x

Masowa indywidualność kształtuje przyszłość

Kategoria: Twój biznes - wiedza    06.04.2018

"Restauracja 2025: siedem trendów gastronomii"- to tytuł ekskluzywnego badania przeprowadzonego przez GDI Gottlieb Duttweiler Institute w Zurychu na zamówienie targów Internorga, obchodzących w tym roku 90. urodziny.

Badanie nakreśla długoterminowe ramy nowych struktur ukształtowanych przez indywidualizację mas.
Jego główne twierdzenie brzmi: jedzenie to styl życia.

Trend 1: Cyfryzacja tworzy zupełnie nowe warunki konkurencji
Coraz więcej konsumentów, detalistów i firm z sektora technicznego dołącza do konkurencji w branży HoReCa. W szczególności linia pomiędzy handlem a restauracjami ulega zatarciu. Jednakże to ostatnia prosta decyduje o tym, kto zwycięży. Dla operatorów coraz ważniejsze staje się jasne pozycjonowanie i wydobycie indywidualnych atutów – jeszcze zanim start-up czy duży gracz wprowadzi w życie swój model biznesowy lepiej, taniej i szybciej. Pole, na którym można pozycjonować oferty, jest szerokie.  
 
Trend 2: Wygoda – jest nam coraz wygodniej, ale nie stajemy się bardziej zadowoleni
Chcemy, by technologia zastąpiła nas w wykonywaniu mozolnej pracy i zautomatyzowała ją. W związku z tym półprodukty ewoluują w „łatwe” posiłki. Nasze zwyczaje żywieniowe coraz mocniej kształtowane są przez współczesną definicję wygody (szybkie, dobre i świeże/brak ludzkiej interakcji/wygoda/na żądanie).
Wygoda stwarza jednak dwa główne problemy. Po pierwsze, półprodukty wymagają ślepego zaufania i zrzeczenia się kontroli przez konsumenta. Po drugie, wygoda szczęścia nie daje, choć zapewnia więcej komfortu, rzadko zaspokaja zmysły czy pragnienie doznań. Skoro wygodne jedzenie nie daje nam trwałych doznań, pozostajemy w stałym stanie poszukiwania. Jak paradoksalnie by to nie brzmiało: trwałe doznania są niedogodne, a przez to niekomfortowe.  
 
Trend 3: Spędzanie czasu w domu
Im większy sukces ludzie odnoszą, tym bardziej są w ruchu. Bycie w drodze staje się naszym stanem naturalnym – i tym bardziej wzrasta wartość spędzania czasu w domu. Technologia i usługi dostawcze wspierają ten trend: normalna staje się praca z domu, wzrasta jakość rozrywki domowej, zakupy z domu są coraz łatwiejsze. Zamiast iść do restauracji w szczególności młodzi wybierają, by dostarczano im zróżnicowane posiłki i napoje do domów. Życie towarzyskie powraca do domu. Im bardziej zróżnicowane i dogodne opcje zamówień, tym bardziej prawdopodobne, że ludzie będą z nich korzystać. Na takim tle tradycyjne formaty będą musiały zmienić w przyszłości pozycjonowanie.

Trend 4: Jedzenie w grupie wygrywa ze smakiem – ludzie są ważniejsi
Ludzie chcą spędzać czas ze swoimi przyjaciółmi, rozmawiać, śmiać się i dobrze się bawić. Jedzenie służy temu celowi znacznie lepiej niż inne formy konsumpcji. Tak jak kiedyś spotykano się na koncerty, dziś chodzi się razem na festiwale street foodu. Jedzenie jest cool, jest stylem życia. Stało się środkiem identyfikacji, symbolem statusu oraz jednym ze środków wyrazu naszego społeczeństwa. Skoro ludzie jedzą zawsze i wszędzie, przyjemna atmosfera staje się coraz ważniejsza jako kontrtrend. W związku z tym restauracje dostają szansę, by przyjąć nowe role i dodatkowe zadania.
 
Trend 5: Jedzenie migracji – jedzenie kształtuje tożsamość
Początek XXI w. to czas globalnych migracji. Oczywiście wraz z imigrantami pojawiają się ich dania i kultura jedzenia. W najbliższych latach zobaczymy w związku z tym wiele nowych trendów. W pluralistycznym społeczeństwie, przynależność do mniejszości nie jest już stygmatem, lecz normą.
Globalne kampanie marketingowe docierają do członków mniejszości jedynie w ograniczonym stopniu. Liberalne, multietniczne państwo tworzy interesujące nowe możliwości inwestycji gastronomicznych o określonym profilu kulturowym.
 
Trend 6: Spolaryzowane jedzenie – balansowanie na granicy hi-tech i organicznej żywności
Konsumenci mają dwie sprzeczne potrzeby: hi-tech i organiczne jedzenie. Początek cyfrowej rewolucji w przemyśle żywieniowym to szansa na zmniejszenie przepaści pomiędzy tymi biegunami.
Kiedy usługi i produkty zostają rozebrane na części pierwsze i ponownie złożone, istnieje szansa na upodobnienie ich do siebie czy nawet na połączenie ich. Tu leży potencjał świata cyfrowego: pomaga ludziom poznać i uporządkować ich analogowe potrzeby. Nauka i technologia mają coraz większy wpływ na łańcuch wartości jedzenia.  
 
Trend 7: Ambasadorzy marek zamiast anonimowych marek – przyszłość należy do spersonalizowanego marketingu
Im więcej mamy, tym bardziej spersonalizowanej konsumpcji oczekujemy. Masowa indywidualność zastępuje homogeniczność. Interakcja gości, a nie reklama, decyduje o wartości posiłku. W związku z tym bezpośrednia interakcja z konsumentami staje się coraz ważniejsza. Pragnienie zrozumienia, skąd bierze się jedzenie, nieuchronnie doprowadza ich do producentów, których twarze i historie stają się coraz ważniejsze. Farmerzy zastąpią telewizyjnych szefów kuchni w roli gwiazd. Zaufanie nie będzie już pokładane w dużych firmach i markach, lecz w producentach. To oni osobiście ręczą za jakość jedzenia. Produkty będą bardziej osobiste.   

Źródło: „Food Service Europe & Middle East” 6/2017  
Tłumaczenie: Dominika Komender

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Unilever dostarczy lody prosto do domu

Unilever łączy siły z Uber Eats, gwarantując dostawę lodów prosto do rąk konsumentów. Użytkownicy platformy w największych miastach Polski mogą bez wychodzenia z domu delektować się takimi markami jak Magnum, Ben & Jerry’s oraz Breyers.

RESTAURACYJNA MANUFAKTURA

Własnej roboty pieczywo, makarony, przetwory czy lody - coraz więcej lokali ma je w ofercie. Jak można wykorzystać ten potencjał i wyjść poza standardową działalność restauracji?

Reklama restauracji w mediach społecznościowych

Początek roku to dobry moment na zaplanowanie budżetu marketingowego i uwzględnienie w nim wydatków, które zamierzamy przeznaczyć na reklamę lokalu. Nawet te restauracje, które w danym momencie świetnie sobie radzą, powinny antycypować potencjalny spadek liczby gości i zabiegać o ich atencję.

Wspieramgastro.warszawa.pl - alternatywa dla platform delivery

W 4 tygodnie ponad 4 tys. zamówień na wynos za ponad 370 tys. zł - tyle zebrały restauracje dzięki inicjatywie #wspieramgastro. Stawiając na własną, niezależną platformę zaoszczędziły około 120 tys. zł na prowizjach popularnych operatorów delivery. Restauratorzy przekonali się, że razem mogą więcej.

TAJEMNICZY NIEZNAJOMY

Właściciel restauracji nie jest w stanie przebywać w niej 24 godziny na dobę. Nie da się ukryć, że jego obecność wymusza na pracownikach większą dbałość o szczegóły. Usługa tajemniczego gościa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy właściciel chce sprawdzić jakość obsługi podczas swojej nieobecności.

Catering dietetyczny rośnie w siłę

Obecnie na rynku istnieje ponad 500 firm oferujących całodzienne żywienie z dowozem, które obsługują ponad 4700 miejscowości w Polsce. Rynek cateringu dietetycznego nabiera rozpędu i nic nie zapowiada, żeby miał się zatrzymać.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej