x

W szybkim tempie

Kategoria: Twój biznes - oferta    06.04.2018

W fast foodzie i street foodzie tak jak w każdym innym segmencie gastronomii wyraźnie widać zmiany i określone trendy. Zobaczcie, co jest teraz w modzie.

W sektorze QSR (quick service restaurants) możemy obserwować znaczące zmiany, dostosowywane do potrzeb i stylu życia konsumentów. Modyfikacjom ulega nie tylko menu oraz wygląd i charakter lokali. Przeanalizowaliśmy bieżące oferty największych sieci, producentów półproduktów oraz porozmawialiśmy o prognozach na przyszłość.
Na kilku płaszczyznach – Polacy są coraz zamożniejsi, a szybkie tempo życia i wiążący się z tym brak czasu na przygotowanie jedzenia w domu skłaniają do częstszych wizyt w lokalach gastronomicznych – mówi Adrian Wnęk, koordynator ds. PR firmy AmRest, operatora jednej z największych sieci lokali w tej części Europy, zarządzającego lokalami takich marek jak Burger King, KFC, Starbucks czy Pizza Hut. – Rośnie wartość rynku, ale równocześnie wzrastają oczekiwania konsumentów. Oprócz dań skomponowanych na bazie wysokiej jakości składników klienci poszukują nowych doznań smakowych, wrażeń estetycznych, doceniają również relację z obsługującym ich pracownikiem i zwracają uwagę na dostępność ich ulubionych lokali – dodaje. Podkreśla, że obecnie rozwój marek gastronomicznych odbywa się na wielu płaszczyznach: od oferty, przez nowe kanały sprzedaży, po odpowiednie lokalizacje i nowoczesne koncepty.

Aktualne trendy w segmencie QSR dotyczą także samych lokali i ich adaptacji do otoczenia. – Co ciekawe, zwiększa się rola stref gastronomicznych w centrach handlowych. Food court nie jest już tylko przystankiem na szybki posiłek między zakupami, po prostu staje się miejscem spotkań w specjalnie zaaranżowanym do tego otoczeniu – dodaje Wnęk. Świetnym przykładem jest tutaj strefa Grand Kitchen w warszawskim CH Arkadia, oferująca bardzo różnorodny wybór lokali: od tych serwujących tradycyjną kuchnię polską czy lokali z burgerami, przez miejsca o specjalności wegetariańskiej, aż po kuchnię izraelską. Zmiany widoczne są w samym wyglądzie stref i ich wnętrzu, rozdziale stanowisk do składania zamówień czy zastosowaniu tzw. otwartej kuchni, by goście mogli zobaczyć, jak przygotowywany jest ich posiłek. Coraz częściej lokale gastronomiczne w food courtach koncentrowane są obok siebie, w jednej wspólnej przestrzeni. – To wszystko wpływa na doświadczenie klienta z marką, odpowiada na różne okazje konsumenckie, a jednocześnie wpisuje się w nowoczesną przestrzeń stref gastronomicznych, zachęcając do dłuższych spotkań w gronie najbliższych – zaznacza Wnęk.

W odpowiedzi na nowe potrzeby
– Klienci rzadko zadowalają się standardowym produktem dostępnym wszędzie – mówi Marcin Szczęsny, manager marketing Food Service Europa Centralna i kraje nordyckie w firmie McCain (kanadyjski producent mrożonych produktów ziemniaczanych, przekąsek serowych, warzywnych oraz gofrów). – Doceniają produkty wyróżniające się, produkty premium, z tzw. wartością dodaną, które obecnie nadają trendy w gastronomii – zaznacza.
Adrian Wnęk stwierdza też, że goście restauracji coraz częściej pytają o skład czy pochodzenie produktów, a także oczekują, że w menu pojawią się nowe rozwiązania. – Reagujemy na te sygnały, wzbogacając nasze menu m.in. o sałatki czy opcje śniadaniowe (naleśniki, tosty z serem, jogurt z truskawkami i granolą), ostatnio zadebiutowały w KFC – zaznacza. W odpowiedzi na dynamicznie rozwijającą się ofertę śniadaniową lokali firma Aviko wprowadziła do oferty hiszpańskie churros (rodzaj podłużnych pączków), które stanowią dobry dodatek do kawy.
Warto zaznaczyć, że coraz chętniej sięgamy po dania pochodzące z różnych regionów świata i eksperymentujemy
z dodatkami. Jak stwierdza Adrian Wnęk, otwartość na nowe smaki inspiruje restauracje do tworzenia sezonowych ofert bazujących na składnikach charakterystycznych dla odległych kuchni – przykładem może być oferta Orient Menu czy 4 smaki świata w KFC. – Badania rynku potwierdzają, że goście szukają zmian: doceniają menu zbudowane z produktów wytwarzanych  z szacunkiem dla środowiska naturalnego, ekologicznych oraz dań sezonowych – mówi Joanna Klasa, marketing manager Central Eastern Europe Farm Frites International. – Zimą dużą popularnością cieszą się potrawy pożywne, ciepłe, ale też z pomysłem, np. niezawodne placki ziemniaczane w bezglutenowej odsłonie, co jest nowością w naszej ofercie – dodaje.

Co oczywiste, coraz więcej gości interesuje się produktami, które będą dostosowane do ich diet/ograniczeń żywieniowych. – Większość naszych wyrobów jest odpowiednia dla wegan oraz bezglutenowa – mówi Hanna Wencka, foodservice brand manager w firmie Aviko.– Wprowadzamy obecnie na rynek dwie wegetariańskie nowości – pikantny burger kukurydziany oraz pikantne przekąski – dodaje. Kolejna nowość w ofercie firmy – frytki z batatów – to zdrowsze rozwiązanie dla rosnącej liczby diabetyków. Wencka podkreśla także, że w większości przypadków podczas produkcji stosowany jest olej słonecznikowy zamiast palmowego. – W kontekście ekologii ciekawym rozwiązaniem jest proces Clean Labelling wprowadzony przez McCain. W wolnym tłumaczeniu oznacza to odchudzanie składu produktu, bazowanie na jak najprostszych składnikach – dodaje Marcin Szczęsny. Podstawą większości produktów McCain są ziemniaki i olej słonecznikowy. Nowy 100% olej przygotowywany wg receptury specjalnie dla McCain charakteryzuje się niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych. Jest to mieszanka klasycznego oleju słonecznikowego i wysokooleinowanego oleju słonecznikowego, która świetnie znosi wysoką temperaturę i wpływa na jak najlepszą jakość przekąsek.

Na jeden kęs
Dla coraz większej liczby ludzi posiłek „na mieście” to dobra okazja, żeby spotkać się ze znajomymi i wspólnie spędzić czas.
W związku z tym rozwija się trend na przekąski, które szczególnie dobrze sprawdzają się w większym gronie. Mogą stanowić dobry wstęp do kolacji, a także dodatek do wina lub piwa, zwłaszcza w takich miejscach jak wine bary czy browary restauracyjnwe i multitapy, które prężnie rozwijają się na polskim rynku. Goście chcą próbować nowych rodzajów piw rzemieślniczych czy win, oczekują także coraz ciekawszych przekąsek.
McCain idzie za tym trendem i rozwija ofertę Appetizers, tj. przekąsek na bazie sera i warzyw. Firma przejęła niedawno firmę Van Geloven, czołowego producenta takich przekąsek w krajach Beneluksu. – McCain oferuje szeroki wachlarz tego typu produktów, około 20, w tym m.in. Cheese Pillows (poduszeczki nadziewane różnymi rodzajami sera), Onion Rings (krążki cebuli w chrupiącej panierce) czy Cheese Jalapeño Peppers połówki zielonych papryczek Jalapeño, wypełnione dwoma rodzajami sera w chrupiącej panierce – zaznacza Szczęsny.

– Doskonałym dodatkiem do zestawów przekąsek będzie także nasz najnowszy produkt McCain Crispers, chrupiące cząstki ziemniaczane w kształcie litery V o karbowanej powierzchni. Skórka na końcach Crispers dodaje charakteru i autentyczności, natomiast niewidzialna powłoczka gwarantuje zwiększoną chrupkość i dłuższe utrzymanie ciepła – dodaje Szczęsny. Crispers sprawdzają się również jako dodatek do dań, do nadziewania czy do podania z dodatkiem dipów. Z oferty firmy Aviko warto zwrócić uwagę na frytki Pure & Rustic: z dwiema grubościami cięcia i skórką, a także frytki Super Crunch, ze specjalną bezglutenową panierką z mąki ryżowej, dzięki której dłużej utrzymują ciepło wewnątrz. Z kolei firma Farm Frites pod koniec 2017 r. wprowadziła frytki Fast Fry 7 mm, długie, o cienkim przekroju, szybkie w przygotowaniu, które nadają się nie tylko do restauracji, ale też do food trucków. Jak podkreśla Wencka, kluczowa dla klientów staje się dostępność – możliwość jedzenia tam, gdzie w danej chwili mamy ochotę na lunch/przekąskę, i łatwego zabrania przekąski na wynos.

Prognozy na przyszłość
– Badania rynku dowodzą, że w odniesieniu do niemal całej minionej dekady, w 2017 r. lokale gastronomiczne odwiedziła największa liczba konsumentów – zaznacza Joanna Klasa. To oznacza, że ludzie coraz chętniej jedzą poza domem, często wracają do ulubionych restauracji oferujących kuchnię włoską, amerykańską czy polską. Możemy wnioskować, że tendencje te będą się utrzymywały.
Robert Koźmiński, właściciel firmy Robvita, producenta i dystrybutora przekąsek do lokali fastfoodowych, podsumowuje temat i wskazuje na następujące trendy w obszarze QSR, które będą rozwijać się w najbliższym czasie:
– hamburgery wołowe w dwóch rodzajach: duże rozmiary: 200, 220, 285 g, i miniburgery 45 g,
– poszukiwanie produktów wegetariańskich oraz bezglutenowych,
– małe porcje różnorodnych przekąsek do dzielenia się dla kilku osób,
– półprodukty poddane wstępnej obróbce, tak aby zaoszczędzać czas (np. stripsy bekonowe ready to eat, marynowane, prażone, które wystarczy tylko położyć na gorącego burgera),
– wzrost popularności food trucków.

Należy dodać też, że dużą rolę w biznesie gastronomicznym zaczynają odgrywać nowe kanały sprzedaży. – Segment zamówień online oraz dostaw to obszary, które prężnie rozwijają się na polskim rynku i doskonale się uzupełniają. Systematycznie wdrażamy te rozwiązania do naszych restauracji, stale poszerzając zasięg naszych usług. Niewątpliwie będzie to jeden z kluczowych obszarów rozwijanych przez firmę w przyszłości – zapowiada Wnęk. Trend w obszarze dostaw jedzenia i zamówień online potwierdza również Szczęsny. – Dzięki sporym inwestycjom w badania i rozwój jesteśmy w stanie reagować elastycznie na pojawiające się mody i oczekiwania klientów. Zwracamy szczególną uwagę na produkty, które dobrze sprawdzają się w dostawie i odpowiadają na jeden z najsilniejszych globalnych trendów – dodaje. Warto już na tym etapie wziąć pod uwagę te tendencje i wyciągnąć z nich wnioski dla swojego biznesu.   

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Śliwkowe żniwa w Kalifornii

W sadach kalifornijskiej śliwy w Północnej Kalifornii trwają żniwa. Ze zbiorów powstaną suszone śliwki - Kalifornia jest ich największym globalnym producentem zaopatrującym 40 proc. światowych rynków.

Nowość od firmy Tork

W miejscach o dużym natężeniu ruchu np. na stadionach, lotniskach, w centrach handlowych, łazienki są często zatłoczone i brudne, a ich utrzymanie w czystości stanowi duże wyzwanie. Aby zapobiec tego rodzaju problemom, Tork opracował nowy system do wycierania rąk - Tork PeakServe®

Ergonomicznie i ekonomicznie w kuchni

Odpowiednio dobrany sprzęt to podstawa w każdej profesjonalnej kuchni. Jak wybrać wyposażenie przy ograniczonej przestrzeni zaplecza i jak zoptymalizować inwestycje? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Kulturalne kulinaria

Kulturalno-kulinarny to ostatnio modne zestawienie - połączenie dwóch dziedzin i słów o bardzo szerokich znaczeniach. Jak zmaterializować to zgrabne hasło i stworzyć kulturalną knajpę? I to wyjątkowo kulturalną, bo działającą przy poważnej instytucji kultury.

CZYSTA HIGENICZNA

Jak utrzymać porządek i nieskazitelną czystość na zapleczu restauracji? Przedstawiamy najnowszą ofertę środków czystości, a także szereg prostych lecz nieoczywistych rozwiązań - które znacznie ułatwią życie i pomogą utrzymać podstawowe standardy.

Wirtualny sommelier już dostępny dla polskich konsumentów

Firma CEDC International przygotowała niespodziankę dla amatorów wina. Dzięki kampanii z wykorzystaniem technologii AR - rozszerzonej rzeczywistości, kupując wybrane wina z winnic Torres lub Mare Magnum, można wziąć udział w indywidualnym szkoleniu prowadzonym przez sommeliera.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej