x

Masowa indywidualność kształtuje przyszłość

Kategoria: Twój biznes - wiedza    06.04.2018

"Restauracja 2025: siedem trendów gastronomii"- to tytuł ekskluzywnego badania przeprowadzonego przez GDI Gottlieb Duttweiler Institute w Zurychu na zamówienie targów Internorga, obchodzących w tym roku 90. urodziny.

Badanie nakreśla długoterminowe ramy nowych struktur ukształtowanych przez indywidualizację mas.
Jego główne twierdzenie brzmi: jedzenie to styl życia.

Trend 1: Cyfryzacja tworzy zupełnie nowe warunki konkurencji
Coraz więcej konsumentów, detalistów i firm z sektora technicznego dołącza do konkurencji w branży HoReCa. W szczególności linia pomiędzy handlem a restauracjami ulega zatarciu. Jednakże to ostatnia prosta decyduje o tym, kto zwycięży. Dla operatorów coraz ważniejsze staje się jasne pozycjonowanie i wydobycie indywidualnych atutów – jeszcze zanim start-up czy duży gracz wprowadzi w życie swój model biznesowy lepiej, taniej i szybciej. Pole, na którym można pozycjonować oferty, jest szerokie.  
 
Trend 2: Wygoda – jest nam coraz wygodniej, ale nie stajemy się bardziej zadowoleni
Chcemy, by technologia zastąpiła nas w wykonywaniu mozolnej pracy i zautomatyzowała ją. W związku z tym półprodukty ewoluują w „łatwe” posiłki. Nasze zwyczaje żywieniowe coraz mocniej kształtowane są przez współczesną definicję wygody (szybkie, dobre i świeże/brak ludzkiej interakcji/wygoda/na żądanie).
Wygoda stwarza jednak dwa główne problemy. Po pierwsze, półprodukty wymagają ślepego zaufania i zrzeczenia się kontroli przez konsumenta. Po drugie, wygoda szczęścia nie daje, choć zapewnia więcej komfortu, rzadko zaspokaja zmysły czy pragnienie doznań. Skoro wygodne jedzenie nie daje nam trwałych doznań, pozostajemy w stałym stanie poszukiwania. Jak paradoksalnie by to nie brzmiało: trwałe doznania są niedogodne, a przez to niekomfortowe.  
 
Trend 3: Spędzanie czasu w domu
Im większy sukces ludzie odnoszą, tym bardziej są w ruchu. Bycie w drodze staje się naszym stanem naturalnym – i tym bardziej wzrasta wartość spędzania czasu w domu. Technologia i usługi dostawcze wspierają ten trend: normalna staje się praca z domu, wzrasta jakość rozrywki domowej, zakupy z domu są coraz łatwiejsze. Zamiast iść do restauracji w szczególności młodzi wybierają, by dostarczano im zróżnicowane posiłki i napoje do domów. Życie towarzyskie powraca do domu. Im bardziej zróżnicowane i dogodne opcje zamówień, tym bardziej prawdopodobne, że ludzie będą z nich korzystać. Na takim tle tradycyjne formaty będą musiały zmienić w przyszłości pozycjonowanie.

Trend 4: Jedzenie w grupie wygrywa ze smakiem – ludzie są ważniejsi
Ludzie chcą spędzać czas ze swoimi przyjaciółmi, rozmawiać, śmiać się i dobrze się bawić. Jedzenie służy temu celowi znacznie lepiej niż inne formy konsumpcji. Tak jak kiedyś spotykano się na koncerty, dziś chodzi się razem na festiwale street foodu. Jedzenie jest cool, jest stylem życia. Stało się środkiem identyfikacji, symbolem statusu oraz jednym ze środków wyrazu naszego społeczeństwa. Skoro ludzie jedzą zawsze i wszędzie, przyjemna atmosfera staje się coraz ważniejsza jako kontrtrend. W związku z tym restauracje dostają szansę, by przyjąć nowe role i dodatkowe zadania.
 
Trend 5: Jedzenie migracji – jedzenie kształtuje tożsamość
Początek XXI w. to czas globalnych migracji. Oczywiście wraz z imigrantami pojawiają się ich dania i kultura jedzenia. W najbliższych latach zobaczymy w związku z tym wiele nowych trendów. W pluralistycznym społeczeństwie, przynależność do mniejszości nie jest już stygmatem, lecz normą.
Globalne kampanie marketingowe docierają do członków mniejszości jedynie w ograniczonym stopniu. Liberalne, multietniczne państwo tworzy interesujące nowe możliwości inwestycji gastronomicznych o określonym profilu kulturowym.
 
Trend 6: Spolaryzowane jedzenie – balansowanie na granicy hi-tech i organicznej żywności
Konsumenci mają dwie sprzeczne potrzeby: hi-tech i organiczne jedzenie. Początek cyfrowej rewolucji w przemyśle żywieniowym to szansa na zmniejszenie przepaści pomiędzy tymi biegunami.
Kiedy usługi i produkty zostają rozebrane na części pierwsze i ponownie złożone, istnieje szansa na upodobnienie ich do siebie czy nawet na połączenie ich. Tu leży potencjał świata cyfrowego: pomaga ludziom poznać i uporządkować ich analogowe potrzeby. Nauka i technologia mają coraz większy wpływ na łańcuch wartości jedzenia.  
 
Trend 7: Ambasadorzy marek zamiast anonimowych marek – przyszłość należy do spersonalizowanego marketingu
Im więcej mamy, tym bardziej spersonalizowanej konsumpcji oczekujemy. Masowa indywidualność zastępuje homogeniczność. Interakcja gości, a nie reklama, decyduje o wartości posiłku. W związku z tym bezpośrednia interakcja z konsumentami staje się coraz ważniejsza. Pragnienie zrozumienia, skąd bierze się jedzenie, nieuchronnie doprowadza ich do producentów, których twarze i historie stają się coraz ważniejsze. Farmerzy zastąpią telewizyjnych szefów kuchni w roli gwiazd. Zaufanie nie będzie już pokładane w dużych firmach i markach, lecz w producentach. To oni osobiście ręczą za jakość jedzenia. Produkty będą bardziej osobiste.   

Źródło: „Food Service Europe & Middle East” 6/2017  
Tłumaczenie: Dominika Komender

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Browar Okocim inwestuje w piwo bezalkoholowe

Podkrakowski browar został rozbudowany o nową instalację do produkcji piwa 0%. Z każdych 100 hektolitrów okocimskiego lagera może teraz powstać 92 hektolitry piwa bezalkoholowego oraz 8 hektolitrów wysokoprocentowego alkoholu.

Jak promować wegańską ofertę restauracji?

Cały bieżący numer "Food Service" poświęcony jest roślinnemu jedzeniu w restauracjach. To aż tak ważny temat! Wytłumaczymy, dlaczego dobrze prowadzony marketing w gastronomii musi uwzględniać to zagadnienie jak najczęściej.

Z topu w niebyt. Koniec wielkich restauracji

Zawodowe wypalenie, potrzeba zmian, poczucie spełnienia. W ostatnich miesiącach gastronomia żyła nie tylko głośnymi otwarciami, ale również zamknięciami słynnych topowych restauracji. Trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść... Jak to robią znani szefowie kuchni?

Milion użytkowników aplikacji Glovo w Polsce

Hiszpańska aplikacja Glovo zagościła w smartfonach Polaków na dobre. Mobilna apka obsługująca m.in. dostawy jedzenia z restauracji osiągnęła w naszym kraju milion pobrań ze sklepów App Store i Google Play.

Storytelling w gastronomii, czyli opowieści różnej treści

Standardowa komunikacja restauracji w social mediach nie będzie działała na tych odbiorców, którzy oczekują czegoś więcej - czegoś, co ich zainteresuje i zaskoczy. Atrakcyjne zdjęcia, wartościowe treści, instastories czy konkursy to dziś już za mało. Jak zatem przyciągnąć uwagę wymagających gości?

Konsumenci oczekują bezpiecznej żywności

Czy system HACCP to obecnie za mało i jak jeszcze można zadbać o bezpieczeństwo żywności - zapytaliśmy Lucynę Olborską, dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej