x

Trunek narodowy

Kategoria: Lifestyle - książki    06.04.2018

- Francuzi mają koniak, Szkoci whisky, Meksykanie tequilę, a Polacy wódkę, z której mogą być dumni - powtarza od dawna Piotr Popiński, inicjator Muzeum Wódki, właściciel Domu Wódki. Na rynku ukazała się książka poświęcona temu polskiemu trunkowi narodowemu.

Coraz więcej ludzi z branży zaczyna interesować się tym tematem głębiej, lokale dołączają do oferty wybór oryginalnych, jakościowych wódek i nalewek, a także odważny pairing wódek specjalnie dobranych do konkretnych dań w menu. Odbywają się liczne szkolenia sensoryczne, degustacje. Książka Łukasza Klesyka (dziennikarza kulinarnego i alkoholowego) oraz Aleksandra Barona (szefa kuchni młodego pokolenia), mająca pokazać bogactwo alkoholowo-kulinarnych możliwości wódki, wpisała się w ten trend. Autorzy mówią jednak, że wzięła się przede wszystkim z niezgody na twierdzenie, że każda wódka smakuje tak samo, że nie może mieć indywidualnego charakteru i skomplikowanych aromatów, a jej jedyną zaletą jest odpowiednio duża zawartość alkoholu. W masowej świadomości społecznej obraz ten pewnie wciąż utrzymuje się na takim poziomie, ale czy tą książką uda się go zmienić? Oby trafiła do jak najszerszej grupy, bo bez wątpienia ma walory edukacyjne. Na obszerną część teoretyczną składa się rys historyczny na temat produkcji alkoholu w Polsce, technologii dawnej i współczesnej. Po czym autorzy płynnie prowadzą czytelnika do części praktycznej, w której znajdują się zalecenia właściwej degustacji, analiza nut aromatycznych i ich źródeł oraz noty degustacyjne powstałe na podstawie empirycznych prób własnych. I wreszcie pokazane jest, jak łączyć konkretną wódkę z daniami Aleksandra Barona, np.: grasicę z chałką, cząbrem i karmelem z czarną solą, polskie kimchi z borowikami czy żur na zakwasie z węglowych bułek lub różne gatunki polskich serów zagrodowych. Wraz z obszerną selekcją i opisem kilkudziesięciu wódek autorzy pokazują, jak wiele nieoczywistych twarzy może mieć „wódka i zakąska”.

Aleksander Baron, Łukasz Klesyk, „Między wódką a zakąską”, wyd. Pascal 2017

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

"Przyprawy" Ewy Maliki Szyc-Juchnowicz

Bez nich nie byłoby żadnej potrawy. Te najbardziej wyraziste popularne są przede wszystkim w kuchniach orientalnych oraz arabskich, ale w różnych wersjach obecne są właściwie wszędzie. Bo sól i pieprz to przecież też przyprawy.

Na dobry początek

Fern Green, "Breakfast. Morning, noon and night", wyd. Hardie Grant Books 2015

Z szacunku

Do niedawna nikt nie przypuszczał, że największe sławy światowej kuchni opuszczą na chwilę gwiazdkowe restauracje i połączą siły, żeby gotować z odpadków.Bottura, Ducasse, Roca, Alleno, Atala - co oprócz ugruntowanej pozycji w świecie wysokiej gastronomii łączy te nazwiska (i jeszcze kilka innych)?

Barcelona do zjedzenia

Stolica Katalonii to popularne miejsce gastronomicznych wypadów. Wszystko przemawia na jej korzyść: klimat, doskonałe ryby i owoce morza oraz wielość różnorodnych restauracji. Chcecie się przekonać, co stanowi o atrakcyjności i unikatowości Barcelony?

"Polana smaków. Tradycyjna kuchnia w nowoczesnym wydaniu" Andrzeja Polana

Andrzej Polan to nie tylko osobowość telewizyjna, ale przede wszystkim doświadczony szef kuchni i restaurator. Niedawno otworzył restaurację w nowej lokalizacji, a teraz... przeniósł ją na kartki książki "Polana smaków. Tradycyjna polska kuchnia w nowoczesnym wydaniu".

KURACJA KULINARNA

Jak zbalansować swoją codzienną dietę? Co zrobić, by czuć się lepiej? Prawie każdy z nas zadaje sobie takie pytania. To, że odżywianie ma ścisły związek z naszym stanem zdrowia, wydaje się oczywiste.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej