x

Polacy wydają coraz więcej na posiłki na mieście

Kategoria: Twój biznes - wiedza    08.11.2017

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, wynosi od 10 do 30 zł - takiej odpowiedzi udzieliło 32 proc. respondentów badania "Polska na Talerzu 2017".

Często szukamy miejsc, które oferują dobrą jakość i korzystną cenę. Co z napiwkami? Zostawiamy je coraz częściej. - Rozwój trendów gastronomicznych pokazuje, że Polacy coraz częściej korzystają z restauracji. W stosunku do ubiegłego roku ten wzrost jest ponad 3 procentowy. Dojrzewamy też do tego, żeby za dobrą pracę za dobrą obsługę, jakość jedzenia nagradzać napiwkami. Napiwki zazwyczaj wynoszą 10 procent wartości rachunku. Z własnej perspektywy mogę powiedzieć, że jest to doceniane przez obsługę – mówi newsrm.tv Paweł Oszczyk, „Szef Roku” Żółtego Przewodnika Gault&Millau Polska 2016.

Jak pokazał raport „Polska na Talerzu 2017” Polacy cenią sobie wysoką jakość dań (62 proc. respondentów), przystępne ceny (52 proc. respondentów) oraz dogodną lokalizację (29 proc. respondentów). To właśnie te trzy czynniki miały największy wpływ na decyzję dotyczącą ponownego odwiedzenia lokalu. Choć ,,obsługa” uplasowała się w tym roku dopiero na czwartym miejscu (27 proc. respondentów), aż 89 proc. przebadanych potrafiła wskazać zachowania personelu, które są dla nich nieakceptowalne. Brak zainteresowania klientem ze strony obsługi to problem, który przebadani ocenili jako najbardziej uciążliwy – aż 70 proc. irytuje długi czas oczekiwania na kelnera, danie, bądź rachunek. Drugim istotnym problemem, dla ponad połowy przebadanych, jest nieutrzymywanie czystości w lokalu.

- Dzisiaj restauracja nie jest tylko miejscem gdzie „tankujemy brzuszek”, tylko jest to miejsce, w którym sympatycznie spędzamy czas, a przy okazji możemy dobrze zjeść i napić się dobrego trunku. Często szukamy miejsc, które oferują dobrą jakość i korzystną cenę – opowiada Jarek Walczyk, doradca gastronomiczny, Prezes Fundacji Klubu Szefów Kuchni.

- Goście często pytają o składniki dań, o alergeny czy sposób przygotowania potraw i to wymaga dużego przygotowania od personelu. Odwiedzający restaurację zwracają uwagę na ceny, chociaż rzeczywiście są ostatnio w stanie wydawać dużo więcej za dania. Trzecim elementem istotnym dla gościa jest obsługa. Zwracamy uwagę na to np. w jaki sposób czekamy na stolik, czy obsługa ich zauważa, czy muszą na nią czekać – dodaje Malka Kafka, przedsiębiorczyni, właścicielka sieci Tel Aviv Urban Food.

Choć jakość polskiej gastronomii rośnie z każdym rokiem, w wielu lokalach wciąż zauważalny jest brak rozwiązań istotnych dla klientów. Wśród tych najczęściej powtarzających się znalazły się brak możliwości zamiany składników w potrawach (42 proc. respondentów), brak dostępności sieci Wi-Fi (28 proc. respondentów) oraz brak rozwiązań dla dzieci, np. kącika zabaw czy przewijaka (25 proc. respondentów).

Głównym powodem, dla którego jada się ,,na mieście”, jest wygoda. Badani często wskazywali również na oszczędność czasu i chęć spotkania ze znajomymi czy zamiłowanie do jadania poza domem.

„Polska Na Talerzu” to raport przygotowywany corocznie przez sieć hurtowni MAKRO Polska. Przedstawia on trendy konsumenckie w polskiej gastronomii oraz stanowi źródło informacji na temat kierunków rozwoju branży HoReCa. Odpowiada na kluczowe pytania, m.in. jaki rodzaj kuchni Polacy lubią najbardziej, w jakich miejscach najczęściej jadają, gdzie szukają informacji o lokalu oraz jakimi kryteriami kierują się przy jego wyborze. Dzięki temu stanowi inspirację dla wszystkich, którzy prowadzą lub planują otworzyć lokal gastronomiczny. Raport przygotowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez IQS na zlecenie MAKRO Polska.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

FUNDAMENT GOŚCINNOŚCI

Miesiąc po wizycie w restauracji zwykle nie pamiętamy tego, co jedliśmy, za to doskonale pamiętamy, jak zostaliśmy obsłużeni. Mimo że przychodzimy do restauracji przede wszystkim dla dobrego jedzenia, a nie wyjątkowej obsługi, jedno bez drugiego nie istnieje.

Roślinne "mięso" w restauracjach IKEA

W restauracjach IKEA można zjeść nowe danie roślinne - penne z wegańskim sosem bolońskim i "roślinnym" mięsem. Receptura potrawy powstała we współpracy z The Vegetarian Butcher, marką Unilever.

Bezkontaktowa dostawa zamówień z sieci Sfinksa

Sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło, Fabryka Pizzy i WOOK zarządzane przez Sfinks Polska wobec zamknięcia lokali gastronomicznych postawiły na dowóz zamówień oraz odbiór osobisty. Spółka wdrożyła dodatkowe procedury bezpieczeństwa oferując bezkontaktową dostawę.

Shoarma z restauracji sieci Sphinx trafi do 1500 sklepów

Shoarma, najpopularniejsze danie restauracji Sphinx, w styczniu trafiła do sprzedaży jako danie gotowe w Delikatesach Centrum, sieci liczącej ponad 1500 sklepów w Polsce. Oferta jest dostępna w pięciu wersjach smakowych. Na każdym opakowaniu umieszczono kupon o wartości 10 zł do restauracji Sphinx.

Czas na street food!

Jedzenie na świeżym powietrzu - uliczne i w restauracyjnych ogródkach - nigdy wcześniej nie zyskiwało tak szybko na popularności jak dzisiaj, po czasie spowolnienia w funkcjonowaniu gastronomii. Teraz, w letnich miesiącach, ich znaczenie może tylko rosnąć.

Pyszne.pl i TripAdvisor współpracują

Portal stanowiący część grupy Takeaway.com N.V. - wiodącej platformy do zarządzania dostawami jedzenia w Europie kontynentalnej - ogłosił dzisiaj nawiązanie współpracy z portalem TripAdvisor, największym na świecie serwisem turystycznym.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej