x

Trunek narodowy

Kategoria: Lifestyle - książki    06.04.2018

- Francuzi mają koniak, Szkoci whisky, Meksykanie tequilę, a Polacy wódkę, z której mogą być dumni - powtarza od dawna Piotr Popiński, inicjator Muzeum Wódki, właściciel Domu Wódki. Na rynku ukazała się książka poświęcona temu polskiemu trunkowi narodowemu.

Coraz więcej ludzi z branży zaczyna interesować się tym tematem głębiej, lokale dołączają do oferty wybór oryginalnych, jakościowych wódek i nalewek, a także odważny pairing wódek specjalnie dobranych do konkretnych dań w menu. Odbywają się liczne szkolenia sensoryczne, degustacje. Książka Łukasza Klesyka (dziennikarza kulinarnego i alkoholowego) oraz Aleksandra Barona (szefa kuchni młodego pokolenia), mająca pokazać bogactwo alkoholowo-kulinarnych możliwości wódki, wpisała się w ten trend. Autorzy mówią jednak, że wzięła się przede wszystkim z niezgody na twierdzenie, że każda wódka smakuje tak samo, że nie może mieć indywidualnego charakteru i skomplikowanych aromatów, a jej jedyną zaletą jest odpowiednio duża zawartość alkoholu. W masowej świadomości społecznej obraz ten pewnie wciąż utrzymuje się na takim poziomie, ale czy tą książką uda się go zmienić? Oby trafiła do jak najszerszej grupy, bo bez wątpienia ma walory edukacyjne. Na obszerną część teoretyczną składa się rys historyczny na temat produkcji alkoholu w Polsce, technologii dawnej i współczesnej. Po czym autorzy płynnie prowadzą czytelnika do części praktycznej, w której znajdują się zalecenia właściwej degustacji, analiza nut aromatycznych i ich źródeł oraz noty degustacyjne powstałe na podstawie empirycznych prób własnych. I wreszcie pokazane jest, jak łączyć konkretną wódkę z daniami Aleksandra Barona, np.: grasicę z chałką, cząbrem i karmelem z czarną solą, polskie kimchi z borowikami czy żur na zakwasie z węglowych bułek lub różne gatunki polskich serów zagrodowych. Wraz z obszerną selekcją i opisem kilkudziesięciu wódek autorzy pokazują, jak wiele nieoczywistych twarzy może mieć „wódka i zakąska”.

Aleksander Baron, Łukasz Klesyk, „Między wódką a zakąską”, wyd. Pascal 2017

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

W ŚWIECIE (Z) CZEKOLADY

To bez wątpienia jeden z najbardziej popularnych produktów na świecie. Prawie doskonały - ma mnóstwo najróżniejszych odmian, daje nieograniczone możliwości kulinarnych zastosowań. Wymaga delikatnego, uważnego i precyzyjnego traktowania. Dla wielu szefów kuchni i cukierni jest przedmiotem fascynacji.

SIŁA ŻYWIOŁÓW

Wśród opisywanych tutaj książek wcale nieczęsto pojawiają się pozycje kultowe czy wręcz klasyki - dominują nowości. Do grupy klasyków zdecydowanie można zaliczyć "Magię gotowania" sprzed kilku lat, której polskie (niestety, niedoskonałe) tłumaczenie ukazało się właśnie na polskim rynku.

KUCHNIA IDEI

To właśnie jest "Boska kuchnia", świetne źródło inspiracji i kopalnia pomysłów dla tych, którzy działają w gastronomii lub dopiero zamierzają stawiać w niej pierwsze kroki. Przepisy stanowią tylko pretekst do zarażania pasją, pomysłami, opowiadania historii i i przekazywania systemu wartości.

PROCES TWORZENIA

To trzecia po "Kuchni polskiej XXI wieku" oraz "Naturze kuchni polskiej" książka pierwszego Polaka, który zdobył gwiazdkę Michelin. Co ciekawe, to pierwsza pozycja wydana od momentu otwarcia restauracji i stanowi niejako zapis jej 7-letniej historii.

KULINARNE KRAJOBRAZY

To pięknie wydany album napisany przez słynnego szefa kuchni dla innych szefów kuchni. Przeglądając książkę, możecie poznać produkty, dzikie rośliny, egzotyczne owoce, dowiedzieć się, jak wyglądały tradycyjne chilijskie potrawy, ich klasyczne źródła i nowe interpretacje.

Banki Żywności ruszają z kampanią "Ratuj jedzenie, które dla innych jest marzeniem"

Z początkiem grudnia ruszyła kampania "Ratuj jedzenie, które dla innych jest marzeniem" Federacji Polskich Banków Żywności.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej