Czy wiesz, że autentyczność przyciąga, bo jest ciekawsza? Komunikując się w ten sposób ze swoimi klientami, wchodzisz z nimi w relację, pojawiają się emocje i energia, która nie pozwoli zapomnieć o twojej restauracji.
Mówienie prawdy wymaga odwagi, a nie dostosowywania się do oczekiwań, norm i ogólnie przyjętych standardów, zarówno przez biznes, jak i społeczeństwo. Nawet w życiu osobistym ze strachu powstrzymujemy nasze prawdziwe opinie, myśli, uczucia, ale obecnie skuteczni marketerzy są jednomyślni: autentyczność się opłaca
– odważ się i pozwól sobie na luksus.

Storytelling to kluczowa umiejętność komunikacyjna XXI w. Ludzie nie ufają, nie słuchają, nie wierzą, nie angażują się albo nie pamiętają – chyba że o tym opowiadasz. Storytelling to sposób na zbudowanie mostu porozumienia oraz na dotarcie do ludzi i ich wrażliwości. W XXI w. nikt nie chce być zarządzany, a storytelling to bezpieczny i inspirujący sposób komunikowania się z ludźmi, którym chcesz przewodzić.
Źródło: storytelling.com.pl

Content marketing, czyli strategia, która polega na pozyskiwaniu klientów za pomocą publikacji przydatnych i bardzo atrakcyjnych treści, których celem jest zainteresowanie zarówno ogólnej, jak i ściśle określonej grupy odbiorców. Ten sposób marketingu bazuje na jednostronnym przekazie reklamowym, skierowanym na budowanie stabilnych i długoterminowych relacji poprzez zaangażowanie zarówno osób promujących treści, jak i ich odbiorców. Zadaniem content marketingu oprócz popularyzacji marek jest również stworzenie podstaw do budowania widoczności w Google, które „promuje” dobry kontent. Publikowanie oraz promocja popularnych i wysokiej jakości treści powoduje, że użytkownicy w sposób naturalny linkują dobre treści, co bezpośrednio wpływa na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce. Źródło: www.whitepress.pl

Oto kilka wskazówek, jak konstruować „story” i  opowiadać o  twojej marce:
1. Od porażki do sukcesu
Przedstaw historię twojej restauracji, szefa kuchni lub nawet dania, pokazując hollywoodzką opowieść odrodzenia się, dojścia od porażki do sukcesu, od sytuacji dramatycznej do optymistycznego zakończenia. Lubimy to!

2. Mów obrazami i  anegdotami
Opowiedz o drodze dojścia do miejsca, gdzie jesteś ty i twój produkt. Nie pomijaj szczegółów.
To one budzą zainteresowanie i klimat.

3. Unikaj litości i smutnych przekazów
Twoja restauracja powinna kojarzyć się pozytywnie.

4. Nie wywyższaj się i nie obnoś z sukcesami
Dbaj o dobre samopoczucie gości/odbiorców i unikaj wywoływania zazdrości.

5. Angażuj społeczności
Twoja historia może dotyczyć społeczności, w  której żyjesz. Zrób coś dla nich, zachęć do zjednoczenia działań w jednym społecznym celu.

Autentyczny marketingowy przekaz budowany na podstawie powyższych zasad ma szansę wpłynąć pozytywnie na lojalność klienta, a ta w przypadku restauracji to jeden z kluczowych czynników sukcesu. Marketing oparty na „ściemie” może być skuteczny w restauracjach, które śmiem nazywać jednorazówkami. Klient wchodzi, je, wychodzi, a jego autentyczny wpis w mediach społecznościowych zrobi swoje.

 

Agnieszka Małkiewicz, praktyk biznesu i  marketingu, pomaga restauracjom zaistnieć na rynku, a dostawcom zrozumieć potrzeby restauratorów

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Prezes Sfinks Polska: "Lockdown kosztował nas dużo, mimo to mamy ręce pełne roboty"

Sfinks Polska, właściciel sieci Sphinx, Chłopskie Jadło i Piwiarnia, w trzecim kwartale 2020 r. systematycznie odbudowywał sprzedaż po wiosennym lockdownie. Firma liczy, że ze wsparciem m.in. rządowych programów pomocowych uda się jej wyjść wkrótce na prostą.

MAKRO Polska rozpoczyna nowy konkurs dla szkół gastronomicznych

Sieć hurtowni MAKRO Polska w ramach projektów Szef dla Młodych Talentów i Rok Marek Własnych rozpoczyna konkurs Wyzwanie MAKRO Chefa.

InFormal Catering - warszawski restaurator uruchamia catering dietetyczny

Właściciel warszawskich restauracji PAPU, Zielnik i InFormal Kitchen uruchomił catering dietetyczny InFormal Catering. Czy diety pudełkowe to dla lokali gastronomicznych szansa na przetrwanie kryzysu? Jak sprawnie uruchomić i realizować taką usługę?

Prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w restauracjach

Podczas serwowania dań w restauracji możemy umilić czas klientom, włączając muzykę. Odpowiednio dobrany repertuar wspomaga sprzedaż oraz wpływa pozytywnie na kreowanie atmosfery w lokalu. Należy jednak pamiętać, że odtwarzanie muzyki wiąże się z kosztami w postaci opłat.

L’Art de la cuisine Martell 2018

Za nami już 16. edycja jednego z najważniejszych konkursów kulinarnych w Polsce - L’Art de la cuisine Martell 2018. Finał odbył się 3 marca w XVII-wiecznym hotelu Zamek Ryn.

Kiedy kucharz staje się producentem

Dania z cateringów sprzedawane w osiedlowych sklepach, przetwory i produkty garmażeryjne, które można zakupić w restauracji i zabrać do domu - jeśli w swojej kuchni zaczynasz produkcję żywności pakowanej, musisz oznaczyć ją datą trwałości.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej